رویدادهای سوریه در دوشنبه دوازدهم سرطان 96
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۶    ۱۳۹۶/۴/۱۲ کد خبر: 135386 منبع: پرینت

** با وجود توقف حدود هشت ماهه نشست سوری در ژنو به دلیل کارشکنی گروه کشورهای غربی-عربی ضدسوری، دستاوردها و راهکارهای روند مذاکرات آستانه به ویژه اجرای نخستین ابتکار پذیرش آتش بس توسط چند گروه مسلح، سبب شد دامنه درگیری های گسترده محدود شود و در بسیاری از مناطق پایان یابد و اکنون هم میلیون ها آواره سوری در حال بازگشت به خانه و کاشانه های ویران شده خود به ویژه در حلب هستند.

** برای نخستین بار از زمان ریاست جمهوری بشار اسد تصویر وی بر روی اسکناس‌های سوریه نقش بست و بنا بر اعلام رییس بانک مرکزی سوریه، توزیع اسکناس‌های 2هزار لیره‌ای سوریه با عکس اسد از دیروز در دمشق آغاز شده است.

** فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه امروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که با هدف پیشبرد روند صلح آمیز و آشتی ملی در استان های درعا، قنیطره و سویدا از ساعت 12 روز گذشته 2 ژوئیه 2017 تا 24 روز پنجشنبه 6 ژوئیه آتش بس برقرار است.

** فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه امروز در یک نشست خبری ضمن تاکید بر نابودی همه سلاح های شیمیایی سوریه در خارج از کشور و تایید آن از سوی نهادهای بین المللی؛ هدف از ایجاد بحران در کشور را تسلیم کردن و به زانو درآوردن سوریه دانست و گفت که کشورهای عربی خلیج فارس و غرب به درخواست آمریکا و رژیم صهیونیستی به مسلح کردن و پناه دادن به تروریست ها اقدام می کنند.
به گفته وی، سوریه پیش از بحران با سرعت در حال پیشرفت اقتصادی و اجتماعی بود و برخی از این پیشرفت خوشحال نبودند.

** نشست دو روزه آستانه در باره سوریه از فردا در شهر آستانه پایتخت قزاقستان با حضور نمایندگانی از روسیه، ترکیه و ایران با چهار محور مبارزه با تروریسم، هماهنگی بیانیه ها در باره مناطقی که بر اساس توافق 4 ماه می گذشته بحران در آن ها کاهش یافته و فعالیت های نظامی در آن ها از جمله پرواز هواپیماها متوقف شده و مراکز بازرسی در محدوده این مناطق ایجاد شده و مراکز نظارت بر آتش بس در آن ها مستقر شده است، گفتگو در باره تشکیل کمیته آشتی ملی سوری و بحث و تبادل نظر در باره مسایل مربوط به رساندن کمک های انسانی و بازسازی ساختارهای زیربنایی در این کشور برگزار می شود.

** محمد خیر عکام نماینده مجلس سوریه امروز گفت که هدف آمریکا از اتهام زنی به دولت و ارتش سوریه، تداوم و طولانی کردن جنگ و شعله ور ماندن جبهه های نبرد است، در حالیکه محور مقاومت برای سرد کردن جبهه ها تلاش می کند.

** وزیر خارجه قزاقستان کشور میزبان مذاکرات سوری-سوری از تایید مشارکت نمایندگان گروه های معارض مسلح سوری در مذاکرات آستانه خبر داد.
معارضان مسلح در دور چهارم مذاکرات آستانه شرکت نکردند.

** بثینه شعبان مشاور سیاسی و رسانه ای رئیس جمهوری سوریه از آمریکا خواست تا به جای وارد کردن اتهام تازه درباره احتمال بکارگیری سلاح شیمیایی، با ارایه مدارک اتهام های پیشین خود علیه سوریه را ثابت کند.
وی امروز در مقاله منتشره در روزنامه الوطن نوشت: آنان که آن سوی اقیانوس ها نشسته اند و اطلاعات خود را از دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی می گیرند و مستنداتی برای اثبات ادعاهایشان ارایه کنند.

** هیات های ایران، روسیه و ترکیه در پنجمین گام برقراری آرامش بیشتر در سوریه و پایدارتر شدن آتش بس فراگیر، در مذاکرات آستانه پایتخت قزاقستان با بررسی اوضاع سوریه احتمالا تصمیم های تازه ای اتخاذ کنند.

** وزارت امورخارجه سوریه در نامه ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل خواستار اتحاد جامعه جهانی برای مبارزه با تروریسم و مجازات کشورها و طرف های شریک در جنایت های تروریستی شد.
در این نامه آمده است: حملات تروریستی روز یکشنبه در دمشق و درعا، پرده از اهداف هجوم تبلیغاتی آمریکا و مزدوران تروریست آن در منطقه برداشت.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سوریه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است