وضعیت کشور مناسب عودت اجباری نیست
از کشورهای مهاجرپذیر انتظار رفتار مساویانه و بدون تبعیض در رسیدگی به کیس های پناهجویان را با توجه به اینکه کشور مبدا شان ناامن است، داریم 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۶    ۱۳۹۶/۳/۳۰ کد خبر: 134822 منبع: پرینت

مراسم جهانی روز پناهنده امروز سه شنبه 30 جوزا 96، با حضور وزیر مهاجرین، رییس اجرایی کشور و جمعی از مسوولان مربوط برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سید حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و عودت کنندگان در این مراسم در خصوص عودت کنندگان به کشور در سال 94 گفت: در سال 94، از ماه حمل تا جوزا، 194 هزار نفر تنها از ایران و پاکستان به کشور عودت کردند و همچنین در سال جاری میلادی 803 عودت کننده داوطلب و 379 نفر دیپورتی از کشورهای اروپایی به کشور بازگشتند.

بلخی گفت: متاسفانه به علت تداوم و افزایش جنگ در ولایت های مختلف کشور، علی رغم افزایش عودت کنندگان هنوز هم شاهد روند متداول مهاجرت به بیرون از کشور هستیم؛ لذا از کشورهای مهاجر پذیر انتظار رفتار مساویانه و بدون تبعیض در رسیدگی به کیس های پناهجویان با توجه به اینکه کشورشان مبدا ناامن است را داریم. وضعیت داخلی کشور مناسب عودت اجباری نیست.

وزیر مهاجرین با بیان اینکه وضعیت داخلی کشور مناسب عودت اجباری نیست می گوید: یک نفر دیپورتی از سویدن در حادثه انفجار وزیر اکبرخان جان اش را از دست داد و با توجه به وضعیت موجود انتظار می رود که کشورهای مهاجر پذیر در سیاست دیپورت به افغانستان تجدیدنظر نمایند و در عین حال متعهد به رعایت مفاد کنوانسیون ها برای دفاع از حقوق پناهجویان و همچنین رعایت تفاهمنامه ها و اعلامیه هایی که امضا کرده ایم برای پذیرش کسانیکه کیس هایشان قبول نشده است هستیم.

وی بیان می کند که در گذشته پالیسی ها صرفا ساخته می شد و از جانب اداره های ذی ربط عملی نمی شد که برای حل این مشکل کمیسیون عالی امور مهاجرت، کمیسیون فرعی در شورای وزیران و کمیته اجرایی بیجاشدگان با عضویت نماینده رییس جمهور، اداره های ذیربط ملی و بین المللی ایجاد شده است و تعدیل فرمان 104 و طرز العمل توزیع زمین را تحت کار خود قرار داده است.

بلخی می گوید: سال گذشته به علت افزایش جنگ ها شاهد افزایش بی سابقه بیجا شدگان داخلی بوده ایم. هم اکنون 152 هزار 829 بیجا شده داریم که اگر رسیدگی نشوند، به مهاجرت بیرون از کشور روی خواهند آورد. در این بخش دو برنامه در دست اجرا است، یکی ادغام این افراد در منطقه ای که فعلا در آن زندگی می کنند و دیگری فراهم نمودن زمینه برای بازگشت آنان به مناطق اولیه شان است.

وی افزود: افغانستان تاکنون قانون امور پناهندگی ندارد. برای کسانیکه از سایر کشورها از افغانستان تقاضای پناهندگی دارند نمی توانیم جواب مثبت داشته باشیم اما مسوده قانون امور پناهندگی تهیه و در وزارت عدلیه می باشد و در کابینه حکومت نیز در اولویت های تقنینی سال جدید تصویب شده است که امید می رود تا پایان سال جاری نهایی و عملی شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روز پناهنده
وزارت مهاجرین
نظرات بینندگان:

>>>   آخه كي ميخواد به اوغانستان پناهنده گي كنه، يه گپ
بزنيد كه نخندن

>>>   شما با هم جنگ داريد، خودتون به جوون هم افتاديد و همو ميكشيد
تاوانش رو ما بديم!؟ بشينيد سٓر جاتون ،، همه دنيا جنگ داشتن و دارن
ولي يا كشوري بشون حمله ميكنه يا گروه تروريست مدتي خرابكاري ميكنه
ولي افغانستان بي صاحاب شما از روزي كه بابام هم به دنيا نيومده بود
همينطوري بي صاحاب و به هم ريخته هست ،،،مشكل از خودتونه،،
كرم از درخته ،، البته مردم باهوش هيچوقت كشورشون رو
به اين وضع نمي رسونن،،، خلاصه ! ما رو ول كنيد تو رو به
هر كي كه ميپرستيد از ايران بكشيد بيرون،،،ما خودمون اونقد مصيبت
و دردسر داريم كه مونديم ،، برادر هم نمي خواهيم ،، اي هوااار!!!
ما برادر نمي خواهيم !

>>>   متاسفانه دولت ایران از سیاست چماق و هویج بر پناهنده گان افغانی استفاده می کند.
نه خود حقوق پناهنده گان را رعایت می کند .ونه امکان اسکان مجدد به کشور ثالث را توسط سازمان ملل میدهد.

>>>   جناب اقای بلخی شما چنان کاری با مهاجرین کردید که هیچ دولتی در گذشته چنین رسوایی نکرده بود. شما به همراه..... معاهده ای را به خاطر مقداری پول با غربیها امضا کردید که حالا انها هر انچه دلشان بخواهد با مهاجرین می کنند. خدا از شما نگذرد که با سرنوشت جوانان مهاجر بازی کردید. .شما...

>>>   کامنت دوم عامل جنگ کشو های خارجی هست پناهنده پذیر هستند اماازپناهندگان هم استفاده وتبعیض می کنند ماده سیزده اعلامیه حقوق بشر رابخوانید .کنوانسیون های ۱۹۵۱و۱۹۶۷ پناهندگان درژنو رامطالعه کنید.
برخی بیسوادان بخیل نظرات نژاد پرستانه ندهندسفارت افغانستان ووزاذت خارجه باید مدافع حقوق شهروندی افغانها درتمام جهان باشد.
شیوای بلخی

>>>   فرق ايراني ها با ما اين كه ايراني ها ماندن و كشور خود ساخته و
ما در همه جا اواره كرديم اين سرنوشت ما چون وطن پرستي چون انها نداريم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است