دولت کنونی حق حاکمیت بالای شهروندان را ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۴    ۱۳۹۶/۳/۳۱ کد خبر: 134883 منبع: پرینت

آیا شهروندان می‌ توانند با اعتراض مدنی به حاکمیت دولت ها پایان دهند؟

مطابق فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین‌ الملل، حق اعمال حاکمیت با دولت ها همیشگی و دایمی نیست. زمانی که از نظر داخلی حکومت ها در تامین امنیت و حفظ جان شهروندان ناکام بمانند و در رعایت حقوق بشر و برابری میان گروه‌ های قومی گزینشی برخورد کنند و یا اینکه شهروندان را با ابزارهای خشونت آمیز سرکوب نمایند.

در آن‌ صورت حق اعمال حاکمیت از کف دست دولت ها خارج می‌ شود و شهروندان حق دارند که از حکومت مذبور اطاعت نکنند و خواستار مداخله بشر دوستانه سازمان ملل متحد شوند و برای پایان سلطه حکومت اعتراض و مقاومت نمایند چون اکنون هیچ دولتی نمی تواند رفتار و برخورد خشونت آمیز را تحت عنوان مصلحت و قوانین ملی توجیه کند.

بنابر تفسیر جدیدی که در سال 2003 از حق حاکمیت و حقوق بشر دوستانه بین‌ المللی صورت گرفته است، حاکمیت به مردم متعلق است و دولت ها تنها محافظ این حق اند. مردم مرز ندارند، سازمان های مدافع حقوق بشر حق نظارت دارند و شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌ تواند به حکومت های ناکام و ناقض حقوق بشر نکته پایان بگذارد.

باید گفت این حق برای مردم نیز افغانستان محفوظ است، حکومت فعلی در مسیری گام بر می‌ دارد که تمامی شاخصه‌ های حق اعمال حاکمیت مطابق کنوانسیون ها و اعلامیه های حقوق بشری را از دست می‌ دهد.

1_ برادر خواندگی و ترحم با طالبان و گروه های تروریستی
2_ ناتوانایی در تامین حقوق ابتدایی انسانی یا حق حیات
3_ تبعیض قومی و نقض حقوق بشر
4_ ناکامی در تعهدات بین‌ المللی (به ویژه در امر مبارزه با فساد، اصلاحات نظام انتخاباتی)
5_ ناکامی در عرضه خدمات
6_ مافیایی شدن و خانوادگی شدن سیستم و نظام اداری
این نکات برجسته‌ شکست و ضعف دولت فعلی است که شهروندان می‌ توانند مطالبات شان را مکتوب کنند و به دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد و نمایندگی های دیپلماتیک مقیم در کابل بسپارند.

شفیق الله شفیق


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اعتراضات
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   آیا شهروندان می‌ توانند با اعتراض مدنی به حاکمیت دولت ها پایان دهند؟
بلی، می توانند، اما توسط یک قیام صلح آمیز سرتاسری تمام شهروندان کشور (به عظمت بهار مصر). نه توسط چند تا شورای نظاری به سرکردگی پدرام با این گذشتۀ ننگینش. او در زمان هجوم عساکر شوری بالای وطن عزیز ما با گروه پرچم/ خلق در خدمت شوروی قرار داشت، و حالا در خدمت آخوند های ایران است . او میگوید، که افغانستان جُز ایران بزرگ است و باید تجزیه شود. ازین کرده خیانت بیشتر وجود ندارد. در قدم اول نظام فدرالی می خواهد، تا خودش و دیگر جنگسالاران هرکدام یک ولایت را در قبضۀ خود درآورند و دود از دمار مردم برآورند. بعد با این حکومت ضعیف مرکزی کسی برای شان گفته نمی تواند که بالای چشم تان ابروست.

>>>   خواستدار حكومت ربانى و بجه سفو شوند!!! همه مشكلات حل مى شود!! همينطور هست اغاى شفيق!! نه؟

>>>   شفيق جان چرا از مستعمره بودن وطن حرف نمى زنى همين دزد هاى شمالى بود كه أين خارجي ها را اوردند مردم افغانستان وتاريخ هرگز أين .... رانخواهد ببخشيد تا حال كه منافع أين درد ها در خطر نبود چپا چوپى بود وتقيمه يك تعداد از أين دزد ها از كرسى پس شدن جنبش روشنايى را ان هم به أشعاره خارجي هاپيدا كردند هنوز هم أين ها در حال استعمال شدن هستند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است