جوانان باید فقط با توانایی شان جذب اداره ها شوند
نیاز ضروری است که ما از فرهنگی که مبتنی بر ارتباطات، واسطه و تنها خودپذیری تجربه کرده بودیم، یک گذار داشته باشیم، و به یک فرهنگی برسیم که تنها و تنها بر اساس استعداد و لیاقت و شایستگی، باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۱    ۱۳۹۶/۳/۳۱ کد خبر: 134877 منبع: پرینت

مراسم معرفی کمیشنران کمیسیون اصلاحات اداری در ارگ ریاست جمهوری با حضور رییس جمهور غنی و مقام های دولتی ساعتی قبل به اتمام رسید. این در حالی است که رییس جمهور اشرف غنی، به تمام وزارت خانه ها و اداره های دولتی دستور داده است تا 10 روز آینده بست های خالی خود را به کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی ارسال کنند. براساس این حکم، پس از این کارمندان اداره های دولتی از راه امتحان دسته جمعی (کانکور) استخدام خواهند شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، امروز چهاشنبه 31 جوزا 96 نادر نادری مشاور ارشد رییس جمهور ، در این مراسم گفت: من از این جوانان می خواهم که به تغییر فرهنگ اداره افغانستان، نقش موثر و اساسی خود را ایفا کنند، چون اینها خودشان آغازگر یک دوره ای هستند که با اعتماد و اتکا به اراده خود و قوت خود آغازگر یک پروسه ملی هستند، از اینها می خواهم که به عنوان مبلغان این پیام، چه در خانواده خود، چه در شهر، چه در قریه و ولایت خود باشند که دیگر به دنبال وکیل و صاحب نفوذ نباشند بلکه خود، را زحمت بدهند و به انرژی و توانایی و مهارت خود بیفزایند و از آن طریق بتواند یک اداره سالم را که خدماتی را به مردم ارایه می کند ایجاد کنند و کمک به ایجاد آن کنند.

وی افزود: نیاز ضروری است که ما از فرهنگی که مبتنی بر ارتباطات، واسطه و تنها خودپذیری تجربه کرده بودیم، یک گذار داشته باشیم، و به یک فرهنگی برسیم که تنها و تنها بر اساس استعداد و لیاقت و شایستگی، باشد. فضای اداره ها باز باشد و افراد و جوان ها بتوانند با خاطر جمع تنها به اتکا به قوت خود در ادارات جذب شوند. من از اینها می خواهم هر کلمه ای را که تایپ می کنند و هر خطی را که کش می کنند با درک این موضوع باشد که توزیع تذکره های الکترونیکی، پروسه ای ملی است که امنیت افغانستان، انکشاف اقتصادی افغانستان و ثبات سیاسی افغانستان و وحدت ملی این کشور به آن وابسته است. با همان بار سنگین مسوولیت، همان قلم را کش کنند، صحبت کنند و هر کلمه را تایپ کنند. هر کلید کامپیوتر را برای ثبت دیتابیس وقتی فشار می دهند بار همان مسوولیت در ذهن و سرشانه هایشان، باید وجود داشته باشد.

نادری، خطاب به کسانی که به استخدام در می آیند بیان داشت: کار موثر و بهتر و خارج از تبعیض شما، کار تنها و تنها با دید ملی تان، می تواند ثبات دایمی این کشور را فراهم کند. ما مستخدمین مردم هستیم و در ساعات کاری دراستخدام مردم قرار داریم به همان علت باید وظایف خود را به درستی انجام دهیم.

وی، در خصوص کارهای سه ماه گذشته، که در کمیسیون با هدف اداره سالم صورت گرفته،بیان داشت: کار اولی کمیسیون یک ارزیابی داخلی خود کمیسیون در کابل و دفترهای ساحوی انجام داد. این پروسه بخش عمده اش در کابل تکمیل شده و بخش بیشتر از ده ولایت اش، دفاتر ساحوی و زونی کمیسیون در ولایات تکمیل شده است.

مشاور ارشد رییس جمهور می گوید: نتایج این ارزیابی ها به صورت مستقیم پلان استراتژیک پنج ساله کمیسیون را حاد ساخت و بر اساس آن تدوین خواهد شد. ارزیابی های نهایی از کمیسیون از بانک جهانی، خواهش کرده است که به عنوان یک نهاد بیرونی، ارزیابی نهادی، ساختاری و وظیفه ای کمیسیون را آغاز کند. خوشبختانه تمام مراحل جذب و استخدام آن تکمیل شده بعد از عید دو کارشناس بین المللی به خاطر ارزیابی بی طرفانه ساختار و چگونگی وظایف و مسوولیت های کمیسیون کار خود را آغاز خواهد کرد.

وی، در خصوص کارهایی که باید انجام شود بیان داشت: تمام کارکنان خدمات ملکی افغانستان باید تشخیص شوند که چه تعداد هستند، در کجا هستند، حاضری شان چگونه است؟ مرتبط ساختن حاضری شان با پرداخت ها و معاشات شان و مرتبط ساختن آن با وزارت مالیه، که یک سیستم الکترونیک تمام عیاری را که تمام دستگاه خدمات ملکی افغانستان شامل اش باشد، کارهای اولیه اش آغاز شده است و امیدوار هستم جز عملیات هایی باشد که تا پایان سال آن را خاتمه بخشیم. یکی از برنامه های دیگر این است که وقتی کارمند به تقاعد برسد، با آنها با احترام برخورد شود و به حقوق خودشان به راحتی برسند.

پیام من به اکثر همکارانم این بوده است که ثبات افغانستان، آرامش افغانستان، تنها و تنها از راه کار و فداکاری و جان فشانی آن سربازان و جنرالان و منصوبان قوای مسلح افغانستان به تنهایی نمی شود. قربانی های ما به هدر خواهد رفت اگر ما دستگاه خدمات ملکی افغانستان را موثر، کارا و دستگاهی نسازیم که خدمات را بی طرفانه، منصفانه برای مردم افغانستان ارایه نمی دهد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کمیسیون اصلاحات
اصلاحات اداری
نظرات بینندگان:

>>>   کسا نیکه سن شا ن زیا د با شد قصه شا ن مفت است حا ل وقت جو انان است
دیگر زما ن کهنه پیخ ها تمام شده
حا ل سیستم امریکا با ید مو رد قبو ل و د

>>>   بدون شك يكى از كسانى كه از طريق واسطه داخل نظام شده همين خود نادرى است.
باركزى

>>>   آقای اشرف غنی در آخرین اظهاراتش ارشاد فرموده اند: این جا اقوام مختلف زندگی دارند؛ ولی همه افغانیم...
نه آقا!
شماافغانید؛ درست؛ دیگران هویت مستقل خود را دارند:
تاجیک، ازبیک، هزاره...
اقا بدانند که، این گونه ملت سازی تحمیلی را کسی قبول ندارد؛ با این کار ناعاقبت اندیشانهء تان، شما، نا آرامی ودشمنی میان اقوام و خونریزی های بیشتر را سبب خواهید شد!!!
همايون پاييز

>>>   Noori
رستاخیز تغیر ، در حال تجدید قوا در برابر رژیم تک قومی و نا مشروع
قوی تر از پیش

>>>   من منحیث یک جوان تحصیل کرده این کشور به این اداره فاسد که بیشتر باعث ترویج فساد در ادارات دولتی کشور شده هیچ اعتماد ندارم. کسانیکه در راس این اداره هستند فقط معامله گران گرگ صفتی بیش نیستند که تمام بست های خالی را در بدل پول به اشخاص بیسواد و فاسد مانند خودشان بفروش میرسانند. نمونه آن گمرک ولایت هرات است و بس.

>>>   اما نگفتی که این توانایی ارتباط به مقام پدران شان دارد و با واسطه هایشان و یا مقدار پول رشوت شان؟

>>>   Farid
رییس جمهور باید " اولین مناظره 'شهروند و ارگ' " را با چادر نشینان " رستا خیز تغیر " در چادرِ آنها برگزار می کرد . در یک ساختار دموکراتیک رییس جمهور در عین حال یک شهروند است . شهروندان باید بتوانند در هر حالتی با هم گفتگو کنند . این مناظره ، پس از آنچه بر شهروندان گذشت شهروندانه نیست .

>>>   نادری صاحب عزیز!
تاکنون حرف کاربه اهل ان وظیفه به لیاقت واهلیت درحدشعارباقی مانده باورکنیدپول.زورُواسط حرف اول زا میزند همین چند روزقبل درشهر داری ایبک ولایت سمنگان که حدود چهار روزسپری نشده ازامتحان آن به افراد واشخاص معین باکمک وهمکاری حیات کمیسیون اطلاحات . ُمرکزوشخض نوراحمد شاروال سوالات بدسترس شان قرار داده شده موفق اعلان کردیده اندکه شروصدا تا به سرحدبرخورد فزیکی بین فیروز(تگین )ومتین(صدر)ریس ناحیه تا حدودی آدم پاک درشهر داری ایبک است صورت گرفت و دربخش کلتوری وفرهنگی یک جوان ورزیده فارغ پوهنحی ژورنالیزم بغلان باگرفتن ۳۰نمره که دردادن نمره هم درحقش جفاکرده اند مستخق ۴۰ نمره از۵۰ نمره تخریری بود شخصی بنام رشاد که در دروران پوهنتون با نمبره خیراتی کامیاب میشد با دادن سوالات ۴۵ نمره داده اند سوگند بخدا اگرهیات درست امتحان بگیرد اگر۱۰ نمره گرفت بخدا قسم قضاوت به شما ووجدان تان خداید شمنگانی

>>>   امتحان رقابتی بدودن پول ناممکن است بخصوص پست های ولسوالی ها ریاست هابدون سرقفلی ناممکن است بعدا ارزیابی سالانه که هدفش ارتقاع ظرفیت است اما برعکس منع درآمد به اعضای کمیسون اصلاحات اداری مبدل شده که به عرف بدل گردیده است عنایت الله بلخی

>>>   استخدام دوره مشاهد ودادن امتیاز سوپر اسکیل فقط برای یک جغرافیه بوده اگر اعتبار نیست لطفا مستند در هر وزارت دوستان وسمت مشاهد را تفتیش نماید .
abdal

>>>   شما یک آدم لفاظ بیش نیستید! فقط همین!
تاجدار
از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است