هیات ایرانی به افغانستان می آید
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۶    ۱۳۹۶/۴/۱۸ کد خبر: 135655 منبع: پرینت

هیات ایرانی برای مذاکره پیامون حق آبه ایران به افغانستان می آید.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: ما مسایل و موضوعات بسیار زیادی برای گفتگو با کشور همسایه و دوست خود افغانستان داشته و داریم یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر خیلی مطرح شد بحث آب و سدها بود.

وی افزود: از جمله سد سلما که با سرمایه‌گذاری 250 میلیون دالری هندی‌ها ساخته شد که در آن به حق و حقوق آبی ما توجه نشده بود و این سد می‌توانست تأثیر عمده‌ای روی آب خراسان داشته باشد و دیگر موضوعاتی از این نوع در حوزه آب است.

سخنگوی وزرات امور خارجه ایران در گفتگو با آنا افزود: چند هفته پیش در تهران میزبان هیات افغانستان بودیم و این کمیته‌ها کار خود را آغاز کردند.

بحث مهاجران، مواد مخدر، مرزها و امنیت مرزها و... هم مطرح است که کمیته ها نیز در اینباره در وزارت داخله تشکیل شده است هر مذاکره‌ای با افغانستان در آینده در چارچوب همین کمیته‌های پنجگانه خواهد بود.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
آب
نظرات بینندگان:

>>>   هيت ايراني اول مشكل پياده رو مربوط به سرك ولايت كه حق مردم است انرا غصب كرده حل نمايد بعدا بديگر موضوعات بپردازد .

>>>   Bagramyan
ایران ستیزی غیر مهار امروز در حکومت حاجی غنی احمدزی از سوی حلقات و افراد تمامیت خواه و انحصار گر ریشه ژرف در پارسی ستیزی دارد نه ، در واکنش به آظهارات اخیر روحانی ریس جمهور ایران در مورد ساختمان بندهای آب کردان در مسیر رود هلمند و ....

>>>   >>>   ایران
اگر قادر به انجام وظایف خود در قبال پناهندگان طبق پروتکل های بین المللي نیست از سازمان ملل بخواهد پناهندگان را به دیگر کشورهای پناهنده پذیر اسکان مجدد دهد.

>>>   سوال از برادران ایرانی،
واقعا چرا افغان ها از دولت ایران ناراضی اند؟
1-افغان ها قدر نشناسند؟
2-ایران به وظایف خود طبق موازین بین المللي وشعارهای عدالت خواهی که خود ادعا دارد عمل نمیکند؟ 3-اگر پناهنده گان به قول خودتان سربار شما هستند!!!!
چرا همانند ترکیه وهند و...تقاضای اسکان مجدد از طریق سازمان ملل برای پناهنده گان نمیکنید؟

>>>   واقعا چرا ایران تقاضای اسکان مجدد به کشور ثالث برای پناهنده گان از طریق سازمان ملل نمیکند؟ ؟

>>>   خخخ اب لامصب چیکار میکنه سد سلما دمت گرم
عزت الله بیانی

>>>   درجهان خیلی کم ممکن است که دوهمسایه باهم مشکلی نداشته باشند طور مثال امریکا با آن همه قدرت وامکانات با کشور کوچگ مکسیکو مشکل موادد مخدر قاچاق دارد ترامچ گفت با پول خوشان درمرز دیوار کشی میکنیم کشور درجه دوم وسوم اقتصادی جعهان چین وجاچان به هم سال ها دردشمنی گذراهندند ، کوریای شمالی با جنوبی هند با پاکستان عرب باقطر چین با هند ترکیه با یونان انگلستان با آیرلند و ارجنتاین تاجکستان با ازبکستان روسیه با اوکرائین وده ها نمونه دیگر ، اما متمدنتریم وهوشیارترین ومدبترین آنهای اند که احترام متقابل را حفظ کنند با منطق راستین باهم درحل مشکل جربحث گذشت تحمل نمایند ، مثلا امریکا متیواهند دریکروز مکسیکورا اشغال وضمیمه خاک خود سازد اما این کار را نمیکند چون درست نیست ئخلاف اخلاق است
مشکل ایران وافغانستان هم خیلی بزرگ ولاینحل نیست با چند بار مذاکره وطرح های مختلف شاید نتیجه بدست آید که به نفع هردو طرف باشد مثلا مردم افغانستان اینرا نمیخواهند که برادران ایرانی ما دچار خساره خشک آبی گردد حالا میشود جور آمد کنند مثلا ایران برق بدهد افغانستان آب ، ایران گندم بدهد افغانستان آب را ذخیره نکند ایران امتیازات ترانزیتی بدهد افغنستان درحد توان وامکانات خود ، درنتیجه روی دشمنان ما سیاه ودوستانه باهم زندگی میکنیم ،
ر

>>>   بسیار خوب، از راه گفتگو و مراعات از قوانین بین المللی حق آبه همسایه های ما حل می شود. اگر از زورگوئی و فشار بالای موضوع محاجرین سؤاستفاده نشود.

>>>   Ahmad Idrees Rahmani II heeft de video van TOLOnews gedeeld.

وقتی احماقت سیاسی دولت را میبینی و در عین زمان متوجه میشوی که مردم هوشیار و کم فهم و نافهم کشور همه به صورت یکسان از احماقت سیاسی حمایت میکنند نسبت به آینده صلح امیز افغانستان خیلی به مشکل میشود امید بست.
در این مقطع زمان خس به بینی کشور های پر قدرت همسایه انداختن به جز دعوت نمودن خون و باروت به زندگی مردم افغانستان چیزی دیگری نیست. وقتی تانکر های مملو از مواد منفجره در سرک های کابل منفجر میشود همه داد میزنند که خدایا این روز چرا به سر ما آمده است. اما وقتی مساله روابط نیک همرای کشور های دیگر مطرح میشود چنان عمل میکنیم که گویی پر قدرت ترین ملت دنیا باشیم. در حالیکه ما پر قدرت ترین کشور دنیا نیستم. صرف میخواهیم ثبوت کینم که ما ملتی هستیم که بجز منطق انتحاری دیگر چیزی نمیدانیم. از الف تا یا مردم کشور منطق فکری شان در دنیای سیاست منطق انتحار کردن است.

به هر صورت برای فعلا کاری نمیتوان کرد به جز اینکه بگوییم که این اشتباه محض است.

>>>   یعنی که مهاجران و مواد مخدره تان که سبب بی آبی ما میشود، از خودتان باشد و در عوض به ما آب بدهید که با آب باشیم.
چنانچه ملانصرالدین در دایرة المعارف خود مینویسد:
البیل و من التاوان و التبرو من الهیچ.

>>>   به کسی که گفته اسکان مجدد
برادر کم هوش من اسکان مجدد برای کسانی است که قانونی وارد شده اند وحکم پناهندگی دارند مهاجرین افغان همه غیر قانونی وبه صورت دزدی وارد مملکت ما شده اند انها که قانونی هستند کمتر از 2000 نفرند شما افغانها مغزتان با چرندیات رسانه های غربی ویهودیتان پر شده است وگرنه واقعیت چیز دیگری است

>>>   حقابه چيست?
حقابه درداخل حقوق بين الملى درج است
Water resources law
حق آبه در ايالت متحده امريکا و اروپا درج است. کلونياليسم واسراييل و صيونيسم در قاره افريقا و آسيا کشورها و خلقهارا تقسيم کردند
و دولت کشورهاى زيادى مانند قارچ (سماروق) بيرون برآمدند که افغانستان وپاکستان بنگلاديش وکشمير وسريلانکاو عربستان سعودى و کشورهاى خليج فارس بر آمدند.

ایران از هیرمند، به دادخواست حقوقی از آب رودخانه هیرمند در منطقه سیستان (خلقهاى سيستان و بلوچ ها) حقآبه دارد. این رودخانه در گذشته در هر ایران جاری بوده است. جدایی افغانستان از خراسان از خاک ایران در سال ۱۸۵۷ میلادی به موجب معاهده پاریس و امتناع گسترده حاکمیت افغانستان از جاری ساختن رود هیرمند در خاک ایران، مسئله حقآبه رودخانه هیرمند را به یکی از مسائل مهم سیاسی، اجتماعی و زیست‌محیطی دو کشور مبدل ساخته است.
پشتون-افغان يا پټان يعنى شهروندان پاکستان آنطرف سرحد درپاکستان روخانه کابل که که درآن رود رود پنجشير و على شنگ وعلى نگار وکنر دهانآب مى شونداز نگاه حقوق بين الملل حقآبه دارند.فرض کنيم يک غير پشتون گويد
که پشتون ها و بلوچ هاى پاکستان حقآبه ندارد? پاسخ پشتونها و يا کرزى و احمدزى ومحمدزى وبارکزى چه خواهد با شد.

فرض کنيم که غنى متکفر وعصاب خراب وپرخاشگر و غلط نماز وغلط نامگير پيامبر وبچه خدا گوى ادعا کند که پاکستان حق آبه روخانه هاى داخل شده کابل با نام ريگودايى "هندوز" (Indus)را ندارد نه تنها که امريکا بلکه رژيم فدرالى پاکستان نکتايى زير ناف اش را سنت دوباره مى کند.
فرض کنيم که غنى متکفر وعصاب خراب وپرخاشگر و غلط نماز وغلط نامگير پيامبر وبچه خدا گوى ادعا کند که کشور هاى تاجکستان اوزبيکستان وترکمنيستان حق آبه آبهاى هندوکو (Inducus) مانند بلخآب و پنچ وديگر دهانآبها در فرارودان در آمو (Oxus)
را ندارند.
دولت پوشالى افغانستان پيرامون حق آبه از نگاه بينالملى هيچ غلطى کرده نمى تواند.
در سر ايران کاکگى عبدالرحمانى مى کند چون دولت فغان فرصتى (باهردومعنى فرصت)است. با در نظرداشت اينکه امريکا و اروپا اکنون دشمنى با ايران دارد.
اسراييل هم يک کشور ساختگى است و امروز زيادتر آب دو رودان (رودخانه‌هایدجله و فرات) دجله و فرات که کشور عراق را مشروب که حقابه های آن به اسراييل مى رسد اسراييل برادر بزرگ دارد و بسيار آب مصرف مى کند. اسراييل که آب دهن پشتون مورد پژوهش قرار داده در مورد نتيجه آزمايش سکوت اختيار کرده تا نشايد که طالبان يهود نبوده باشند.


رودخانه هیرمند

رودخانه هیرمند با آورد تقریبی سالانه حدود 5/8 میلیارد متر مکعب از کوههای غرب کابل سرچشمه گرفته و پس از طی 1050 کیلومتر وارد می شود در حال حاضر سهم ایران از آب رودخانه هیرمند حدود 26 مترمکعب در ثانیه با حدود 800 میلیون مترمکعب در سال است .

رودخانه هریرود

رودخانه هریرود در شرق کشور با دبی متوسط سالیانه حدود 1/2 میلیارد مترمکعب جاری می باشد که طبق آخرین توافق انجام شده، کشور ایران حق استفاده از 50% آب را دارد. میزان برداشت فعلی آب از رودخانه هریرود حدود 150میلیون مترمکعب است و این رودخانه که حدود 112کیلومتر از مرز مشترک ایران و ترکمنستان را تشکیل می دهد پس از دریافت شاخه کشف رود از ایران خارج می شود. میزان آب خروجی از این نقطه شاید به دلیل که اهمیتی آن تاکنون گزارش نشده است ولیکن به نظر می رسد این مقدار می تواند بعنوان درصدی از آب خروجی کشور به حساب آید.

رودخانه های ساری سو و قره سو

این رودخانه ها در غرب کشور و در مرز کشور ایران و ترکیه قرار دارند. پروتکلهای در خصوص بهره برداری از آب آنها بین کشور ایران و ترکیه وجود دارد.

پس از شکست مذاکرات متعدد میان سران حکومتی ایران و افغانستان در سال‌های ۱۳۰۹ و ۱۳۲۷، با مداخله سه کشور آمریکا، کانادا و شیلی و با رأی کمیسیون بررسی حقآبه هیرمند موسوم به کمیسیون دلتا، قراردادی در سال ۱۳۵۱ میان امیرعباس هویدا، نخست وزیر وقت ایران و موسی شفیق، نخست وزیر وقت افغانستان در کابل به امضاء رسید و مقرر شد در هر ثانیه ۲۶ مترمکعب آب (معادل ۸۵۰ میلیون مترمکعب در سال) سهم سیستان و دریاچه هامون باشد.

علی رغم انعقاد قرارداد حقآبه هیرمند، از اواخر دهه ۱۳۷۰ و همزمان با کاهش نزولات جوی و حاکم شدن شرایط خشکسالی بر سیستان، میزان ورودی آب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون مرتباً کاهش یافت. انتقال آب هامون جهت استفاده در شهر زاهدان توسط خط لوله و انتقال و ذخیره حجم عظیمی از آب دریاچه هامون به چاه‌های نیمه زابل پ همچنین استفاده آب هامون برای کشاورزی از عوامل اصلی خشکی هامون می‌باشد. حاکمیت نداشتن دولتی مقتدر در افغانستان، ساخت سد کجکی بر روی هیرمند، نصب و به کارگیری انواع پمپ در مسیر رودخانه هیرمند جهت کشاورزی توسط کشاورزان خشک شدن دریاچه هامون که هفتمین تالاب بین‌المللی جهان می‌باشد را در پی داشته‌است. این مسئله موجب قطع شدن منبع معاش ۴۰۰ هزار سیستانی، کاهش قابل ملاحظه پرندگان بومی سیستان، رو به انقراض نهادن گاو سیستانی، بروز فقر و نا امنی‌های متعاقب آن به واسطه فعالیت قاچاق مواد مخدر و گروه‌های فعال تروریستی، مهاجرت گسترده سیستانیان به مناطق شمالی کشور و زوال روزافزون صنایع دستی سیستان شده‌است.


باوجود ميانجى گرىآمریکا، کانادا و شیلی و "حکمیت صریح" (Arbitration) در خصوص مستحق دانستن ایران از آب هیرمند يگان افغان غير حکومتى بويژه غيرپشتون مليت و هويت فروش قرارداد بين الملى را نقض مى کنند ورييس دولت ازشرم سکوت.
حکمیت یکی از شیوه‌های حل اختلاف بدون محاکمه و خارج از دادگاه است که در آن طرفین می‌پذیرند.قرارداد بايد از دو طرف داده شود .

محمداعظم سیستانی این حکمیت را در راستای سیاست‌های استعمارانه بریتانیا (حفظ خاک ایران به منظور تسلط بر هندوستان در مقابل تهدیدات روسیه) و در جهت برقراری خصومت دائمی میان افغانستان و ایران دانسته است.
"حقآبه وظيفه مسلم ايک کشور باعزت و مستقل وآزاد وخود اراديت است.

پشتون حاکم افغان ستان زنجير سکهاى و ستون پنجم ات گير!
نمک نه شناس هستى
ستان بلاخره گيرم
افغان ات گير
چون افغان قاعده وقانون وحق و وظايف نمى داند
زور تقلب و جعل عمل اش است!

>>>   به عزیز باهوش ایرانی.
همین مهاجرانی که شما ایرانی ها ی با ایمان وپیرو عدالت علوی ومدافع حقوق مظلومان، انها را غیر قانونی میخوانی در کشورهای غربی ویهود به قول شما ظالم وکافرعنوان پناهنده رادارند یعنی شرایط پناهنده رادارند.
ضمنا از هوش شما درعجب شدم که طبق امار نفوس که سازمان های خودتان اعلام کردن 1/5میلیون بطور قانونی اعم از کارت امایش( که میانگین سکونت انها 35سال در ایران است وحدود 850هزار نفر میباشند )ودارای پاسپورت در ایران سکونت دارند .اگر ایران نمیتواند وظایف خود راقبال پناهنده گان اجرا کند .نه منت بگذارد ونه سوء استفاده ابزاری کند .تقاضای اسکان مجدد از سازمان ملل نماید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است