ناهید فرید: مدیریت آب های ما حقِ مُسلم ما است
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۷    ۱۳۹۶/۴/۱۹ کد خبر: 135693 منبع: پرینت

دکتر حسن روحانی چند سال قبل از رسیدن به ریاست جمهوری ایران، رهبری هیات مذاکره کننده ایران را در مورد پرونده هسته ای این کشور به عهده داشت! او هر روز با این شعار پشت میز مذاکره می نشست که «انرژی هسته ای، حق مسلم ایران است» و جهان نباید نگران دستیابی ایران به این انرژی باشد. اما در سیاست، گاهی منافع سیاسی چنان بر «حق مسلم» برتری می یابد که همان فردی که دستیابی به انرژی هسته ای را حق مسلم ملت اش می داند، حاضر است از حق استفاده از «آب» که طبق قوانین بین الملل «حق مسلم» کشوری است که از آن سرچشمه می گیرد و بیشترین مسیر جریان را در آن سرزمین دارد، چشم بپوشد و از مدیریت آب در کشور همسایه اش که سال ها بخاطر همسایگان قربانی داده، اظهار نگرانی کند.

ما دارای ۲۵ رودخانه بزرگ و صدها رود کوچک و هزاران جوی و کوه پر برفیم و استفاده و مدیریتِ این آبها «حق مسلم ما است».

حال که با شش برابر شدن تقاضای آب در طول قرن بیستم، پیش بینی می شود که اکثر جنگ های قرن بیست و یکم بر سر آب باشد، من طرفدار تدوین سیاست های کلان کشور برای حفظ و استفاده بهینه از آب شیرین به عنوان یک «کالای گرانبهای استراتژیک» و جلوگیری از هدر رفتن آن هستم تا فردا «همسایه های نگران ما» غافلگیرمان نکنند.

ناهید فرید نماینده مردم هرات در مجلس


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آب
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   اقای روحانی در ان سخنرانی در مورد شرایط محیط زیست منطقه صحبت کرد و در مورد رودخانه های عراق و ترکیه هم صحبت کرد اما رسانه ها و مسئولان عراق و ترکیه به هیچ عنوان واکنش هایی که در افغانستان شاهد بودیم را از خود بروز ندادند. برای من این حجم از سخنرانی ها و محکومیت ها و حتی یک مورد تظاهرات در ولایت هلمند بسیار تعجب اور است.
البته کاملا واضح است که در ایام نزدیک انتخابات اقای غنی و گروه های طرفدار او نیاز به چنین فضایی دارند تا ضمن تحریک احساسات مردم از اقای غن یک قهرمان ملی بسازند.

>>>   مدیریت ابهای کل کشور یا تنها ابهای سمت ایران خانم خانومای ناز ما اگر خودت وکیل کل ملت هستی پس چرا مدیریت آبهای دریائ پنجشیر وغوربند وکنر که ملیارد ها متر مکعب به هدر میرود را نمی کنی قندولک
اریائی

>>>   احسن بر شما نظر خوبیست فکر کنم همه مردم افغانستان با این مسله موافق باشند

>>>   حقابه چيست?
حقابه درداخل حقوق بين الملى درج است
Water resources law
حق آبه در ايالت متحده امريکا و اروپا درج است. کلونياليسم واسراييل و صيونيسم در قاره افريقا و آسيا کشورها و خلقهارا تقسيم کردند
و دولت کشورهاى زيادى مانند قارچ (سماروق) بيرون برآمدند که افغانستان وپاکستان بنگلاديش وکشمير وسريلانکاو عربستان سعودى و کشورهاى خليج فارس بر آمدند.

ایران از هیرمند، به دادخواست حقوقی از آب رودخانه هیرمند در منطقه سیستان (خلقهاى سيستان و بلوچ ها) حقآبه دارد. این رودخانه در گذشته در هر ایران جاری بوده است. جدایی افغانستان از خراسان از خاک ایران در سال ۱۸۵۷ میلادی به موجب معاهده پاریس و امتناع گسترده حاکمیت افغانستان از جاری ساختن رود هیرمند در خاک ایران، مسئله حقآبه رودخانه هیرمند را به یکی از مسائل مهم سیاسی، اجتماعی و زیست‌محیطی دو کشور مبدل ساخته است.
پشتون-افغان يا پټان يعنى شهروندان پاکستان آنطرف سرحد درپاکستان روخانه کابل که که درآن رود رود پنجشير و على شنگ وعلى نگار وکنر دهانآب مى شونداز نگاه حقوق بين الملل حقآبه دارند.فرض کنيم يک غير پشتون گويد
که پشتون ها و بلوچ هاى پاکستان حقآبه ندارد? پاسخ پشتونها و يا کرزى و احمدزى ومحمدزى وبارکزى چه خواهد با شد.

فرض کنيم که غنى متکفر وعصاب خراب وپرخاشگر و غلط نماز وغلط نامگير پيامبر وبچه خدا گوى ادعا کند که پاکستان حق آبه روخانه هاى داخل شده کابل با نام ريگودايى "هندوز" (Indus)را ندارد نه تنها که امريکا بلکه رژيم فدرالى پاکستان نکتايى زير ناف اش را سنت دوباره مى کند.
فرض کنيم که غنى متکفر وعصاب خراب وپرخاشگر و غلط نماز وغلط نامگير پيامبر وبچه خدا گوى ادعا کند که کشور هاى تاجکستان اوزبيکستان وترکمنيستان حق آبه آبهاى هندوکو (Inducus) مانند بلخآب و پنچ وديگر دهانآبها در فرارودان در آمو (Oxus)
را ندارند.
دولت پوشالى افغانستان پيرامون حق آبه از نگاه بينالملى هيچ غلطى کرده نمى تواند.
در سر ايران کاکگى عبدالرحمانى مى کند چون دولت فغان فرصتى (باهردومعنى فرصت)است. با در نظرداشت اينکه امريکا و اروپا اکنون دشمنى با ايران دارد.
اسراييل هم يک کشور ساختگى است و امروز زيادتر آب دو رودان (رودخانه‌هایدجله و فرات) دجله و فرات که کشور عراق را مشروب که حقابه های آن به اسراييل مى رسد اسراييل برادر بزرگ دارد و بسيار آب مصرف مى کند. اسراييل که آب دهن پشتون مورد پژوهش قرار داده در مورد نتيجه آزمايش سکوت اختيار کرده تا نشايد که طالبان يهود نبوده باشند.

رودخانه هیرمند
رودخانه هیرمند با آورد تقریبی سالانه حدود 5/8 میلیارد متر مکعب از کوههای غرب کابل سرچشمه گرفته و پس از طی 1050 کیلومتر وارد می شود در حال حاضر سهم ایران از آب رودخانه هیرمند حدود 26 مترمکعب در ثانیه با حدود 800 میلیون مترمکعب در سال است .

رودخانه هریرود
رودخانه هریرود در شرق کشور با دبی متوسط سالیانه حدود 1/2 میلیارد مترمکعب جاری می باشد که طبق آخرین توافق انجام شده، کشور ایران حق استفاده از 50% آب را دارد. میزان برداشت فعلی آب از رودخانه هریرود حدود 150میلیون مترمکعب است و این رودخانه که حدود 112کیلومتر از مرز مشترک ایران و ترکمنستان را تشکیل می دهد پس از دریافت شاخه کشف رود از ایران خارج می شود. میزان آب خروجی از این نقطه شاید به دلیل که اهمیتی آن تاکنون گزارش نشده است ولیکن به نظر می رسد این مقدار می تواند بعنوان درصدی از آب خروجی کشور به حساب آید.

رودخانه های ساری سو و قره سو
این رودخانه ها در غرب کشور و در مرز کشور ایران و ترکیه قرار دارند. پروتکلهای در خصوص بهره برداری از آب آنها بین کشور ایران و ترکیه وجود دارد.

پس از شکست مذاکرات متعدد میان سران حکومتی ایران و افغانستان در سال‌های ۱۳۰۹ و ۱۳۲۷، با مداخله سه کشور آمریکا، کانادا و شیلی و با رأی کمیسیون بررسی حقآبه هیرمند موسوم به کمیسیون دلتا، قراردادی در سال ۱۳۵۱ میان امیرعباس هویدا، نخست وزیر وقت ایران و موسی شفیق، نخست وزیر وقت افغانستان در کابل به امضاء رسید و مقرر شد در هر ثانیه ۲۶ مترمکعب آب (معادل ۸۵۰ میلیون مترمکعب در سال) سهم سیستان و دریاچه هامون باشد.

علی رغم انعقاد قرارداد حقآبه هیرمند، از اواخر دهه ۱۳۷۰ و همزمان با کاهش نزولات جوی و حاکم شدن شرایط خشکسالی بر سیستان، میزان ورودی آب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون مرتباً کاهش یافت. انتقال آب هامون جهت استفاده در شهر زاهدان توسط خط لوله و انتقال و ذخیره حجم عظیمی از آب دریاچه هامون به چاه‌های نیمه زابل پ همچنین استفاده آب هامون برای کشاورزی از عوامل اصلی خشکی هامون می‌باشد. حاکمیت نداشتن دولتی مقتدر در افغانستان، ساخت سد کجکی بر روی هیرمند، نصب و به کارگیری انواع پمپ در مسیر رودخانه هیرمند جهت کشاورزی توسط کشاورزان خشک شدن دریاچه هامون که هفتمین تالاب بین‌المللی جهان می‌باشد را در پی داشته‌است. این مسئله موجب قطع شدن منبع معاش ۴۰۰ هزار سیستانی، کاهش قابل ملاحظه پرندگان بومی سیستان، رو به انقراض نهادن گاو سیستانی، بروز فقر و نا امنی‌های متعاقب آن به واسطه فعالیت قاچاق مواد مخدر و گروه‌های فعال تروریستی، مهاجرت گسترده سیستانیان به مناطق شمالی کشور و زوال روزافزون صنایع دستی سیستان شده‌است.

باوجود ميانجى گرىآمریکا، کانادا و شیلی و "حکمیت صریح" (Arbitration) در خصوص مستحق دانستن ایران از آب هیرمند يگان افغان غير حکومتى بويژه غيرپشتون مليت و هويت فروش قرارداد بين الملى را نقض مى کنند ورييس دولت ازشرم سکوت.
حکمیت یکی از شیوه‌های حل اختلاف بدون محاکمه و خارج از دادگاه است که در آن طرفین می‌پذیرند.قرارداد بايد از دو طرف داده شود .

محمداعظم سیستانی این حکمیت را در راستای سیاست‌های استعمارانه بریتانیا (حفظ خاک ایران به منظور تسلط بر هندوستان در مقابل تهدیدات روسیه) و در جهت برقراری خصومت دائمی میان افغانستان و ایران دانسته است.
"حقآبه وظيفه مسلم ايک کشور باعزت و مستقل وآزاد وخود اراديت است.

پشتون حاکم افغان ستان زنجير سکهاى و ستون پنجم ات گير!
نمک نه شناس هستى
ستان بلاخره گيرم
افغان ات گير
چون افغان قاعده وقانون وحق و وظايف نمى داند
زور تقلب و جعل عمل اش است!

>>>   وزیر انرژی و آب افغانستان گفته بود: "با آبگیری سد آب سلمای هرات حق آبه ایران تلف نخواهد شد"
اين حرف عرف و قانون است. نماینده مردم هرات در مجلس که دستگاه قانونگزارى است , قانون و حکميت و قرارداد و معاهده را نقض مى کند

>>>   آفرین خانم فرید

>>>   حقآبه ايران موضوع سياسى و حقوقى است و هردو موضوع حل شده است چون حکميت آ ن قراردادى است.
اين مساله يک حرکت عاطفى وبکلى احساساتى افغانى است.
اگر دولت پوشالى موضوع حقآبه را جدى گرفته پس چرا به دادگاه بين تماس نمى گيرد. مدیریتِ این آبها «حق مسلم افغانى» است. از گپ هاى بالونى گذشت نمايد.

>>>   سرکار خانم ناهید فرید تمام حرف روحانی این بود ، آنچه ما شنیدیم و خواندیم این بود شما هم یک بار دیگر با دقت بخوانید نوار صوتی آن هم موجود است لطفا در دام سیاست های تفرقه افکنانه نیفتید :
رییس‌ جمهور گفت: اینکه در منطقه ما کشوری طرح احداث ۲۲ سد را در برنامه خود دارد، می‌تواند تأثیرات بسیار مخربی بر رودخانه دجله و فرات و در سایه آن کشور عراق و ایران و بسیاری از کشورها را تحت تأثیر قرار دهد. لذا نمی‌توان در برابر آثار مخرب آن بی‌تفاوت بود و از این‌رو هم کشورهای منطقه و هم سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه مسئولیت دارند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه نمی‌توان در برابر آنچه محیط زیست را تخریب می‌کند، بی‌‌تفاوت بود، خاطر نشان کرد: احداث سد و بندهای متعدد در شمال و جنوب افغانستان می‌تواند استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان را تحت تأثیر قرار دهد و اگر دریاچه هامون به طور کامل خشک شود، نه تنها از گرد و غبار آن استان‌های شرقی ایران در رنج خواهند بود، بلکه مردم افغانستان هم در رنج خواهند بود و چنانچه برای مهار طوفان‌های شن چاره‌اندیشی نشود مردم کشورهای منطقه چه بسا ناچار به مهاجرت خواهند شد و کانون‌های تمدن بشری در منطقه و کشاورزی و زندگی مردم متوقف شده و از بین خواهد رفت لذا همگان در برابر این تهدید خطرناک مسئولیت منطقه‌ای و بین‌المللی دارند.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: نمی‌توانیم بدون همکاری با کشورهای همسایه، منطقه و جهان بر معضل بزرگ گرد و غبار پیروز شویم

شهروند - ایران

>>>   اقای غنی ما کار نداریم.که رییس جمهور ایران چی گفته یا نگفته.همین بند پخش اباد ولایت فراه را بساز که قراردادش یک ونیم ساله بستی وهیچ خبری ازکار نیست. مسولین فراه وارگ نیشنان رسیدگی کند.
صدای مردم.شریف ولایت فراه

>>>   ایران و افغانستان در جنگ آب: افغانستان در کدام جنگ پيروز شده که در جنگ آب!
ايران امروز گهواره کليه شاعران پارسيگواست. توانايى گفتمان ايرانيان, قدرت بيان , استعداها و آهگاهى هاى فنى وفناورى نوين وتوانممندى استدلال وباف سياسى وتاريخى جنگ و حمله امريکا را با ايران پنج کشور اتومى جمع يک کشور رابامذاکرات به برجام ساخت چه رسد بهرام شدن يک مشت ناقل بچه هاى از کوه سليمان , ٩٩٪ احساساتى و تفکر اشکمى ونه مغزى.

>>>   موضوع حقآبه ايران مانند خط ديورند شد. اين دو موضوع از موضوعات سياسى و حقوقى اند.
ولى دولت ناقلين بچه هاى کوه سليمان به شهروندان واقعيت وحقيقت رانمى گويند. برعکس بعوض دادن آگاهى سياسى وتاريخى وحقوقى کوشش مى کند با اين موضوعات پوچ وترغيب شراندازى عاطفى وحسى وبدبينى چيزى را بدست آرد که در ستان ما با پيشوند لقب پشتون اتحاد مولى را پيش زمينه کند.
اين کار هاى تبليغاتى يک کشوريست, که بدون دولت و حکومت و بدون پارلمان وبدون اعتماد است

>>>   آيا ميدانيد "هامون" چه است؟
فردوسى نوشت:
بیاراست لشکر سپهدار طوس
بهامون کشیدند پیلان و کوس
دو رویه سپاه اندر آمد چو کوه
سواران ترکان و ایران گروه

برپايه شمارش من فردوسى درشاهنامه از سومين بزرگترين درياچه ايران يعنى درياچه کوه «درياچه هامون» «کوه هامون» با آبستانها ويا تالآبهاى اش 95 بار ياد کرده و مولوى بلخى و رومى 10 بار ازهامون نامبرده است.
هر دو شان واژه افغان بکار برده ولى هردو شان کشور به نام افغانستان نمي شناختند.

رود و رودخانه که در شرق ايران باستانى و فرهنگى "دريا" (بحرعربى) مى گويند سرچشمه و "دهانه" (دهانه رود) دارد.
رودخانه ها و يا "دريا" هاى به گويشهاى کابلى و تاجکى گويان هم آغاز و پايان دارند.آغاز و يا سرچشمه از چشمه کوه و يا درياچه به دهان (دهانه رود) (بحيره عربى) ويا دريا (اقيانوس)ديگرى مى ريزد. و بسيارى از رودخانه هاى جهان مانند هيرمند
زمین‌چهره‌هایی چون و دلتاى پيش از رسيدن دريا دلتاها و سدهای ساحلی , آبستانها ويا تالآبهاى , مرغزارها, نى زار, لوخ زار. گياه ناى لوخ (لخ› [قدیمی] نوعی نی با گل‌های پرزدار که در آب می‌روید که در ساختن حصیر، پرده‌های حصیری، و کارهای ساختمانی به ‌کار می‌رود. فرهنگ فارسى جهانگيرى, فرهنگ آنندرج وفرهنگ برهان قاطع وفرهنگ عميد) در افغانستان لغ و يا لوخ را همان گياهى شمع نما با ِگل خمير مى شد و از آن سيمگل مى شد مانند سمنت ساختمانى سخت مى شد(لغ و يا لوخ گیاه یک گونه از سرده بانام لوئی، گرز، توتک , نام علمی: Typha latifolia ناميده شده در سيستان و بلوچستان به "توت" هم گفته شده است
همين مواد توتى شمع نمادر ساختماناى گنبدى سه گوشهاى مرزى بلوچستان بکار مى رفتند.

درياچه و يا تالاب هامون با وسعت تقريبي حدود ۵۰۰۰ و ۷۰۰ كيلومتر مربع در زمان پر آبي از سه بخش هامون پوزك، هامون صابري و هامون كوه خواجه تشكيل شده است كه از اين مقدار ۳ هزار و ۸۲۰ كيلومترمربع آن در خاك ايران و مابقي در كشور افقانستان و هامون پوزك واقع شده است.هامون چه ربطى به اوضاع زيست وآب وهواى افغانستان و منطقه دارد.
مغز متفکر داريم ولى به گفته استاد بزرگ امير محمد "چنته", خرابات مغان, تفکر زنجيرى مهم است.

هر پديده و بويژه يک رود حرکت وجريان دارد که حرکت رود خانه را با چشم مى بينيم و پوست جلد لمس مى کنيمولى شوربختانه گردش و چرخش از دهانه رود واڀس به سرچشمه را نمى بينيم. گيولوگهاى افغانستان در خواب آب و هواشناسان در خواب
لطيفه پند آميز ملا نصرالدين اره نمودن شاخه درخت که سرهمان شاخه نشستتن!

جريان گردش و چرخش آب رود خانه هيرمند و آمدن اش پس به کوه بابا!

اول: جنگلات و دريا و درياچه ها براى بارش برف و باران و وزش باد اساسى اند.
افغانستان درياچه و جنگلات مهم ندارد که تاثيرپزير براى بارش برف و باران و وزش باد باشند.دريا و سه درياچه مسوول برفبارى در افغانستان است.

1 درياچه آرال دهانه رود آمو
2 درياچه خزر و يامازندران
3 درياچه هامون
4 درياى کابل با دهانه رودهايش که به سهند مى ريزد و پنجرودان در نيم قاره هند.
اوقيانوس ها تاثير کم به آب و برف در افغانستان دارد

دوم: Afghanetz (russ. Афганец afganez
Афганец (ветер) (به روسی Афганец afganez) یک ، باد گرم از ترکمنستان، که درافغانستان همراه باطوفان گرد و غبار قوی تبديل مى شود.

نام فارسی "باد صد و بیست روزه" زیرا باد از مه / ژوئن تا اوت / سپتامبر اين باد به کوههای ایران و افغانستان کمی سرد و سپس دوباره در جنوب گرم مى شود . در حوضه جنوب غربی بلوچ وسيتانى افغانستان(سيستان و بلوچستان) و ايران و بلوچستان پاکستان درياچه روزبروز خشک شده هامون حداکثر درجه حرارت بیش از 50 درجه سانتی گراد افزايش مى شودریاچه و تالاب بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌ کره است. دریاچه و تالاب هامون در استان س این دریاچه از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون سابوری و هامون هیرمند تشکیل شده‌است که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچه مشترک هامون بین افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند. رودخانه هیرمند شریان اصلی ورود به هامون و رودخانه‌های خاش‌رود، فراهرود، هاروت‌رود، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان به هامون می‌ریزند.
خشکى هامون باعث خشکسالى درافغانستان مى گردد.

وسعت دریاچه هامون در زمان پرآبی ۵۶۶۰ کیلومتر مربع است که از این مقدار ۳۸۲۰ کیلومتر مربع متعلق به ایران و بقیه متعلق به افغانستان است. با این اوصاف، دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است واین وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد.
به هزاران سال پيش در اين حوزه انسانها زندگى مى کردند از شش هزار سال پيش ايرانيان و از ١٥٠سال پيش نام ايران يا آريا کردن افغان!د.
خود زمينهاى افغانستان شورهزار وريکستان اش بزرگتر مى شود

در حالت هاى گوناگون:از سر چشمه به دهانه رود حالت مايع - از درياچه به هندوکوه کوه بابا بخار و برف و بارش ژاله و هيخچال وباز آب به سوى هامون
اين بود جريان آب چرخ فلکى


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است