برنده ایتلاف سياسى جديد كى خواهد بود؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۵    ۱۳۹۶/۴/۹ کد خبر: 135236 منبع: پرینت

ایتلاف هاى سياسى در همه جا مقطعى، كوتاه مدت و بر اساس منافع شكل مى گيرد.

در پانزده سال اخير افغانستان شاهد شكل گيرى ایتلاف هاى كوتاه مدت، مقطعى و به شدت شكننده پيش از برگزارى انتخابات هاى رياست جمهورى نيز بوده است. به طور نمونه مى توان از ایتلاف بزرگى جبهه ملى به رهبرى احمد ضیا مسعود و عضويت حزب هاى جنبش ملى به رهبرى جنرال دوستم و وحدت اسلامى مردم افغانستان به رهبرى محمد محقق در اين جبهه با ایتلاف ها و احزاب سياسى چون ایتلاف تغییر و امید به رهبرى عبدالله ، حزب جمعیت اسلامی به رهبرى صلاح الدين ربانى، حزب اسلامی به رهبرى عبدالهادي ارغنديوال، روند سبز به رهبرى امرالله صالح و برخی احزاب و گروه های سياسى پيش از برگزارى انتخابات رياست جمهورى سال ١٣٩٣ خورشيدى نام برد.
ديرى نگذشت اين ایتلاف بزرگ از هم پاشيد و اعضاى آن به تكت هاى انتخاباتى جدا گانه پيوستند.

كانديدا بودن عبدالله رهبر ایتلاف ملى، خودهواهى جنرال دوستم رهبر حزب جنبش ملى، يكه تازى هاى عطا محمد نور والى بلخ و رييس اجرایى حزب جمعيت اسلامى، نرم برى هاى محمد محقق و سستى احمد ضيا مسعود عامل شكست اين ایتلاف دانسته اند.

به تازگى ایتلاف سياسى براى نجات افغانستان ميان احزاب جمعيت اسلامى، جنبش ملى و حزب وحدت اسلامى مردم افغانستان در پايتخت تركيه شكل گرفته است.

از ياد برده نشود كه نخبگان سیاسی مطرح در اين ایتلاف نخبگان دوره جهاد و ایتلاف سه سال پيش مى باشند. همان نخبگان سیاسی که سال ها به خاطر قدرت سیاسی با همدیگر جنگ نموده ند. بعید به نظر می رسد که این نخبگان به پختگى سياسى دست یافته باشند تا بتوانند ابتلاف به وجود آمده را تا زمان برگزارى انتخابات رياست جمهورى پيش رو مدیریت نمایند.

شمارى از چهره هاى موجود در اين ابتلاف بى ثبات بوده و تعهد پايه دار ندارند زيرا ما شاهد بد قولى هاى آنان در انتخابات ١٣٨٩ و ١٣٩٣ خورشيدى بوده ايم.

عامل شكل كيرىً اين ایتلاف را مى توان در چند مورد خلاصه كرد:
١- تيرگى روابط ارگ و جنرال دوستم
٢- تيرگى روابط ميان صلاح الدين ربانى و رييس جمهورغنی
٣- حضور حكمتيار به عنوان چهره جنجالى و متخاصم حزب جمعيت اسلامى افغانستان
٤- نزديكى محمد كريم خليلى با ارگ
٥- حضور داعش در شمال افغانستان كه منجر به ضعيف شدن پايگاه هاى مردمى حزب جنبش اسلامى و حزب جمعيت اسلامى گرديده است.

برنده اين بازى در كوتاه مدت جنرال دوستم، در دراز مدت محمد محقق و بازنده آن حزب جمعيت اسلامى به خصوص عطامحمد نور والى بلخ خواهد بود. زيرا جنرال دوستم و محمد محقق از دوستان سابق بوده و هيچگاه نگاه صادقانه به نفوذ و قدرت سياسى عطامحمد نور در ولايت بلخ و ساير ولايات شمال افغانستان نداشته اند. آنان همواره تلايش كرده اند تا بديلى به عِوَض عطامحمد نور در مقام ولايت بلخ معرفى نمايند.

بى ثباتى هاى جنرال دوستم و نگاه خصمانه او به حزب جمعيت اسلامى سبب شده است تا او همواره از سوى حلقات انحصارگر و ارگ نشين به عنوان كارت بازى در برابر حزب جمعيت اسلامى افغانستان استفاده شده و از نفوذ و پايگاه هاى مردمى آن براى بقا و تداوم قدرت شان استفاده اعظمى نمايند.

نصير فرزام، كابل


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایتلاف جدید
در ترکیه
نظرات بینندگان:

>>>   سلام
این ایتلاف برای چوکی وقدرت است .این ایتلاف برای دزدی و چپاول است.
این ها چهره های منفور و اوباش دیگر مردم با شهامت این سر زمین را فریب داده نه می تواند.
مود و فیشن ده سال پیش و مود و فیشن حاضر این اشخاص را بیبنید.
تشکر
نور وفا از مزار

>>>   دلیل شکست ائتلاف.
اگر بلفرض ائتلاف موفق شوند رقیب راشکست دهند ودر راس ان یک تاجیک قرار گیرد بعد از ان قدرت را قبضه کرده ودو قوم دیگر را نادیده میگیرند.
ونمونه اش انتخاب دکتر عبدالله بود که با اتحاد تاجیکها وهزاره ها وبرخی از ازبکها به ریاست اجرائیه رسید بعداز ان تاجیکها طوری توهم زده شدند که گویا به تنهایی موفق به کسب این مقام شدند .وهزاره را به حاشیه راندند .
واین باعث شد که رقیب از ضعف موجود نهایت سوء استفاده را بکند.

>>>   رهبران معامله گر به خاطر بدست اوردن پول شهرت وچوکی بارها است که با جنگ های ذاتلبینی مردم را میکشند بد بخت میسازند وملت را به خاک وخون میکشنانند اما وقتیکه ازیک طرف استخباراتی خرطوم شان کنجد پرشد خورده وخور زده خواب شده وبه عیاشی مصورف گردیده ، ملت ، مردم ومسئولیت های خود را فراموش مینمایند. یپسران وگرگ های خود را به شورای امنیت ونماینده گی های خارجی تعین و زمانیکه ازبی مسئولیتی وکم خردی ازچوکی وقدرت اخراج گردیدند شروع به جنگ درمیدان های ...... بین هم مینمایند بدبختی وگرسنگی به مردم بیچاره میماند.

>>>   ائتلاف شکل گرفتۀ کنونی را از چندین نگاه میتوان یک ایتلاف شکننده، غیر علمی و دور از منطق دانست:
1- این ائتلاف، ائتلاف اعضای این احزاب سه گانه ننبوده بلکه ائتلاف سه نفر (دوستم، عطا و محقق) برای حفظ مقامهای خودشان است و این ائتلاف موسمی و زود شکن است.
2- دوستم و محقق چندین بار اینگونه ائتلاف ناکام را تجربه نموده اند و در هر بار شکست خورده اند.
3- عطامحمد نور و دوستم به هیچ صورت با یکدیگر جور نخواهند آمد و در صورت ائتلاف هم در صدد حذف فزیکی یکدیگر خواهند بود
4- نزدیکی محقق هم با استاذ عطا فقط یک ضرورت است و اگر ضرورت به نحوی رفع شود، این اعتلاف هم وجود نخواهد داشت.
به چنین ائتلافها نباید خوشبین بود.
میهن زرغون

>>>   گذشته اتلاف دوستم مرورکنید متعهد متداوم موثرنبوده داکتر نجیب مسعود گلبدین کرزی غنی........کابلی

>>>   ایتلاف برای چور و چپاول و دزدی کسانی که در گذشته امتحان خود را داده اند و ملت و مردم از ایشان نفرت دارند
بصیر نظری

>>>   برنده اين ائتلاف هم گلبدين خان است، و اين سرا سيمگي از قبل طرح شده است، و بزودي شاهد مشكلات با داكتر عبدالله هم خواهيم بود.

>>>   از کجا معلوم که طراح ائتلاف خود ارگ و امریکا نباشه،؟

>>>   درحضور نظامی ایالات متحده امریکا چنین
ایتلاف های احمقانه رهبران فاسد بی معنی وبی مفهوم است صرف خودرابازی میدهد دیگربه مردم افغانستان اعتبار وحیثیت خود راازدست داده اند ومورد حمایت مردم قرارنمی گیردپس گفته میتوانیم که ریس جمهور کشور که حقیقتا کار میکند برنده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است