هنوز در راه مناسب، برای انتخابات قرار نگرفتیم
در واقع حکومت وحدت ملی آن وعده کلانی که به مردم داده بود، در آخر محدود به اصلاحات چند نفر آنهم در ظرف سه سال کرد و کارهای اساسی و بنیادی را که باید انجام می داد صورت نگرفت 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۵    ۱۳۹۶/۴/۳ کد خبر: 134981 منبع: پرینت

نزدیک به سال از آغاز حکومت وحدت ملی می گذرد، اما نه اصلاحات آنچنانی در کمیسیون انتخابات انجام شده است و نه انتخاباتی برگزار شده است، پارلمان وارد هفتمین سال کاری خود شده و اعتراضات و عدم برگزاری انتخابات پارلمانی همچنان ادامه دارد. آیا مطابق به وعده های رییس جمهور امسال انتخابات برگزار خواهد شد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه در افغانستان در برنامه «نگرش» گفت: بحث انتخابات در حال حاضر مطرح است و هم رییس جمهور و هم رییس اجرایی تاکید خود را می کنند، ولی باید شرایط عینی و واقعی کشور را مطالعه کنیم و بررسی کنیم که ما واقعا چقدر آمادگی برای انتخابات شفاف و درست داریم و چقدر زمینه برای تطبیق شرایط قانون انتخابات مساعد شده است و آمادگی برای آن گرفته شده است. متاسفانه ما هنوز در راهی که باید قرار بگیریم نرفتیم. ما توقع داشتیم که حداقل، حکومت اصلاحات می آورد.

وی افزود: اصلاحات هم شامل تغییرات در افراد نمی شود. تغییرات در افراد و در ساختارها یک امر طبیعی است و آن را ما جزو برنامه اصلاحی نمی توانیم بگوییم. اصلاحات در انتخابات باید بیشتر مرتبط به موضوعات حقوقی، موضوعات تکنیکی، مسایل عملیاتی و تدارکاتی اش باشد تا ما هم شاهدسرعت در عمل باشیم هم شاهد دقت باشیم و هم بتوانیم همان خصوصیات انتخابات آزاد و منصفانه را در عمل ببینیم. اما می بینیم که حتی همین تغییرات در افراد هم سه سال طول کشید.

رشید، در ارتباط با چالشی شدن انتخابات افغانستان بیان داشت: درواقع حکومت وحدت ملی آن وعده کلانی که به مردم داده بود، در آخر محدود به اصلاحات چند نفر آن هم در ظرف سه سال شد و کارهای اساسی و بنیادی را که باید انجام می داد صورت نگرفت. حالا که کمیسیون مجری اصلی برای اصلاحات انتخاباتی و برای برگزاری انتخابات است، در یک مضیقه زمانی قرار گرفته است. اگر اینها بخواهند کارهای درستی را برای اصلاحات انتخاباتی انجام دهند ایجاب وقت و فرصت کافی را می کند و از طرف دیگر اینجا دغدغه برگزاری انتخابات بسیار تندتر و شدید تر در جامعه می شود و واقعا جا دارد که ما سرنوشت برگزاری انتخابات را بدانیم. چرا که ادامه همین ابهام و همین وضعیت نامعلوم و نامشخص می تواند سرنوشت قانون اساسی افغانستان را، حاکمیت قانون را، نهادهایی که بر اساس رای مردم شکل می گیرد، بحث دموکراسی را و همه را به چالش بکشد.

رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه در افغانستان، تاخیر چنینی در انتخابات را بی سابقه می داند و می گوید: تا کنون در انتخابات چنین تاخیر و تعللی بوجود نیامده است. برای همه انتخابات ها تاخیر چند ماهه داشتیم اما به سالها کشیده نشده است. همینطور انتخابات پارلمانی ما. اما حالا می بینیم که از وقت پارلمان سه سال می گذرد اما باز هم سرنوشت انتخابات افغانستان مشخص نیست.

وی، ادامه داد: بحث انتخابات بحث سرنوشت مردم است، متاسفانه حکومت در این قسمت همان مسوولیتی را که به عهده داشت، به جا نیاورده و اگر حکومت می خواست ما باید دو سال قبل انتخابات را می داشتیم، ما باید صریحا قانون اساسی را نقض نمی کردیم حال ما در یک شرایط بسیار حساسی قرار داریم. از یک طرف ما به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم که آن هم برای خود آمادگی نیاز دارد و برای خود ترتیبات نیاز دارد تا بازهم شاهد فاجعه هایی مانند گذشته نباشیم. چرا که هیچ تضمینی هم نیست که انتخابات ریاست جمهوری هم در وقت و زمانش برگزار شود.

رشید، در ارتباط با استفاده از تکنولوژی، در برگزاری انتخابات بیان داشت:استفاده از تکنولوژی در انتخابات یک راه حل است. اما این راه حل نمی تواند، راه حل تمام بحران ها و جنجال های انتخاباتی باشد. تکنولوژی در بسیاری از کشورها رایج است و استفاده می شود اما نظر به شرایط و اوضاع کشورها شکل استفاده از آن فرق می کند. در بسیاری از کشورها سیستم انتخابات به طور کامل اتوماتیک است. در برخی کشورها نیمه تکنولوژی است. در برخی کشورها نیمه تکنولوژی استفاده می شود. حال ما در کشور خود بحث تکنولوژی را به راه انداختیم اما تجربه دیگر کشورها نشان می دهد که نباید تکنولوژی به یکبارگی در دیگر کشورها داخل شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
فیفا
نظرات بینندگان:

>>>   همین خصیصه آدمهای ضعیف است که به اساس توهم برای زبان من ترافیک شده اند ، کسانی را که به غیرت اوغانوالی باورمند نیستند و ازین سنت شرمگین پیروی نمی کنند حرامی خطاب می کنند ، اقوام شریف و نجیب افغانستان را درجه بندی نموده اند ، قدرت سیاسی را مختص اوغان ها می دانند و و و . آیا واکنش داشتن در برابر کنش این بی خصیصه ها تعصب است ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است