آمریکا دیگر نمی‌تواند مدعی رهبری جهانی باشد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۶    ۱۳۹۶/۴/۲۰ کد خبر: 135707 منبع: پرینت

دونالد ترامپ مایل نیست آمریکا نقش «رهبری جهان» را ادامه دهد، به عقیده وی آمریکا باید «رییس جهانی» باشد، یعنی منافع خود را از طریق دیگران پیش می‌برد.

به گزارش روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشته است: نشست سران گروه «جی-20» در هامبورگ آلمان به خوبی نشان داد که آمریکا دیگر نمی تواند ادعای ایفای نقش رهبری در جهان را داشته باشد. ضمن اینکه ظاهرا این مساله به خاطر عدم تمایل خود کاخ سفید رخ داده است. در محافل کارشناسی عقیده بر این است: مشکل اصلی در شعارهای حمایتی است که از سوی مقامات دولت آمریکا مطرح می شود، البته این موضع گیری در مذاکرات واشنگتن با مسکو کاملا بی اثر است.

"دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا در صفحه تویتر خود در خصوص نتیجه مذاکرات خویش در هامبورگ نوشت که «نشست سران گروه 20 ، موفقیت بزرگی برای ایالات متحده بود». وی علت این ارزیابی خود را چنین توضیح داد که «واشنگتن از شر اجرای چند توافقنامه بد تجاری خلاص شد». البته واضح است که رییس جمهوری آمریکا برای این منظور مجبور به دادن امتیازات و دست زدن به سازش‌هایی نیز شده است.

در بیانیه پایانی نشست سران گروه جی-20 آمده است که همه کشورهای عضو این گروه قصد دارند وضعیت «بازار باز را حفظ کنند» و به «مبارزه با حمایت از تولید داخلی» ادامه دهند. این مساله دقیقا متناقض با سیاست دولت ترامپ است که شعارش این است: «منافع آمریکا در درجه نخست اهمیت است». در مطبوعات غربی گفته شده که "امانویل ماکرون" رییس جمهوری فرانسه ترامپ را متقاعد نموده تا بیانیه پایانی را امضا کند.

ترامپ مایل است آمریکا «رییس جهان» باشد
"فیودور لوکیانوف" رییس شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه به روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» گفته است: «اامریکادیگر علاقه ای به اجرای نقش رهبری جهانی را ندارد. ترامپ خود پیش از این گفته است که داشتن نقش رهبری جهانی به منزله آن است که کشوری که این مسوولیت را برعهده می گیرد، تلاش دارد تا روند تحولات جهانی را تغییر دهد و آمریکا دیگر مایل نیست چنین نقشی داشته باشد. به عقیده ترامپ، آمریکا باید نقش «رییس جهانی» را داشته باشد. آمریکا در این صورت سعی نمی کند چیزی را در جهان تغییر دهد. جهان هر طور که می خواهد باشد. اگر چیزی لازم باشد انجام شود، این کار از طریق دیگران و با استفاده از ابزارهای خاص حاصل می شود، دقیقا کاری که یک رییس انجام می دهد. نشست سران گروه 20 در هامبورگ نیز دقیقا همین نقش را داشت.»

ضمن اینکه کشورهای اروپایی نتوانستند ترامپ را از موضع گیریش در مورد توافق پاریس در مورد آب و هوا منصرف کنند. لوکیانوف می گوید: «این موضع گیری آمریکا را در برخی موارد در انزوا قرار داد، ولی به نظر می رسد که این مسئله برای ترامپ اهمیت ندارد. تجارت جهانی و عدم تمایل برای مقاومت دربرابر حمایت از تولیدات داخلی، 2 هدف اصلی گروه 20 است. این گروه اصلا برای آن بوجود آمده تا مانع از رشد تمایلات حمایت از تولیدات داخلی در جهان شود. بعد از مدت زیادی که همه کشورهای این گروه این سیاست را دنبال می کردند تازه در آمریکا رهبری روی کار آمده که شعارش حمایت از تولیدات داخلی است. این تغییر بسیار قابل توجهی است.»

موضوع روسیه، اهمیت زیادی برای ترامپ ندارد
به گفته وی، البته باید بپذیرفت که دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا، دستورکار نشست سران گروه جی-20 را تحت شعاع خود قرار داد و نشان داد که شعارهای حمایتی مقامات واشنگتن تاثیری بر مواضع مسکو در قبال مسایل مهم بین المللی ندارد و ولادیمیر پوتین در دیدار با ترامپ، قاطعانه سیاست خارجی روسیه را تشریح و بر آنها تاکید کرد.

البته این کارشناس برجسته روس معتقد است که موضوع روسیه اهمیت بیش از اندازه ای برای کاخ سفید داشته باشد. وی می گوید: «واضح است که روسیه برای ترامپ یک موضوع دارای اولویت و دارای اهمیت خاصی نیست. البته شاید این مساله کمی با توجه به اهمیت جایگاه روسیه در عرصه سیاست خارجی آمریکا عجیب به نظر برسد. ولی واقعیت این است که برای دونالد ترامپ مهمترین مساله موفقیت در عرصه تجارت جهانی و پایداری اقتصادی آمریکا است که بطور واضح روسیه در آن تاثیری ندارد. روسیه در عرصه های دیگر نقش آفرین است.»

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
رهبری
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است