چند نفر و از کدام قبیله، صاحب قدرت می باشند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۲    ۱۳۹۶/۳/۳۰ کد خبر: 134820 منبع: پرینت

رییس جمهور غنی: بیایید از سفارت خانه ها گرفته تا قونسلگری ها، وزارت خانه ها و اداره ها حساب نمایید که چه کسانی در قدرت اند. تعادل باید مراعات گردد و حق هیچ کسی باید تلف نشود.

بیایید عمق فاجعه را در این کشور درک کنیم که ما 17 سال پس از این همه دولت سازی مدرن و مبتنی بر دمکراسی و ارزش های مدنی حقوق بشری در جهت شکل گیری و شکل دهی ملت شهروند و مدنی و دولت مدرن ملی با کمک نظامی و مالی دنیا و بخصوص امریکا و غرب، هنوز بر سر تقسیم و ترکه قدرت سیاسی و دولت میان اقوام و قبایل و طوایف و عشایر به سبک و شیوه قرون وسطی و حتی ما قبل قرن 13 میلادی می اندیشیم و درگیر هستیم.

رییس جمهور غنی با این فرموده می خواهد بگوید که برویم وزارت به وزارت، دفتر به دفتر، اداره به اداره، سفارت به سفارت بگردیم و حساب کنیم که از فلان قوم، از فلان قبیله، از فلان طایفه، از فلان عشیره و... چند نفر صاحب مقام و وظیفه است تا تعادل مراعات شود و حق کسی تلف نشده باشد!

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قدرت سیاسی
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   اکرام اندیشمند شما که خود را خردمند جلوه میدهید کمی فکر کنید که دولت شرکت سهامی نیست بلکه افراد با کفایت باید در سطح رهبری دولت قرار گیرد تا مصدر خدمت به ملت شود.نه هر دزد وزیر و هر جانی بیسواد جنرال و قومندام صرف بخاطر حصه و رسد قومی این خود جفا به حق ملت است.

>>>   درزمان قدرت شما که ازمعاون اول تا آمر حوزه فقط ازپنچشیر و چاریکار بودین حتی تاجیک های هرات کاپیسا و غور هم سهم نداشتند چی میگوئید . سایر ملیت ها که هیچ حق نداشتند

>>>   حرف ما در زیر خیمه ها به عنوان شهروند
و حرف ما با رئس حکومت وحدت ملی به عنوان فعال مدنی، در ارگ یکی بود.
لطفا یکبار بخوانید.
نشستِ مشورتي "گفتمان" فعالانِ جامعه مدني از بابتِ وضعيتِ بد و بحراني كشور، با رئيس جمهور كه حدودِ ٣ ساعت طول كشيد!
*فعالانِ مدني خطاب به رئيس جمهور:
١- يكي از مسووليت عمده حكومت تأمين امنيت شهروندان است. تظاهرات بدون حمل سلاح طبق قانون اساسي از حقوقِ قانوني شهروندان است، براي بوجود آمدنِ اعتماد ميان مردم و دولت حكومت بايد از رويدادهاي اخيرپيشگاه ملت گزارشِ درست و كامل دهيد، افراد كه با تظاهرات كننده گان خشونت و بالايشان تيراندازي كرده اند بايد شناسايي شده و به محاكمه كشانيده شوند.
٢- شهرِ كابل با ايجاد موانع ها از سوي افراد زورمند در كوچه وپس كوچه ها، مبدل به شهر نظامي و وحشت زده شده است، كه اين موانع هابايد به زودي برداشته شود.
٣- در نظام بايد اصلاحات بيايد، اصلاحاتيكه به نفع مردم و تحكيم حاكميت قانون و ارزشهاي دموكراسي باشد. باور ما بر اين است كه هرنوع تغير در نظام فقط از روش هاي قانوني صورت ميگيرد كه انتخابات تنها روش بهتر براي مشاركت سياسي همه مردم است.
٤- خواهشمنديم كه هرچه عاجل، زمينه برگزاري انتخابات آزاد، عادلانه وسرتاسري در كشور فراهم گردد تا اكثر مشكلات كنوني حل شود.
٥- نزد سياسيون و بخشي از مردم، شما به عنوان فرد متعصب وقومگرا معرفي هستيد و شمارا به قومگرايي، سلطه گرا و استبدادگري ميشناسند و محكوم ميكنند و از حلقاتِ خاصِ نام ميبرند كه جناب شمارا در گرو گرفته اند تا مانع خدمتگذاري بي طرفانه و ملي شويد، كه اين موارد را بايد روشن نماييد.
٦- در اين اواخر نا امني در سطح كشور بخصوص در نواحي كابل بيشتر شده است كه بعد ار ساعت ٩ شب مردم نميتوانند به راحتي گشت و گذار كنند. اختطاف، سرقت و آزار و اذيت شهروندان در نقاط شهر نگران كننده است و نياز است تا در استخدا م مسوولين امنيتي بازنگري شود واين موارد بايد جدي پيگيري گردد.
*رئيس جمهور خطاب به فعالانِ مدني:
١- ما براي دموكراسي احترام قايل هستيم. تظاهرات بدون حمل سلاح براي عدالت خواهي، حق هر شهروند است. عاملين تير اندازي بر مظاهره كننده گان شناسايي و به پنجه قانون سپرده ميشوند. مشكلاتِ بيكاري جوانان و نا امني كشور بزودي طي پلان ها حل ميشود.
٢- موانع ها از شهر كابل كاملا بزودي برداشته ميشود و در اين زمينه من از شما همكاري جدي خواهانم.
٣- من تعصب ندارم و اينجا جاي تعصب و نفاق نيست، بلكه اينجا جاي اتحاد و همدلي است.من بالاترين رأي را از لوي پكتيا گرفتم اما نخستين پروژه را از هرات شروع كردم، من چگونه متعصب هستم؟ برادر اصلي من تا هنوز داخل ارگ نشده ومن در گروي هيچ حلقه ي خاص انحصار نيستم.
٤- من در سه سال ٣٠ مليارد دالر به اين كشور آورده ام كه هيچ زعيمي اين كار را نكرده است.
٥- هيچ راز و كاري در اينجا پنهان نميماند! بي بي گل از جرمني به من زنگ زده ميگويد كه امروز فلان كار در ارگ شد، مكتوب امضا شده من قبل از رفتن به اداره اموررا نخست مردم ميبينند؛ چون شما با شبكه هاي مجازي تان اين زمينه را فراهم ميكنيد.
٦- دستان من به خون وجرمي آلوده نيست، من نه به زور اينجا آمده ام و نه به زر، من خودم را خادم دين و ملتم ميدانم.
پ.ن: جامعه مدني و فعالان مدني پُل ارتباط ميان مردم و حكومت است، تا مشكلات را از بطن جامعه برداشته با مسوولين به گونه ي رودر رو شريك نموده از آنها توضيحات بخواهند؛ هيچ معامله ي در كار نيست...
Abdullah Rasouli

>>>   دیگر گزینه نمانده است جز تجزیه افغانستان
وحدت ملی در این کشور یک شعار بیش نیست
کیها خواهان به دوبخش شدن افغانستان اند؟
1_بلی تجزیه شود
2_نخیر تجزیه نشود
نتیجه 6:00 امشب اعلام می‌شود

>>>   فوزيه كوفي، نماينده مردم در مجلس:
استفاده از هر نوع وسيله خشونت زا جهت جلوگيري از تجمعات صلح أميز مردم ملكي در مغايرت صريح با احكام قانون اساسى بوده و نقض واضح و اشكار مصوبه چند روز قبل مجلس از جانب حكومت ميباشد.
نيروى كه براى تأمين آمنيت روزهنگام و شب هنگام مردم است نبايد عليه مردم دستور داده شود. حركت امشب در برابر معترضين چادر نشين قابل قبول نبوده و حكومت در برابر هر نوع نقض حقوق انسانى معترضين مسؤول است.

>>>   جنبش عدالت خواهی تاجیکان
خیمه های چادر نشینان باید به سنگر تبدیل شود
علیه حکومت استبداد گر تک قومی ...

>>>   سلام.
هموطنان اگر بیاد داشته باشند دروقت قهرمان مسعود تمام چوکی های بزرک دولتی به شمول اردو ،پولیس، خاد وغیره خزانه دار عمومی بانکها وروسای شان آمران حوزه های پولیس وغیر از یک ولسوالی یعنی پنجشیر تقرر یافته بودند.هیج کسی نبود که اعتراض کند.حالا اعترا ضات هم ازطرف همان جنایت کاران است نفرین بر آنها.
ق،م کاپیسا.

>>>   ســهــم دزد های شمالی چی شد؟؟؟

>>>   تاجیک ها وقتی قدرت داشته باشند همه جا گل گلزار است وعدالت بر قرار اما اگر کمی دستشان از قدرت کوتاه شد
داد از عدالت اجتماعی میزنند.وتازه یادشان می اید اقوام دیگری هم در این کشور وجود دارد.

>>>   جناب اندیشمند، چطور حقیقت گویی تلخ یا نه؟ طی 17 سال اخیر حقوق تمام شهروندان کشور را دو پنجرمین خورد امروز دلت درد میکنه؟

>>>   شما تاجیکها
که از عدالت حرف میزنید
اول از خودتان شروع کنید .پشتون را خیر.چند درصد از وزارت خانه های در دست شما ازبک یا هزاره وجود دارد.
کور خودو بینای دیگران اید.!!!!!؟؟؟

>>>   واضح است که دولت تک قومی است هنوز هم درجستجوی این هستند که اگر کدام نفر تاجیک در کدام بست باقیمانده واز نظر ایشان دور مانده باشد برکنار شود وبجایش یک پشتون مقرر شود .درترفیعات رتب جنرالی وپست های بلند خود انی احمدزی مصاحبه میکند مقصدش چیست مقصدش این است که شخص را خوبتر شناسایی کند.وفادار به پشتون و اصیل باشد نسبش چه باشد ازکدام سمت وقبیله باشد وغیره.درین اواخر در هر اورگان که کاریابی اعلان میشود به جز پشتون کسی دیگر مقرر شده نمیتواند امتحان دروغین است قبل از امتحان شخص مورد نظر شان به اساس قومیت تعین شده میباشد اشرف غنی به قیمت ازدست دادن قوم تاجیک قوم پشتون را خوش میسازد هرچه که پشتون ها خصوصن حنیف اتمر اسماعیل یون و حزب فاشیستی افغانملت تصمیمگیری کنند همان فیصله را رییس جمهور قوم پشتون میپذیرند.تک قومی خالص میسازند ودوران نادر خان ومحمدگل مهمند درالباس اشرف احمد زی و حنیف اتمر تازه واحیا میسازند قراریکه شنیده شده بعدازین درشفاخانه 400 بستر نظامی تاجیک تعین بست نگردد.
بااحترام.عبیدالله.

>>>   واضح است که دولت تک قومی است هنوز هم درجستجوی این هستند که اگر کدام نفر تاجیک در کدام بست باقیمانده واز نظر ایشان دور مانده باشد برکنار شود وبجایش یک پشتون مقرر شود .درترفیعات رتب جنرالی وپست های بلند خود انی احمدزی مصاحبه میکند مقصدش چیست مقصدش این است که شخص را خوبتر شناسایی کند.وفادار به پشتون و اصیل باشد نسبش چه باشد ازکدام سمت وقبیله باشد وغیره.درین اواخر در هر اورگان که کاریابی اعلان میشود به جز پشتون کسی دیگر مقرر شده نمیتواند امتحان دروغین است قبل از امتحان شخص مورد نظر شان به اساس قومیت تعین شده میباشد اشرف غنی به قیمت ازدست دادن قوم تاجیک قوم پشتون را خوش میسازد هرچه که پشتون ها خصوصن حنیف اتمر اسماعیل یون و حزب فاشیستی افغانملت تصمیمگیری کنند همان فیصله را رییس جمهور قوم پشتون میپذیرند.تک قومی خالص میسازند ودوران نادر خان ومحمدگل مهمند درالباس اشرف احمد زی و حنیف اتمر تازه واحیا میسازند قراریکه شنیده شده بعدازین درشفاخانه 400 بستر نظامی تاجیک تعین بست نگردد.بااحترام.عبیدالله.

>>>   تاجیک ها مردم بومی آسیای مرکزی
تاجیکان آریایی وازسکنه قدیم بومی آریانا هستند. قوم تاجیک به عنوان یکی از کم جنجالترین ، صلح طلب ترین ، بامعاشرت ترین وبا فرهنگی ترین و عدالت خوا اجتماعی تاریخ کهن افغانستان هستند. تاجیک ها از دیدگاه اخوت و همدلی در درازای تاریخ کهن سرزمین نیاکان خود قبیله چوپان .حشی کوه سلیمان را در زمین خراسان در آغوش خود گرفته است وپذیرفته است، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری عدالت است بنابرین قوم تاجیک بین اقوام تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند .شخصیت های فرهنگی و قهرمانان تاریخ این سرزمین کهن مانند اَبومُسْلِمِ خُراسانی ؛ احمد بن اسماعیل سامانی ، أبو علي ابن سينا بلخی ؛ عبدالله جعفر بن محمد متخلص به رودکی و مشهو ر به استاد شاعران نخستین شاعر مشهور پارسی‌سرای حوزه تمدن ایار نا در دورهٔ سامانی در سدهٔ چهارم هجری قمری و استاد شاعران این قرن خراسان زمین است ؛مولانا جلال الدین بلخی ،مولانا عبدالرحمن جامی ، رابعه بلخی وغیر.....
داکتر یارمحمد «حیدرزاده »
داکتر علوم محیط زیست

>>>   ملتی هستیم که مهره های استخبارات پاکستان بر ما حکومت می کنند و میلیون ها شهروند در برابر یک مشت مزدور سکوت کرده ایم. اگر رهبرانی می داشتیم که لااقل مزدور مزدور نمی بودند شاید می توانستیم با امتیازگیری سیاسی از این وضعیت می رهیدیم.

>>>   راست میگه وزارت به وزارت نی تشکیل را بیبین معلوم میشه که چقدر بدخشی و تخاری کله چپات در وزارت خارجه و سفارت خانه ها است از دوران ربانی که حکومتش محدود به خیرخانه و ده افغانان بود باز هم افرین همین حکومت که هنوز برطرف شان نکرده

>>>   تمام اقوام کشور توسط همین حکومت های دست نشانده اجانب در طول تاریخ رنج برده اند و هنوز هم رنج میبرند اما قوم پشتون که زیادتر درد و رنج را از دست هم تباران خود در قدرت میشچند و چشیده اند هرگز هوشیار نمیشوند و هنوز هم اوغانت نزدشان بیشتر از انسانیت است پس این قوم است که هرگز روی صلح را ندیده ایم . اینها در گذشته هم از حکومت های فاسد بخاطر اوغان بودنشان دفاع کرده اند امروز هم. در راپور بین الملل کمک های مالی به افغانستان امده است که از ۱۰۰٪ پول های کمک شده جهانی به افغانستان ۷۰٪ به ولایات جنوب و شرقی افغانستان تخصیص داده شده بود و تنها ۳۰٪ انه به ولایات شمال و غرب کشور . شما ببینید که مردم ولایات شمال به ۳۰٪ چی کارهای که نکردند و مردم جنوب در همان قرون روستا هنوز هم زنده گی میکنند. خداوند پشتونهارا هدایت کند اگر قابل هدایت نیستند از ما جدایشان سازد.

>>>   جناب محترم وجدانا حساب كن در قدم اول از يك ولسوالى پينجشير چندين وزير دها ريس صدها جنرال و مدير أين ها همه وهمه مجرمين جنگى هستند اشرف جان غنى وظيفه دارد كه با تك تك انها تصفيه حساب نموده هر يك انهارا به مراجع عدلى وقضائي معرفى نموده و به ملت افغانستان گزارش آرائه بدارد واز برهانالدين ربانى گرفته تا احمدشاه وديگران انها كه پيتخت را به اجنبى ها رها وبه پينجشير وتخار فرار كردند هيت با صلاحيت تعين از باقمانده هاى شان تحقيق واستجواب شود

>>>   Soraya Baha
من در سال ۲۰۰۰ درامریکا دریافتم که وی جاسوس این کشور است و این موضوع را درپاریس در حضور خود عبدالله برای مسعود گفتم و بعد آقای حمید محتاط از طریق شبکه های خود kgb به صراحت نوشت که عبدالله در مرگ مسعود با شبکه های جهانی دست داشت و برای همین به مقامات بالا گماشته شد

>>>   غنی فاشیست جنگ و انتحار است
امیر فتنه و سرکوب و دار است
نظام مردمی باید بسازیم
غنی و دولت او مردار است

>>>   لطف کرده بیاین در وزارت خارجه هم یکبار سز بزنید که چه حال است و از کدام ولایت بیشتر منصوب بمقام و منزلت های سیاسی در سفارت خانه ها تقرر حاصل نموده و هنوز هم پایان نیافته است. وزارتی که بدست یک خاین و کثیف مسئول استخدام خارجی بازیچه گردیده و قوم پرستی و سمت پرستی به اوج کمالش رسیده است با تأسف و دریغ که کارمندان صادق ، متعهد، با ایمان ، وطندوست ، امین و با تجربه و سابقه دار سالهاست که در بی واسطه گی و بی پشتوانه داشتن در مرکز وزارت مصروف خدمت میباشند. یکبار دیگر تکراراً مینویسم تا لطفاً زحمت نمیشه به منابع بشری وزارت خارجه هم هیئتی را توظیف نمائید تا حقایق برایتان معلوم گردد. با ارادت

>>>   این یک امر مسلم است ریس جمهور مجبور شد این حرف رابګویند زیرا انهایکه بیشترا ز۷۰٪ قدرت دولتی نظامی را دراختیاردارد هنوز قناعت نه دارد میګوید همه قدرت دولتی را باید به شورای بی تنبا ن ولند غرها داده شود دریکی از وزرارت ها ویکی از ریاست های شان ۸۶ نفر پرسونل ۵۶ ان مربوط به برادران تاجیک ۷ نفر برادران هزاره و۲۳ تن انرا براردران پشتون است درنهادهای پولیس بدون برادران تاجیک کسی دیکری وجود نهدارد در امنیت بدون تا جیک وپنشیری کسی دیګری نیست درتمام بخشها همین ګونه به صدها جنرا ل بی سواد مربوط به برادران تاجیک ولی قانع نه بوده زیاد میخواهند هموطن

>>>   اشرغني چيزيكه ميگويد به او خود آش هم اعتقاد ندارد فقط مردم را فريب ميدهد اگر شما سر بزنيد به وزارت ماليه ٩٥ درصد پشتون را استخدام كرده اند اگر رياست جمهوري سر بزنيد إز ٤٠٠٠ گارد رياست جمهور ٩٠ فيصد پشتون است اگر سفارت خانه را نگاه كنيد ٨٠ در صد پشتون است ، اشرف غني ميداند كه كي پرسان ميكند هر چيزيكه دل آش ميشود ميگويد اگر إز نگاه تحصيل بگويد مردم تاجيك و هزاره بسيار تحصيل كرده دارند نظر به پشتون .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است