رویدادهای عراق در سه شنبه 30 جوزای 96
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۰    ۱۳۹۶/۳/۳۱ کد خبر: 134833 منبع: پرینت

** فرماندهی مشترک عملیات آزادسازی شهر موصل امروز با انتشار بیانیه ای آزادی بخش جنوبی باقی مانده محله الشفاء را اعلام کرد.
براساس این بیانیه، نیروهای لشکر نهم زرهی ارتش عراق طی این عملیات همچنین اثر تاریخی قلعه باشطابیا، زندان کودکان، مزار یحیی ابوالقاسم، اداره بهداشت نینوا و کلیسای ماریا را آزاد کردند و کنترل پل پنچم را به دست گرفتند.

** فواد معصوم رییس جمهور عراق در گفتگو با شبکه خبری کرد زبان 'روداو' نزدیک به نیچروان بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق، ضمن رد هرگونه اعمال فشار از سوی ایران بر تصمیم گیری ها در عراق؛ نظر کشورهای همجوار را پیرامون همه پرسی درباره استقلال کردستان عراق مهم خواند.
وی اظهار داشت که ایران سیاست های خود؛ عراق هم سیاست های خاص خود را دارند و مناسبات بین دو کشور گسترده و ریشه دار است، اما این بدان معنا نیست که عراق تابع سیاست های ایران و در همه مواضع از ایران حمایت کرده است.

** عبد الاله النائلی نماینده پارلمان عراق از اطلاع رسانی صریح حیدر العبادی به مقامات عربستان سعودی و در راس آن ها ملک سلمان خبر داد که گفته است عراق دیگر حمایت منطقه ای از تروریست را تحمل نمی کند و از حق خود در بازخواست عواملی که در حمایت از تروریسم علیه عراق دست داشته اند، چشم پوشی نخواهد کرد.

** قاسم الاعرجی وزیر داخله عراق در جریان سفر به عربستان سعودی با تعدادی از مسوولان سعودی مساله تبادل اطلاعات امنیتی، کنترل مرزها و ممانعت از عبور تروریست ها بین دو کشور را بحث و بررسی کرد.

** نیروهای تحت امر فرمانده پولیس مرکزی عراق صبح پیشروی جدیدی را در شهر قدیم موصل آغاز کردند تا مسجد نوری همان مسجدی که ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی تکفیری داعش در ژوئن 2014 خلافت خود خوانده اش را در آن اعلام کرد را در بخش غربی موصل آزاد کنند.
نبرد در بخش قدیمی موصل به سمت مسجد نوری و گلدسته تاریخی الحدباء ادامه دارد.

** دفتر نخست وزیری عراق با انتشار دو بیانیه جداگانه اعلام کرد که حیدر العبادی در ادامه سفر خود به عربستان سعودی طی دو دیدار جداگانه با ملک سلمان پادشاه و محمد بن سلمان ولی و وزیر دفاع عربستان گسترش و ارتقا روابط دو جانبه و ایجاد شورای عالی هماهنگی بین دو کشور را بحث و گفتگو کرد.

** محمود علی عطیه مسوول رسانه ای در فرماندهی نیروهای پولیس مرکزی عراق بامداد از نفوذ نیروهای پلیس تا عمق 400 متری بخش قدیمی این شهر در ساحل غربی رودخانه موصل خبر داد.

**رسانه های خارجی به نقل از دیپلمات های اروپایی گزارش دادند که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نخستین نشست این اتحادیه در باره اعزام نیرو به عراق و اعزام نیروی کمکی و مستشاری برای آموزش مقام های امنیتی این کشور به توافق رسیدند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عراق
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است