غنی راه حل را به بحران کشانده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۰    ۱۳۹۶/۴/۲۲ کد خبر: 135819 منبع: پرینت

اگر وضعیت پیش آمده در نتیجه تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری به پیش می رفت، بدون شک فاجعه خلق می کرد.
منازعه قدرت درون قومی و چند قومی در جامعه افغانستان، تاریخ ناخوشایندی دارد. رسیدن بقدرت با بی عدالتی، خونریزی، حذف دیگران و خواست تک صدا از عواملی است که افغانستان را تا امروز به ویرانه ی باقی گذاشته است. اما مردم با مبارزه و ایستادگی برای تامین عدالت، حاکمیت قانون، برابری شهروندی و احترام متقابل، هیچ گاهی اجازه نداده اند تا هیچ قدرت خواهی خونخوار به مراد دلش رسیده باشد.

مردم با مایه گذاشتن خون شان در بیشتر از چهاردهه، پس از ورق خوردن تاریخ سیاسی در سال 2001 بار دیگر فرصت گذاشتن کنار هم برای نظام سازی از هیچ قربانی دریغ نکنند و #انتخابات را برای رسیدن به قدرت در یک پروسه شفاف بر اساس رای و اراده مردم برای مشروعیت بخشیدن حاکمیت بهترین راه و روش و گزینه قبول کردند. اما متاسفانه دیدیم که چگونه رای مردم دزدیده و روند انتخابات به گند کشیده شد که ساختار متمرکز قدرت پشت جنایت بر علیه اراده و رای مردم در ارگ قد راست کرده بود.

اما برای حیات و ثبات همین کشور، مردم توافق نامه سیاسی را قبول کردند که با تعدیل قانون اساسی، ساختار غیرمتمرکز برای آینده افغانستان تعریف شود و یک پروسه شفاف انتخابات فقط گزینه می تواند برای مشروعیت بخشیدن قدرت باشد. اما متاسفانه غنی_احمدزی این همه را نادیده پنداشت و فکر کرده بود، مراد دلش را حاصل می کند. اما امروز در چال خودش دست و پا می زند و کشور را به بحران کشانده است.

جز تغییر ساختار و تعریف نظام غیرمتمرکز در قانون اساسی، عادلانه شدن حضور اقوام در قدرت، انتخابات شفاف برای مشروعیت بخشیدن نظام، گزینه دیگری برای تضمین ثبات سیاسی، نظام داری و حاکمیت در آینده افغانستان وجود ندارد و هیچ گروه سیاسی به تنهایی قادر به این نخواهد بود.

خوب است تمام گروه ها و طرف های سیاسی این را بدانند و اوضاع افغانستان را درک کنند.

امــ ـمعنویـ ــان الدین


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
بحران
نظرات بینندگان:

>>>   درود!
اشرف غنی احمدزی مردی با آموزش عالی دکتورا در کشور دموکرات چون آمریکا ،اما با مفکوره و اندیشه های کهن قبیله گرایی و انحصار طلبی قبیله یی ، این بدین معنا است که این قدر سالها زنده گی، آموزش و تدریس در کشور آمریکا نتوانست مفکوره منفور انحصار طلبی قبیله یی او را تغییر دهد ،.
پس اعتماد به او اشتباه است او را باید به زباله دان تاریخ انداخت.

>>>   Ayendagan
درود!
به گذارش روزنامه فیگارو دولت اشرف غنی با رو آوردن به تصفیه قومی در حکومت با عث ایجاد فاصله بین دولت و سایر اقوام غیر پشتون شده ، به نوشته این روزنامه اشرف غنی در این اواخر پست های کلیدی دولت را یا به قوم مربوط به خود اش واگذار نموده یا صلاحیت های آنها را تصاحب نموده که این سبب رویا رویی سیاسی دولت با سایر ملیت ها شده ..... این روزنامه در پایان مینویسد که تاریخ جهان نشان داده که دولت های این چنینی دیر یا زود از طرف توده های مردمی سقوط داده شده اند که بدون شک دولت اشرف غنی هم با چنین سرنوشتی دچار خواهد شد.

>>>   عدالت و نبود تعصب در حکومت غنی¡
مجرمین دولتی باید از امکانات دولتی استفاده کنند و دانشمندان دیگر اقوام باید به زندان فرستاده شوند.

خبر رسیده حاکی از آن است که #گل #نبی احمدزی پس از تعلیق وظیفه هنوز از امکانات دولتی مثل ثابق استفاده می کند.

گل نبی جان احمدزی یکی از متهمین شلیک بر روی معترضان رستاحیز تغییر است. که پس ازجنجالها و کشمکش ها بلاخره رستاخیز تغییر موفق شد تا با فشار بر حکومت وظیفه ی گل نبی را به حالت تعلیق در بیاورد.
ولی هنوز گفته میشود که گل نبی از تمام امکانات دولتی به گونه غیر رسمی و غیر قانونی استفاده جویی می کند.
13 عراده موتر فرماندهی عمومی گارنیزیون راهنوز تسلیم نکرده است.
55 نفر سرباز های فرماندهی گارنیزیون با امکانات قبلی هنوز در خدمت گل نبی قرار دارد.
ماهانه یک و نیم ملیون روپیه افغاستانی برای کار های اپراتیفی دریافت می کند. ﻛﺎﺭ ﻫﺎﻱ ﻗﺎﻧﻮنی و طی مراحل اﻳﻦ ﻣﺒﻠﻎ توﺳﻄ ﺭﻳﺲ ارکان که او هم از همفکرانش و بسته گان اش است پیش برده می شود. ﺗﺮﻛﻴﺐ ﻗﻮﻣﻲ ﺩﺭ اﻳﻦ ﻗﻮﻣﺎﻧﺪاﻧﻲ ﻃﻮﺭی ﺗﻨﻆﻴﻢ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺭﻫﺒﺮی اﻳﻦ ﻗﻮﻣﺎﻧﺪانی ﭘﺸﺘﻮﻥ ها ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ ﺭﻳﺲ اﺭﻛﺎﻥ ﺗﻮﺭﻧﺠﻨﺮاﻝ ﻣﺤﻤﺪﺳﻠﻴﻢ ابراهیمی ﭘﺸﺘﻮﻥ، ﻣﺪﻳﺮ اﻭﭘﺮاﺳﻴﻮﻥ ﺑﺮﻳﺪﺟﻨﺮاﻝ ﻋﺒﺪاﻟﻐﻔﺎﺭ ﻭاﻫﺐ ﭘﺸﺘﻮﻥ، و ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺪﻳﺮاﻥ ﻛﻠﻴﺪی ﻛﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻳﺎﺯﺩﻩ ﻣﺪﻳﺮ ﺩﺭ ﺑﺴﺖ ﺩﮔﺮﻭالی ﻣﻴﺸﻮﺩ ﭘﺸﺘﻮﻥ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ، و ﻓﻌﻼ هم ﺗﻤﺎﻡ ﺭﻫﺒﺮی ﺭا ﮔﻞ نبی اﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺭﻳﺲ اﺭﻛﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﻳﻚ ﺷﺨﺺ بی ﻛﻔﺎﻳﺖ و متعصب تر از خودش حضور دارد، ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺩاﺭﺩ.

ادمین

>>>   رييس جمهور غنى در هنگام مصاحبه والى شدن، از جناب چه پرسيده باشد؟
والی: از مردم می‌ خواهم که میزان جرایم‌ شان را متناسب با توانایی دولت بسازند.
#مسلم_شيرزاد

>>>   غنی راه حل را به بحران نمی کشد، بلکه غنی حاضر نیست که به جنگسلاران فاسد جزیه بدهد!!
گرچه از غنی خوشم نمی آید، اما بالای قاتلان 65 هزار کابلی نیز اعتماد ندارم، که گویا برای مردم افغانستان خدمتِ کنند.

>>>   از روز اول شروع کمپاین انتخاباتی جزیه دادن را شروع کرده بود و همین حالا ادامه دارد این برادر غافل که میگوید به جنگ سالاران فاسد جزیه نمیدهد! دوستم کی بود که خود را به شانه هایش آویزان و چیغ میزد کی حاضر است که با من و جنرال صاحب بز کشی کند ! در معامله یکتاز و در فسخ معامله قهرمان است او غافل معامله با گلبدین چه است قاتل ۶۵ هزار نفر کابلی کی است ؟ نه که یا تو هستی و یا من بیچاره.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است