ته ینج: هیچگاه به دادگاه حاضر نمی شویم
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۶    ۱۳۹۶/۴/۲۴ کد خبر: 135871 منبع: پرینت

در صلاحیت دادستانی کل یا محکمه نیست که از معاون اول رییس جمهور تحقیق کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، بشیر احمد ته ینج، سخنگوی حزب جنبش ملی افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر سرپرست سفارت آمریکا درخصوص بررسی جدی پرونده جنرال دوستم می‌گوید که معاون اول رییس جمهور برای پاسخگویی به محکمه نخواهد رفت؛ این اتهام‌ها ادعایی بیش نیستند و پرونده جنرال سیاسی است.

ته ینج گفته است که جنرال دوستم، معاون اول رییس جمهور است و یک فرد عادی نیست که پشت هر دادستان و قاضی بگردد؛ بنابر قانون اساسی کشور هرگاه رییس جمهور و معاونانش متهم شوند باید محکمه اختصاصی ایجاد گردد و در صلاحیت دادستانی کل یا محکمه نیست که از معاون اول رییس جمهور کشور تحقیق کند.

این درحالی است که اتحادیه اروپا نیز در مورد اتهامات وارده بر جنرال دوستم اعلامیه صادر کرده است و از کشورهای عضو آن خواسته است که به این پرونده بررسی بموقع شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال دوستم
ایشجی
نظرات بینندگان:

>>>   ائتلافی‌که پایه‌های استبداد را به لرزده در آورده و مو برتن مستبدین, راست کرده است,
پس از به‌میان آمدن ائتلاف نجات افغانستان‌که قراراست بزودی در کابل بگونه‌ی رسمی‌ اعلام موجودیت کند, امیدهای از دست رفته‌ی مردم افغانستان دوباره زنده شده‌اند, مردمی‌که سال‌ها در محکومیت به‌سر برده و به کمترین حقوق‌شان‌هم نرسیده اند, حال‌که ائتلاف نجات افغانستان بواسطه‌ی چهره‌های پر نفوس و مردمی چون, استاد عطا محمد نور والی بلخ و رییس اجرایی حزب پرقدرت و فراقومی جمعیت اسلامی‌ که از تخار تا هلمند, از ننگرهار تا بلخ, از خوست و قندهار تا فراه و هرات نفوس دارد, جنرال عبدالرشید دوستم, رهبر جنبش ملی افغانستان و استاد حاجی محمد محقق, رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان, تشکیل شده است, انتظار دارند هرچه زودتر از بند استبداد رهایی یافته از تساوی حقوق شهروندی, بهرمند شوند که الحق, این خواست‌مردم, خواست‌خیلی انسانی‌هم است, مردمی‌که از ظلم و بی‌عدالتی خسته و بیزارند و دیگر توان تحمل سیاست‌های دیکتاتورمآبانه‌ی حلقه‌ی حاکم را ندارند.
حاکمان خودخواه حکومت به اصطلاح وحدت ملی که‌طرف مقابل‌ ائتلاف نجات قرار دارند, با آن‌که می‌دانند, آخرین روزهای حیات سیاسی‌شان‌را دارند سپری می‌کنند, آرام ننشسته و دست به یک‌سری توطئه‌ها و تبلیغات علیه رهبران ائتلاف نجات افغانستان می‌زنند که بدون شک راه بجای نخواهند برد.
این‌ها ابتدا سعی کردند تا با ارسال نمایندگان‌شان به ترکیه, جنرال دوستم‌را یکبار دیگر فریب بدهند که نتوانستند, بازهم تلاش‌کردند ائتلاف‌را خواستگاه شخصی رهبران و اعضای آن معرفی کنند که نتیجه نگرفتند و نا امید شدند, سپس کوشیدند ائتلاف‌را قومی معرفی کنند که این برنامه‌ی شان‌‌هم پس از موضع‌گیری‌های اخیر مردم افغانستان از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب, بویژه مردم قندهار, نقش بر آب شد و به ناکامی انجامید, حال سعی‌دارند تا براساس یک توطئه‌ی سازمان یافته, یکی از رهبران این ائتلاف را به دادگاه بکشانند.
بهرحال, به لحاظ حقوقی, جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوریست که براساس آرای مردم به این مقام رسیده‌است, پس قانون افغانستان جایگاه غنی و جنرال دوستم را (دوبال یک پرنده), تعریف می‌کند, ازجانبی‌هم جنرالی‌که درغورماچ هدف یک کمین کشنده قرار گرفته و جان بسلامت برده است, پیش از انتخابات 2014 طی مقاله‌ی از سوی غنی احمدزی جنگ‌سالار خوانده شد‌ه و پس از انتخابات‌هم بارها به نسل کشی مت‌هم شده است, کسی نیست که به قیمت (ناکجای) احمد ایشچی, به دادگاه رفته و بدنبال دادستان‌ها بدود.
پس حاکمان ارگ زحمت نکشند!
نتیجه این‌که, حکومت غنی احمدزی با آجندای خصمانه و قومی‌که ‌دارد, حتا میان برادران پشتون درانی و غلجی‌مان درز ایجاد کرده است که شک ندارم که در صورت تداوم کاراین آدم, وطن به تباهی کشانده خواهد شد.
مرتضی جلالی

>>>   می‌گویند دوسیه ژنرال دوستم سیاسی است. این‌را یک کودک هم می‌داند و در آن هیچ شکی وجود ندارد. اما این دوسیه سیاسی در نتیجه اشتباه ژنرال دوستم ساخته شده است. دوسیه‌های سیاسی تا زمانی‌که اشتباهی صورت نگیرد، خود به‌خود ساخته نمی‌شوند. اگر ژنرال دوستم با محافظینش ایش‌چی را شکنجه جنسی نمی‌کردند و ادعای حقوقی به‌میان نمی‌آمد، چطور ممکن بود دوسیه سیاسی ساخته شود. یک‌طرفه قضاوت کردن مثل آن است که سر خود را زیر خاک داخل کنیم و فکر کنیم همه‌ی بدن‌ ما پنهان شده است. کسانی‌که سر خود را زیر خاک داخل می‌کنند باید بفهمند که کون شان نمایان می‌ماند. چندین پرونده از ژنرال دوستم در مورد شکنجه‌های اطرافیانش وجود دارد، همه‌ی این‌ها تصادفی و سیاسی نیستند. ارگ، از اشتباه خود ژنرال دوستم استفاده کرده‌اند و دوسیه برایش ساخته‌اند. من نیز می‌پذیرم که دوسیه دوستم سیاسی است، اما این دوسیه سیاسی در اثر اشتباه سیاسی به‌وجود آمده است. اشتباهی که در کمال سیاسی شرم‌آور نیز است

>>>   برادر عزیز چرا حاضر نمیشود؟
آیا عملی شدن قانون تنها بالای غریب و بچاره افغان است و یا قانون برای همه افراد است.
اگر جرم نمودید یا نه نمودید بروید از خود دفاع کنید .وگرنه محبوبیت تات در نزد مردم وقوم تان از این بیشتر زیرسوال میرود .
جوزجانی

>>>   ته ینج راست میگه جنرال دوستم آدم عادی نیست که مانند دیگر هموطنان پشت هر قاضی و محکمه بگرده باید محکمه سیار برایش ایجاد شود تا هرجائیکه این وحشی سفر میکنه همرایش با تمام تیم مستنطقین و قضات سفر کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است