موضع نژادپرستانه غنی در رابطه با زبان رسمی کشور
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۶    ۱۳۹۶/۴/۸ کد خبر: 135206 منبع: پرینت

چنین به نظر می رسد که موضوع تعمیم زبان پشتو به عنوان زبانی که "دیگران" نیز آن را بیاموزند. در روزهای پسین، ذهن اشرف غنی احمدزی را به خود زیاد مصروف نگهداشته است. به طوری که حداقل در 2 نشست با مردم، فقط طی چند روز، بصورت مستقیم به آن اشاره کرد.

چند روز پیش در نشستی زیر نام اجماع "شهروند و ارگ" گفت: "مرا به ملیت پرستی متهم می کنند؛ 10 تن را نشان بدهید که مثل من پشتو گپ بزنند به طوری که من مثل شان دری گپ می زنم". در اجتماع دیگری که بعضی از استادان مورد نظر خود در دانشگاه ها را فراخوانده بود نیز اظهار داشت: "هر کدام تان زبان های ملی افغانستان را یاد بگیرید"

هدف هر دو جمله واضح است. یعنی اینکه همانگونه که پشتو زبان ها فارسی را یاد دارند و صحبت می کنند؛ گویندگان سایر زبان ها از جمله فارسی زبانان نیز باید پشتو را فراگرفته و به آن صحبت نمایند!

این البته یکی از آرزوهای سرکوفته، تحقق نیافته و غیر عملی شوونیست های قومی مبنی بر جاگزین کردن تدریجی زبان پشتو به عنوان یگانه زبان رسمی و سراسری کشور است که بسیاری های شان این آرزو را با خود به گور برده اند.

کسانی که تاریخ معاصر کشور را تعقیب کرده اند به خوبی می دانند که در گذشته چند بار اقدامات متعرضانه در این زمینه از طرف محافل حاکمه صورت گرفته است که تاثیر منفی در برابر رشد و توسعه معارف کشور بجا گذاشته و در نهایت به شکست فاحش مواجه گردیده است. با آنهم طراحان و گردانندگان این پروژه ضمن عقب نشینی تاکتیکی، بر ارجحیت قایل شدن زبان پشتو در زمینه های نمادین ادامه داده اند که تاثیرات منفی آن در مناسبات میان قومی در کشور قویا مشهود است.

آخرین باری که موضوع تعمیم اجباری زبان پشتو رسما مطرح گردید، در آخرین پارلمان ظاهرشاهی بود. در این زمان، هنگامی که قانون مامورین دولت در شورا مورد بحث قرار داشت؛ شخصی به نام ننگ یوسفزی یکی از وکلای آن طرف دشت ارچی ولایت قندوز، طرحی را در این قانون پیشکش کرد که به موجب آن هر مستخدم دولت باید قادر به "تحریر و تکلم به هر دو زبان پشتو و دری" می بود.

البته که هدف مثل همیشه اجباری ساختن زبان پشتو بود. چنانچه تاریخ شاهد است که این طرح با عکس العمل شدید وکلای غیر پشتون مواجه گردیده و با وجود مسلط بودن وکلای وابسته به محافل حاکمه و اکثریت نسبی وکلای پشتو زبان تا تعطیل شورا، نصاب مجلس هرگز به میزان کافی نرسید. این امر باعث قطب بندی وسیع در محافل سیاسی کشور گردیده و انتخابات دور بعدی پارلمان تا زمان نامحدود به تعویق افتاد.

باید گفت این امر یکجا با عوامل دیگر باعث شد تا پیش از اینکه انتخابات برپا گردد، کودتای محمد داوود نظام سلطنتی با قانون مامورین یکجا، قانون اساسی و پارلمان آن جزیی از اجزایی تاریخ کشور گردند. غنی و اطرافیانش باید بدانند که با این بازی های موذیانه و با صدور فرامینی نه می توانند "ملتی" بسازند و" زبان ملی" دلخواه خود را بر دیگران تحمیل نمایند.

در این سرزمین اعراب آمدند حکمروایی کردند و رفتند، مغولان، دودمان های تورکی، سدوزایی و محمد زایی پشتون سلطنت، امارت و پادشاهی کردند ولی هیچ یک کوشش ناشیانه ای برای تحمیل زبان و هویت خود بر مردمان بومی این سرزمین نکردند بلکه به زبان و فرهنگ بومی جذب شده و آن را به مثابه زبان و فرهنگ خود پذیرفته و در برابر رشد و توسعه آن موانع ایجاد نکردند. تلاش مذبوحانه و لجاجت بی مورد شما نیز ره بجایی نخواهد برد.

نور محمد خرمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
پشتو
نظرات بینندگان:

>>>   احمد شاه با با بنیاد گذار دولت فعلی افغانستان که خود یکی از افسران اردوی نادر افشار بود، به فارسی صحبت میکرد و به فارسی شعر میگفت.
بعد از مرگ اش تیمور شاه پسرش بخاطر دور نگهداشتن خویش از اختلافات قومی در سر قدرت، پایتخت را از قندهار به کابل انتقال داد.
کابل یک شهر فارسی زبانان بود و تنها در یک منطقه محدود آن که بنام ده افغانان یاد میشد، یک تعدا پشتون ها که یک نفر شان محبوس شده بود، بخاطر رهایی آن درین منطقه خیمه زده بودند و مسکون شده بودند.
در هندوستان قبل از آمدن انگلیس ها زبان رسمی دربار فارسی بود. در ایران نیز فارسی بود و در سمرقند و بخارا نیز فارسی بود و تمام آثار و کتاب ها درین منطقه به زبان فارسی نگارش می یافت و در دفاتر زبان رسمی فارسی بود.
بعد از تجزیه هندوستان به هندوستان و پاکستان و ادغام صوبه سرحد با پاکستان، دولت افغانستان به آن اعتراض کرد و بخطر جلب پشتون های آنطرف سرحد، پشتو تولنه به میان آمد و آموزش زبان پشتو در مکاتب منحیث یک مضمون جبری شد و برای کارمندان دولتی نیز آموزش زبان پشتوهرچند جبری نبود، اما اگر کسی کورس زبان پشتو را در اداره اش ختم میکرد، معاش اش پنج و یا ده افغانی اضافه میشد که این پول نیز تنها کفایت خرید کاغذ تشناب را میکرد.
از همین خاطر هرکس که این کورس را ختم میکرد، میگفت: پیسه کاغذ تشناب برآمد.

>>>   بجای اینکه وقت خود را تلف کنید و پشتو یاد بگیرید، بهتر است ان وقت را صرف یادگیری یک زبان خارجی کنید که حداقل چند کتاب و مقاله علمی بتوانید بخوانید و ذهنتان باز شود. به زبان پشتو فقط و فقط روشهای انتحار را می اموزید.

>>>   درزمان ظاهرشاه ومحمد داود برای مامورین دولتی که کورس پشتو را خوانده بود پنجاه افغانی درحقوق ماهانه آنها زیاد شده بود این هم یکی از راه های پشتوسازی در افغانستان بود.علاوه برآن لوحه ها ازفارسی به پشتو تبدیل میشدند.وهکذا...

>>>   قبل از اینکه در مورد نوشتۀ آقای خرمی نظرم را داشته باشم باید عرض نمایم که بنده یک فارسی زبانم و نظرم به کدام فرد پشتون ربط داده نشود، سپاس!
آقای نورمحمد خرمی درود! بفکر تان نوشتۀ تان خیلی ها افتخار آفرین باید باشد که کسی نتوانسته شما (ما) و همتباران شما را به فراگرفتن زبان پشتو مجبور بسازد! شما در طول تاریخ علم (تاجکان؟) را بدوش داشته اید! ایکا تحت همین غرور تان زبان شیرین فارسی را که آراسته با منطق است، با همان منطقش اداء میکردید! برادر گرامی میدانم که به چه تعداد اولادی که دارید همه شان شامل کورسهای انگلیسی استند و به حدی تلاش دارند که شاید در خانه هم بجای فارسی انگلیسی صحبت میکنند تا انگلیسی شان قوی شود اگر فارسی را فراموش کردند بلا در پسش!! حیف است به این افتخار مینمایید که پشتون ها فارسی را یاد دارند اما نتوانستند یاد گرفتن زبان پشتو را بر ما تحمیل نمایند! چه افتخاری بخدا! ضمن این ابراز نظر میخواهم همه فارسی زبانان خصوصاً آنانیکه تعصب ملیتی در ذهن شان به زخم ناسور تبدیل شده است را مورد خطاب قرار داده برای شان بگویم که:
1- اینکه نخواسته اید پشتو را یاد بگیرید، این افتخار نه بلکه ننگ ابدی است.
2- اینکه نخواسته اید پشتو را یاد بگیرید، این عدم خواست تان نه بلکه عدم توانایی تان است، شما لیاقت یاد گرفتن این زبان را نداشته اید.
3- شما در گودال تعصب نمیتوانید حتی زبان شیرین خود (فارسی) را بدرستی یاد بگیرید چه رسد به زبان پشتو.
4- حیف زبان فارسی برای شما! شما از این زبان معرفت تنها حوالۀ کلیمات رکیک و تعصب آمیز به سایر ملیت ها را دارید و بس!
5- درست است! پشتونها فاشیست استند، بفرمایید بمن بگویید که زبان ازبیکی را چقدر یاد دارید، در حالیکه اکثریت مطلق ترکتباران فارسی را یاد دارند؟ همینگونه تمام ملیتها!
فقط در فرجام جز اینکه متأسف باشم به اینگونه فارسی زبانان که زبان فارسی را به صدها گونه توهین میکنند و باز خود را مدافع زبان فارسی میدانند. حیف این زبان برای شما و من!

میهن زرغون

>>>   نور محمد جان خرمى. يك كمى وجدان پيدا كن زبان پشتو ودرى هر دو زبان ملى كشور است همانطوريكه پشتو زبانها خوب وروان درى صحبت ميكنند هيچ وقت نگفتند كه چرا فارسى زبانها پشتو ياد ندارند و يا صحبت نميكنند تفرقه اندازى نكنيد افغانستان خانه مشترك همه افغانهاى ساكن كشور است وأين وظيفه همه مردم است كه يكديگر را بپزيريد نفاق اندازى نكنيد كه به خير ملت نيست

>>>   جناب اشرف غنی بد نگفته در صورتیکه شما فاشیست و قوم پرست و نژاد پرست نباشید، پس مشکل این سخن در چیست؟ وقتی یک پشتون بخود ننگ نمیداند تا به لسان دیگر صحبت کند، پس شما چرا اینقدر درون کوفت و سراسیمه گشتید؟ پس معلوم است که شما مریضان روانی اید نه آدمهای نورمال!!

>>>   وقت جنگ زبان گذشته است و غنی احمدزی در عصر تکنولوژی و علم از عصر سنگ و غار نشینی پشتو میگوید. زبان وسیله ارتباط و گفتگواست هرزبانی که در نزد مردم آسان و عمومیت داشته باشد خوب است زبان دری را تقریبا تمام مردم افغانستان میدانند و اکثریت مطلق بزبان دری حرف زده میتوانند زبان دری زبان عمومی مردم افغانستان است غنی اگر آتش بگیرد و بسوزد این حقیقت را پنهان کرده نمیتواند

>>>   اغا!! مكر أر تعصب بو مى دهى!! جرا عيب هست كه زبان ديكر ملى وطن را ياد داشته باشى و تكلم بتوانى!!! در كدام قرن زندكى مى كنى!! بيدار شو!!! مردم بومى كفته كه جه؟؟ جه دارى كه مى مينازى؟؟؟

>>>   وطندار گرامی!
آموختن و دانستن یک زبان یک غنا بوده نه گناه. تجربه های علمی ثابت ساخته که افراد چند زبانه از ذکاوت خاصی برخوردار بوده و زمینه کاریابی بهتر برای شان مساعد است. زبان های دری وپشتو دو زبان هند و آریایی بوده که خوشبختانه هردو زبان از همدیگر متآثر اند. فلهذا آموختن زبان های ملی را حداقل بخاطر وحدت ملی به فال نیک ببینید. کوشش کنید که از تعصبات زبانی بپرهیزید، اگر مسلمان هستید. اقبال که نه تاجک بود و نه پشتون چنین مفرمایند:
نه افغانیم و نی ترک و تتاریم
چمن زادیم و از یک شاخساریم
تمیز رنگ و بو بر ما حرام است
که ما پروردهٔ یک نو بهاریم
به امید افغانستان عاری از تعصب
حسیب از آلمان

>>>   مطایق قانون اساسی کشور هرتبعه این کشور مسوول است که دو زبان رسمی کشور را یاد بگیرد. دیگر زمان ا پارتاید زبان فارسی در منطقه به پای رسیده است یا باید تحت لوای و مراقبت مستقیم ملت و دولت زیان فارسی حمایه شود وگرنه اخرین تابوت این زبان را ایرانیان میراث خود میداند وانگه بسیار ناوقت خواهد بود علامه می گفت پارسی زبانهای افغانستان را ایرانیان درتعصب با زبان پشتو درگیرنموده اند ولی خودشان درکمین نشسته ومنتظرجنازه این زبان در افغانستااستند تاهمه آنچه که دارند مربوط خود شان گردند. فارسی زبانهای افغانستان فارسی فروش اند ولی پشتونها باز می گویند که فاری اگر دست شکسته هم شود باید آنراحمایه کرد.
کابلی والا

>>>   در ابتدای هرکلمه یا جمله دری یک دال علاوه کنید به پشتو تبدیل میشود ، مثلا زمان داود خان دستور داده بود لوحه های دکانها هم باید به پشتو باشد وبه این منظور کارمندان وزارت اطلاعات وکلتور درشهر رفتند واصلاحات آوردند از جمله در ده افغانان لوحه سلمانی به دری نوشته بود: ( سـلـمـانی نـور مـحمـد )
کارمندا در ابتدایش یک دال ( د ) اضافه کردند تابه پشتو تبدیل گردد وشد :
( د سـلـمـانـی نـور مـحـمـد )
نقل وقول از روان شاد داکتر جاوید

>>>   باملتی مثل افغانستان ازدرظلم واستبداد معامله نتوان کرد
چرا صد درصد پشتوزبانها بدری تکلم میکنند ؟؟؟بخاطریکه ازادهستند درانتخاب زبان وچرا با تمام مساعی دری زبانها پشتو نمیفهمند ؟؟؟بخاطریکه دردرازنای اقلا هشتادسال جبرا به پشتوخواندن مردم مجبورگردید تا پشتوبفهمند درمدا رس مکاتب وهمی دفاتر حکومتی با تمام شدت مجبور بودند مامورین تا کارهای عاجل کشوری را بتعویق انداخته بکورس پشتوبروند وبعدا همان روز بفرارند وبدیدن اقارب خودبروند ویا مثل ان با تمام این مصارف گزاف کمرشکن هیچ کسی پشتویاد نگرفت درطول هشتاد سال بازهنیت وافکار اجتماعی بزور مساعی هشتاد ساله نتیجه صفرداشت مطلقا زبان دری ازخود نوابغی داشته است که جهان بشریت با ده ها سال تدقیق ومطا لعات ثبوت نبوغ بشری را ازمتن کتب شان دریافتند واسم ان شخصیتهارا درملل متحد جشن عالی شان برگزارکردند ورسما بجهان بشریت تبریک وتهنیت به ان شخصیتها رسادندوبمقام علی انها سر تعظیم فرو کردند همه وهمه مثل مولانا جلال الدین بلخی رحمت الله علیه امروز من شاهدم در امریکا واروپا که در مشهورترین دانشگاهای این کشورها اثاربزرگان علم و.عرفان رسما تدریس میشوند مصل اثار امام ابوحنیفه رحمت الله علیه که ازاوپیان ولایت پروان است وده ها بزرگان دری زبان امام محمد غزالی رحمت الله علیه نبوغ عرفان وتصوف وعلوم متداوله بیشترازصدجلد کتب بدری نوشته است که درزات خودنظیری ندارد ده ها هزار صفحه علوم همه دری ازطرف بزرگان دری زبان نوشنه شده است با تمام نا بسامانیهی بیعدد ان زمان که افتخارات جهان بشریت بودند وهستند اینکه خفاشان ازدیدن افتاب معزورند چیزیست علاحده مولا نا قیام سر فراز

>>>   وقتی زبان عربی‌ در مدت بیشتر از پنجصد سال نتوانست جانیشین زبان فارسی شود، این زبان محلی، ناقص، ناتکمیل و منحصر به چند قبیله محدود هرگز توان جانشینی زبان شیرین، باستانی و پر از افتخارات ادبی را نخواهد داشت.

>>>   چه ریس جمهور با سواد ، نمی دانند چه میگن ، چرت و پرت و از یک ریس جمهور بعیده هم چو حرف بی معنی رو ردیف در خور مردم بده، اینو باید فهمید که در زبان فارسی دارد سه کشور با میلیون ها آدم حرف می زد نه با چند استان عقب مانده پشتون کشور افغانستان که همه در قرن عجر دارند زندگی می کند، این زبان من در آوردی پشتو که از چنین زبان اردو ، هندی، پاکستانی ، گجراتی ، پنجابی ساخته شده ، نباید به یک زبان چند صد ساله توهین کرد و ان رو کم ازرش جلوه داد ، زنده باد خراسان بزرگ .

>>>   زیان فارسی در افغانستان رو زبان انگلیسی تهدید میکنه و نه پشتو ، با تسلط امریکا بر افغانستان ممکن هست مثل هند و پاکستان شود که با تسلط کشور انگلیس بر این کشورها زبان رسمی شان انگلیسی شد

>>>   خرمایی بچیم لسان یاد بگیر خوب است ... لسان هویت شده نمیتواند ... هویت هر کی همان است که در رگهایش جاری است ... چند پشت پیش تو شاید به کدام لسان دیگری فهم و تفهیم میکردند ولی رفته رفته ... به لسان فعلی ات رسیدی که ببخشی هویت تو نیست ... در افغانستان تعداد زیادی پشتون ها است که به دری صحبت میکنند .. ولی خون که در آنها جریان دارد مربوط کسانی است که در گذشته ممکن به لسان دیگری حرف میزدن ... اگر لسان مختص به قومی میبود باید در قران ذکر میگردید ... ور نه لسان دری را هزاره نیز میگوید ولی تاجک نیستند .... دری را عرب های افغانستان نیز حرف میزنند ... تاجک نیستن ... فارسی را ایرانی ها نیز میگویند ... تاجک نیستند ... دری را تاجکستانی ها به مصابه لسان نمیشناسند و بر عکس آن بنآ کسهایکه به تو میگوید لسان دیگری بیاموز با هویت ات کاری نه بلکه تورا آدم میسازد ... گردنت را کج و التماس نکن بیا یاد بگیر ... و پشتونها که با تو دری حرف میزند از ویژه گی هویت و لسان که به او تو آشنا هستی نیست بلکه از ضعیفی و عقب ماندگی خودت است که به لسان دیگری بلدیت نداری به غیر از بوی تعفن و تعصب خودت...!

>>>   راست گفته که اگرمورچه بخواهد خودرامفقودوگم بسازد بال میکشد وشمااحمقامیخواهین که خودرا بازی وگول بدهین وبرای خودچاه میکنین بادست خود ولی نه میدانین که تاحالا کدام احمق تان پادشاهی کرده که امروز هوای ریاست جمهوری راکردین نه میدانم شماچه فکرکردین که خادریاست برشما احمقا برسد نه :این یک خیال هستو ومحال هست وجنون این خواب را به گور خادبردین
آخرین هوشدارمن برای شما اقشار گشنه قدرت وشمای که بخاطر قدرت گرفتن ازناموس خود گذشتگی هستید این است که قهر وغضب پشتون های باننگ، باغیرت،باهمت،باعزت وباشهامت رابه جوش نیارین خدای ناخواسته اگربه جوش اوردید برای شما ....های بی ....سخت درس دهنده خادبود وناحق زوری بیجای نزنین که برایتان مشکل ساز است دخترمیخیزه برای مادرخانه داری رایادمیدهد .

>>>   زیاد سعی نکنید که زبان پشتو را اجبارا به مردم بقبولانید ورنه هر موضع که اجبار شود سر سختی وهم مقاومت بر علیه اش نیز ببار می آید مردم را از زبان پشتو متنفر نکنید و هر کی بخواهد و علاقه داشته باشد یاد میگیرد.

>>>   زبان پشتو اصلا زبان رسمی کشور نبوده و نخواهد شد چون ۸۰٪ مردم به فارسی صحبت میکنند این تروریستان و انتحاریون زبان خودرا همیشه بالای دیگران تحمیل کرده اند و بالای زبان خود هرگز کار نکرده اند تا جلوه نفوذ لغات اردو را در آن بگیرند بخاطریکه اوغان همیشه متوجه تعصب و قوم گرایی بوده تا متوجه فرهنگ و غنی مندی فرهنگ خود گردند. از همین روست که اوغان حقیر ترین و عقب مانده ترین قبایل دوطرف سرحد هستند.

>>>   برادر خرمی منظورتان از اعراب سپاه اسلام ومنظور تان از فرهنگ یازبان بیگانه زبان اسلام وعربی است. پیامبر می فرماید ؛ عربی بیاموزید وبه دیگران یاد بدهید. چه اشکالی دارد من فارسی زبان زبان همسایه ام را نیز یاد بگیرم. فکر نمی کنید که برخی از ما فارسی زبانان از فاشیست های افغان ملیتی متعصب تر هستیم.این که غنی گفته پشتو یاد بگیرید حرف بدی نیست.

>>>   برادر خرمی منظورتان از اعراب سپاه اسلام ومنظور تان از فرهنگ یازبان بیگانه زبان اسلام وعربی است. پیامبر می فرماید ؛ عربی بیاموزید وبه دیگران یاد بدهید. چه اشکالی دارد من فارسی زبان زبان همسایه ام را نیز یاد بگیرم. فکر نمی کنید که برخی از ما فارسی زبانان از فاشیست های افغان ملیتی متعصب تر هستیم.این که غنی گفته پشتو یاد بگیرید حرف بدی نیست.

>>>   هردو زبانی رسمی افغانستان است باید پشتو زبان به زبان پشتو در ادارات دولتی پشتو صحبت کند وبه پشتو مکتوب ها را تحریر نماید و اګر مثله سوال و جواب باشد همرای کدام برادر دری زبان باید هریک به زبان خود صحبت نماید و بر عکس دری زبان به زبان خود تکلم نماید و مکتوبها را بنویسد. و این قانون باید رسمأ از طرف دولت منسوب شود و اداره امور به همه وزارتها مکتوب عملی شدن انرا روان نماید.

>>>   شکّر شکن شوند همه طوطیان هند
این قند پارسی که به بنگاله میبرند

>>>   هرقدر فشار بیاورید و بزور زبان را بر مردم تحمیل کنید مردم بیشتر متنفر میشوند و از زبان پشتون دور میشوند استبداد هاشمخان و گل محمد مومند و عبدلرحمن خان و خانهای دوسره تا غنی خان احمدزی نتیجه ندارد و نفرت را اضافه میکند مردم زبانهای آسان و شیرین را میآموزند مردم خود شان تصمیم میگرند که کدام زبان را بیاموزند

>>>   این سه زبانه کردن مدارس توطئه انگلیس هاست. زبان های نورستانی پشه ای ازبکی ترکمنی جایی در اینده دنیا و افغانستان ندارند. پشتوها تنها برای عداوت و دشمنی با زبان فارسی انها را به میدان اورده اند.
با گسترش اینترنت و جهانی شدن زبانهای پشه ای و نورستانی با یکی دو میلیون گویشور شانسی برای زنده ماندن نخواهند داشت. اتلاف وقت روی انها خیانت به ملت افغانستان است.
زبان فارسی باید یگانه زبان رسمی افغانستان باشد. من منحیث یک پشتو اعتقاد دارم زبان پشتو یا بلوچی یا ازبکی بدرد ملت ما نمی خورد.
زنده باد زبان فارسی
مجیب الله از ننگرهار

>>>   اولا من زبان پشتو را دوست ندارم و اگر ده زبان دیگر را بخواهم یاد بگیرم بیشتر دوست دارم و اما فرض کنیم من بخواهم پشتو را یاد گیرم انقدر این زبان مشکل و بی قاعده میباشد که هرچند یک غیر پشتون تلاش کند آن را یاد نمیگیرد.

>>>   دوستانی که می گویند چه اشکال دارد فارسی زبانان پشتو یاد بگیرن چون ازبکها و پشتوها فارسی بلدند! باید گفت هر زبان نه به زور بلکه به جهت کاربرد و بدرد بخور بودن یاد گرفته می شود.
زبان پشتو اگر زبان بدرد بخوری بود همه ان را یاد کی گرفتند. زبان پشتو نه گذشته پرافتخاری دارد نه اینده روشنی.

>>>   زبان دری زبان درباری است وکدام زبان کوچه نیست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است