امضای قرارداد تونل جدید سالنگ با شرکت استرالیایی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۴    ۱۳۹۶/۴/۱۷ کد خبر: 135597 منبع: پرینت

نشست معلوماتی پروژه تونل جدید سالنگ و امضای قرارداد این پروژه با یک شرکت استرالیایی امروز شنبه 17 سرطان 96 با حضور مسولان وزارت فواید عامه، نمایندگان ولایت های مربوطه و رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در قصر سپیدار برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمود بلیغ، وزیر فواید عامه در خصوص امضای قرارداد تونل جدید سالنگ گفت: بانک انکشاف آسیایی و کشور جاپان مبلغ 32 میلیون دالر را به صورت کمک بلاعوض در اختیار وزارت فواید عامه قرار داده است و وزارت با این وجه پروسه استخدام یک وکیل بین المللی که بتواند مطالعات این پروژه را انجام دهد، شروع کرده است و امروز قرارداد آن به مرحله امضا رسیده است.

وزیر فواید عامه گفت: مطالعات اولیه ساخت تونل، در سال 2012 انجام شده است و از میان 7 آپشن مختلف پیشنهادی، 3 گزینه برای مسیر سالنگ در نظر گرفته شد. براساس قراداد امضا شده، شرکت مذکور موظف است که در طی 26 ماه، سه گزینه را مطالعه دقیق و تفصیلی کند و گزینه نهایی را که از لحاظ تکنیکی، اقتصادی، زیست محیطی ، اجتماعی و ترافیکی موثر تر است را انتخاب کند.

وی اضافه کرد که بعد از تکمیل کار کمپنی مسوول، پروسه به داوطلبی گذاشته می شود و مراحل اعمار و ساخت آغاز خواهد شد.
گفته می شود که تونل جدید سالنگ با طول 12 کیلومتر از منطقه اولنگ با گذشتن از کوه های هندوکش به دوشاخ کشیده می شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استرالیا
سالنگ
نظرات بینندگان:

>>>   مانند پروژه تاپی جنجال ساز نشود

>>>   بهتر این بود که کار مطالعات ، سروی و دیزاین و ساختمان به یک کمپنی سپرده میشد که در امور ساختمان تونل تجربه جهانی میداشت . این قرارداد نتیجه ندارد شرکت قراردادی یک تن کاغذ حاوی مطالعات خود را بعد از اخذ این مبلغ هنگفت اخذ و مطالعات خود را در بنگلدیش و یا استرالیا انجام میدهد. و بعد از اخذ این راپور برای مدت ده سال در ارشیف وزرارت فواید عامه باقیمانده و زمان ساختمان آن کمپینی ساختمانچی میگوید که این مطالعه وقتش گذشته و معلومات نو کار است خلاصه مانند سایر پروژه هایکه مطالعه و دیزاین شده تطبیق نگردیده است. این هم به همان سرنوشت دچار می شود.

>>>   حرکت وزارت فواید عامه تبلیغاتی و سیاسی بیش نیست و این پروزه بدون مطالعه نه اجتماعی است،نه از لحاظ ترافیکی راه سالنگ ظرفیت انتقالات بیش از این را دارد و نه اقتصادی است. این پروژه کاملا سیاسی است. بهترین راه برای افغانستان پیدا کردن راه بدیل است که یکی از راه های بدیل کم مصرف راه شیبر در بامیان از طریق دره غوربند است و راه دوم از طریق پنجشیر به طرف تخار می باشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است