رویدادهای عراق در شنبه سوم سرطان 96
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۶    ۱۳۹۶/۴/۴ کد خبر: 134990 منبع: پرینت

** وزیر خارجه آمریکا در یک تماس تلفنی با نخست وزیر عراق به وی وعده داد که کشورش از همه پرسی که کردهای عراق تصمیم گرفته اند 25 سپتامبر برگزار کنند، حمایت نخواهد کرد.
براساس بیانیه منتشره از سوی نخست وزیری عراق، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا طی تماس تلفنی با حیدرالعبادی مسایل عراق و منطقه و نیز سفر اخیر وی به سه کشور عربستان، ایران و کویت را ارزیابی و این وعده را داده است.
بنا بر بیانیه فوق، تیلرسون به العبادی اطمینان داده که آمریکا از همه پرسی استقلال در کردستان عراق حمایت نخواهد کرد و در عین حال همه طرف ها را به همکاری و تعامل با دولت مرکزی فراخوانده است.

** 'ورونیک روبرت' خبرنگار مناطق جنگی فرانسوی که هفته گذشته به هنگام پوشش اخبار مربوط به عملیات نظامی علیه داعش بر اثر انفجار مین در موصل عراق زخمی شده بود، پس از انتقال به یک بیمارستان نظامی در نزدیکی پاریس پایتخت فرانسه جان باخت.
همکار وی که یک خبرنگار فرانسوی بود و همچنین یک مترجم کرد عراقی نیز در همان انفجار کشته شدند.

** بنا بر اعلام منابع محلی عراقی در استان نینوا، تروریست های داعش با پخش اطلاعیه هایی در مساجد تلعفر از طرفداران خود خواستند تا منتظر بیانیه ای در باره سرنوشت ابوبکر البغدادی باشند.
رسانه های جمعی به تازگی با توجه ویژه ای سرنوشت ابوبکر البغدادی سرکرده تروریست های داعش را ارزیابی و احتمال کشته شدن وی در حمله هوایی روسیه را داده اند.
با توجه به ابهامات در ماهیت بیانیه منتشر نشده داعش درباره سرکرده این گروهک تکفیری؛ حالت سردرگمی در میان تروریست ها به خوبی آشکار و گویا سخن از کشته شدن البغدادی به واقعیت تبدیل شده است.

** به گزارش رسانه های عراق، بیانیه اخیر ریییس جمهور کرد تبار عراق در خصوص عید سعید فطر برخلاف میل مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق، به وضوح مخالفت صریح او را با همه پرسی درباره آینده اقلیم کردستان عراق نشان می دهد.
به اعتقاد برخی از کارشناسان، بیانیه تبریک عید فطر فواد معصوم رییس جمهور کرد تبار عراق که از اعضای برجسته حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی است، جدایی طلبان کردستان عراق و در راس آن ها مسعود بارزانی را غافلگیر کرد.
برخی از جریان های کرد نیز مخالفت خود را با فراخوان همه پرسی در این برهه اعلام کرده اند اما درعین حال گفته اند که مانع برگزاری همه پرسی نمی شوند و حتی کردهای عراق را به مشارکت در این امر فرا می خوانند.

** رویترز از تصمیم رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر خروج عراق و میانمار از فهرست کشورهای دارای کودک سرباز خبر داد.
این خبرگزاری به نقل از مقامات کاخ سفید گزارش داد که دیپلمات های ارشد آمریکایی در خاورمیانه و آسیا خواستار ابقای عراق و میانمار در این فهرست بودند، اما تیلرسون ارزیابی های آن ها را درباره استفاده این دو کشور از کودک سربازها رد کرده است.
اداره دمکراسی، حقوق بشر و کار وزارت امور خارجه آمریکا، مسوول تهیه این گزارش؛ همچنین دیپلمات های آمریکایی در خاورمیانه و آسیا به این نتیجه رسیده اند که عراق و میانمار باید در فهرست مورد نظر بمانند. ولی در عین حال، مقامات آمریکایی گفته اند که پیش از انتشار این گزارش احتمال دارد در آخرین لحظات تغییراتی در آن ایجاد شود.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عراق
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است