جنبش روشنای، ایتلاف نجات و مبارزہ علیہ تبعیض
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۴    ۱۳۹۶/۴/۱۶ کد خبر: 135575 منبع: پرینت

ایتلاف جدید که در ترکیه بین جنرال دوستم، استاد محقق و استاد عطا اعلان وجود کرد یک تحول تازه در داخل و خارج افغانستان ایجاد کرده است۔ اگرچه این قسم ایتلاف ھا در افغانستان اھداف تاکتیکی داشته و با بدست آوردن بخشِ از این اھداف توسط یکی از اعضا، آن مجموعه از بین رفته و یا حد اقل تاثیر خود را از دست داده است۔ بنا به ھمین تاریخچه ای ایتلاف ھا حکومت ھم امیدوار است که با دادن امتیاز ھا به بعضی از اعضای این ایتلاف می تواند این ایتلاف را از بین ببرد۔ سایرمخالفین حکومت ھم از نتائج این نوع ایتلاف ھا امیدواری زیاد ندارند و با جدیت برخورد نمی کنند۔

در حالیکه از ھم پاشیدن این ایتلاف جدید ھم موجود است، اما بنا به دلائل ذیل می توانیم امیدوار باشیم که این ایتلاف تا بدست آوردن اھداف خود پا برجا خواھد ماند۔
1۔ بنا به تجربه ای شخصی که این رھبران از این حکومت تبعیض پیشه و نفاق افگن دارند میتواند به این نتیجه رسیده باشند که رھبران این حکومت اصلاح شدنی نیست باید از طریق قدرت مردمی اصلاح کرد۔

2۔ امنیت شمال افغانستان به درجه آخر خراب شده است۔ مسلح سازی ملیشا گلبدین حکمتیار از طریق حکومت در سراسر افغانستان جریان دارد۔ اینبار گلبدین برخلاف دھه ھفتاد بخشِ از حکومت است وھم جامعه جهانی را پشت سر خود دارد۔ ھر چه که وقت بگذرد گلبدین قدرتمند تر شده میرود و امکان پیروزی مقاومت کمتر۔ احتمالن این نکته را ھم رھبران ایتلاف نجات درک کرده است وھم کشورھای مخالف داعش/طالب۔
شمال افغانستان خانه و پایگاه ھمه ای رھبران این ایتلاف است۔ اگر این مناطق ناامن شود و به پایگاه ھای تروریست ھا تبدیل شود دیگر نه تنها اندوخته ھای سیاسی و اقتصادی این رھبران بکلی از بین خواھد رفت بلکه مردم شمال ھم زیر سلطه ای دائمی دھشت افگن ھای جنوب، شرق و خارجی ھا قرار خواھند گرفت۔ فکر میکنم این گونه ایتلاف ھا و مقاومت ھا در اوضاع فعلی برای مردم شمال بلعموم و برای مردم افغانستان بلخصوص حیاتی است۔

3۔ ناامنی در افغانستان امنیت ای کشورھای ھمسایه را ھم می تواند به خطر مواجه کند ۔ ایران، کشورھای آسیای میانه و از ان طریق روسیه و چین مستقیمن ضرر می کنند۔ این کشورھا از این نوع ایتلاف ھا استقبال خواھند کرد و یا ممکن است که اصلن در تشکیل این کمک کرده باشند۔ حکومت ترکیه که در سوریه از داعش طرفداری میکرد و در افغانستان ھم به طرفداری از گلبدین و داعش متهم می شد در تشکیل این ایتلاف در کشورش حد اقل موانع ایجاد نکرد است و یا ممکن است که کمک ھم کرده باشد(در طی ھفته ھای گذشته بنا به حمایت امریکه از کردھای سوریه و عراق مناسبات سیاسی ترکیه و امریکه دوچار اختلافات شده است و احتمالن در آئنده ھا عمیق تر خواھد شد۔ حمایت ترکیه از قطر مناسبات ترکیه و عربستان سعودی را ھم دوچار مشکلات کرده است۔ امریکا و عربستان حامیان قدرتمند حکومت غنی است)۔ ممکن است جنرال دوستم بدون رضایت حکومت ترکیه دست به این حرکت سیاسی نزده باشد۔ ھدف من این است که ممکن است این کشورھا برای تشکیل، پائیداری و دوام این ایتلاف کمک کنند و از خود جدیت نشان دھند و سعی کند که تا پیروزی این ایتلاف از ھم نپاشد۔ بنا به ھمین دلائل بنظر من این ایتلاف را باید جدی گرفت۔

جنبش روشنای و رستاخیز تغیر ھم که عمدتن از بین قشر روشنفکر جامعه ھزاره و تاجک برخاسته است اساسا برای ھمین اھداف تشکیل شده است۔ ھدف این دو حرکت ھم پایان به تبعیض و بی عدالتی است۔ اما آنها میخواھند که در بین ھزاره ھا و تاجک ھا یک دگرگونی داخلی ھم ایجاد کنند۔ آنها میخواھند که جامعه را بطرف دموکراسی سوق دھند۔ به رھبری شخصی و خانوادگی پایان بخشند و حزب وسیاست را در اختیار مردم بگذارند۔ شفافیت و جوابگویی به یک امر عادی تبدیل شود۔ یک جامعه ای امروزی نمیتواند بدون این ارزشها ترقی کند۔ من شخصن طرفدار ھر دوی این اھداف ھستم۔ ھم پایان به تبعیض و ھم پایان به رھبری شخصی و خانوادگی۔

ایتلاف نجات افغانستان که به رھبری رھبران سنتی جامعه تشکیل شده است از نظر ھدف مهم و با ارزش است۔ اکنون شمال افغانستان ھدف تاخت وتاز فاشیزم و دھشت افگن ھاست۔ رھبران ایتلاف نجات قدرتمندترین رھبران شمال حساب می شوند۔ اینها می توانند مقاومت جدی علیه دھشت افگن ھا ایجاد کنند۔ اما بعضی ھا شک دارند که تشکیل این ایتلاف نه برای منافع مردم و کشور است بل برای بدست آوردن منافعِ از دست رفته شخصی شان است و ھم برای احیای حیثیت سیاسی شان۔ اگر این رھبران صداقت و پائیداری نشان دھد و علیه تبعیض و بی عدالتی دوام دار مقاومت کند ممکن است که در بین مردم یک بار دیگر صاحب عزت شوند۔ اما مردم از خواست "پایان به رھبری شخصی" دستبردار نخواھند شد۔

جنبش روشنای و رستاخیز تغیر باید ھمرای قشرھای روشنفکر جامعه یک موضع واحد اتخاذ کنند۔ اگر ایتلاف نجات افغانستان از خود پایداری نشان داد و به راه خود ادامه داد بهتر است که جنبش و رستاخیز متحدن از ایتلاف حمایت کنند و باھم کار کنند و قشر جوان و تحصیلکرده را در این ایتلاف رھبری کنند۔ و اگر فرضں رھبران ایتلاف طی معامله کنار رفتند، جنبش و رستاخیز می تواند این راه را ادامه دھند و مردم را رھبری کنند مثل که رھبران فعلی جنبش بعد از کنار رفتن استاد خلیلی و محقق جنبش روشنای را رھبری کردند و حمایت مردم را کسب کردند۔ سالهای سرنوشت ساز و حیاتی است۔ بی تفاوتی و یا در مقابل این ایتلاف قرار گرفتن به نفع مردم نمیباشد بلکه بنفع فاشیزم تمام خواھد شد۔

جواد ایثار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایتلاف
جنبش
نظرات بینندگان:

>>>   زنده باد جواد ایشار. کاملا با شما موافق هستم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است