رویدادهای عراق در دوشنبه 29 جوزای 96
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۵    ۱۳۹۶/۳/۲۹ کد خبر: 134778 منبع: پرینت

** گروه مقاومت سرایا الجهاد وابسته به تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که حوالی ساعت سه بامداد امروز یک جنگنده ناشناس به سوی نیروهای سرایا الجهاد در جاده ارتباطی تل العبطه به عدایه در غرب موصل یک فروند موشک شلیک کرد.
محوری که در اختیار نیروهای سرایا الجهاد است تقریبا خالی از عناصر تروریستی داعش است و این حمله، اولین حمله مستقیم موشکی یک هواپیما به نیروهای الحشد الشعبی از ابتدای شروع عملیات موصل در 17 اکتبر 2016 تا به امروز، به شمار می رود.

** عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق با اشاره به همراهی سه وزیر اقتصادی با حیدر العبادی در سفر منطقه ای به کشورهای عربستان، ایران و کویت، هدف اصلی این سفر را همکاری اقتصادی عنوان کرد.
عباس البیاتی اعلام کرد که این سفر با هدف رساندن یک پیام صریح و روشن از طرف عراق مبنی بر این که بغداد خواهان روابط همکاری پایدار در چارچوب رعایت حاکمیت ملی، عدم دخالت در امور همدیگر، همکاری اقتصادی و تبادل تجاری و مبارزه با تروریسم است.

** 'میکا زنکو' عضو شورای روابط خارجی آمریکا در مطلبی که نیویورک تایمز امروز آن را منتشر کرد، از افزایش بالای تعداد تلفات غیر نظامیان در حملات هوایی آمریکا در عراق و سوریه از زمان روی کار آمدن ترامپ خبر داد.
وی می نویسد: سرانجام دستگاه نظامی آمریکا دو هفته قبل اعتراف کرد که میزان تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی ایتلاف به رهبری آمریکا در مبارزه با داعش در دو کشور عراق و سوریه طی چهار ماهی که از آغاز ریاست جمهوری ترامپ می گذرد رشدی سرسام آور داشته است.
بنا بر اعلام فرماندهی مرکزی آمریکا که عملیات های جنگی این کشور در خاورمیانه را هدایت می کند با انتشار اطلاعیه ای در تاریخ 12 جوزا اعلام کرد که دست کم 484 غیرنظامی در حملات و بمباران های ایتلاف کشته شده اند؛ در حالی که همین فرماندهی چهار ماه قبل آمار این کشته شدگان را دست کم 199 غیرنظامی اعلام کرده بود.

** سفیر کشورمان در عراق پیرامون سفر نخست وزیر عراق به تهران که قرار است فردا انجام شود، گفت که با سفر حیدر العبادی به تهران، روابط ایران و عراق به ویژه در بخش اقتصادی وارد مرحله تازه ای خواهد شد.
ایرج مسجدی امروز همزمان با شروع سفر منطقه ای سه روزه نخست وزیر عراق، در گفتگوی اختصاصی با ایرنا اعلام کرد که ایران با تمام قدرت همچنان در کنار دولت و ملت عراق ایستاده است و در برابر چالش های امنیتی، سیاسی و اقتصادی از این کشور همسایه، دوست و برادر حمایت می کند.

** نخست وزیر عراق در بدو سفر منطقه ای سه روزه خود، پیش از ترک بغداد به سمت عربستان سعودی در اظهاراتی رسانه ای ضمن یادآوری این موضوع که سیاست های صف بندی در منطقه جز جنگ و ویرانی دستاوردی برای کشورهای منطقه در پی نداشته است، ابراز امیدواری کرد که این سفر منطقه ای، پایان موفقیت آمیزی داشته باشد و باعث دور کردن کشورها از سیاست صف بندی منطقه ای شود.
نخست وزیر عراق، سیاست احترام متقابل بین کشورها بر مبنای منافع مشترک و رعایت حاکمیت دولت و احترام به ملت های منطقه را بهترین گزینه برای تعامل بین کشورهای منطقه دانست.

** سلیم الجبوری رییس پارلمان عراق در گفتگو با خبرگزاری المعلومه عراق با شرحی در باره طرحی که به موجب آن تعدادی از فعالان و شخصیت های مخالف عراقی به صحنه سیاسی عراق بازگردانده خواهند شد، توضیح داد که بازگشت مخالفان به روند سیاسی عراق، مانع بهره برداری و وابستگی آن ها به برخی قدرت های منطقه ای و بین المللی می شود که می کوشند از آن ها به عنوان ابزار فشار علیه دولت عراق بهره ببرند.
سلیم الجبوری در خصوص نام افرادی که قرار است به روند سیاسی عراق بازگردند، توضیحی نداد.

** عباس الکاظم محقق ارشد روابط بین الملل و کارشناس مسایل سیاسی خاورمیانه در صفحه شخصی خود با تمجید از تلاش ارتش عراق و نیروهای مردمی؛ از آزادی شهر موصل در روزهای آینده خبر داد و تاکید کرد که اگر اهمیت جان شهروندان موصلی نبود، این آزادی می توانست زودتر رخ دهد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عراق
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است