صحبت های یک فعال مدنی در نشست با رییس جمهور
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۵    ۱۳۹۶/۳/۲۹ کد خبر: 134747 منبع: پرینت

نماینده های جامعه مدنی، در رابطه به اوضاع جاری در کشور با رییس جمهور نشست مشورتی داشتند.
من نیز در این نشست، به نمایندگی از جامعه مدنی موضوعات زیر را با رییس جمهور مطرح کردم:
1- بی کاری، فقر، فساد اداری، زورگویی عواملی هستند که باعث گسترش خشونت در کشور می شوند. یکی از راه های جلوگیری از گسترش خشونت و نا امنی، رسیدگی به مساله بی کاری جوانان، بهبود وضعیت زندگی روستا نشینان و تطبیق قانون در تمام نقاط کشور می باشد. تعداد بی کاران رو به افزایش است. تنها برای احراز 400 پست خالی در ریاست تذکره های برقی حدود 25000 نفر درخواست نموده بودند که نشانه ای از وضعیت بی کاری مفرط در کشور است. امیدوارم که حکومت وحدت ملی این مسئله را جدی بگیرد و برای توسعه پایدار در کشور و ایجاد شغل برای جوانان اقدامات جدی و عملی نماید.

2- یکی از وظایف اصلی دولت تامین امنیت شهروندان است. برگزرای تظاهرات بدون حمل سلاح طبق قانون اساسی از حقوق قانونی شهروندان است. برای به وجود آمدن حس اعتماد بین مردم و حکومت، نیاز است تا حکومت معلومات دقیق از جزییات واقعات چهارشنبه خونین و حمله به نمازگزارن را با مردم شریک نماید. حکومت باید به مردم اطمینان دهد که برای تامین امنیت آنها تلاش نموده و از کارکرد هایش به مردم اطلاع رسانی نماید. کسانی را که به طرف تظاهر کننده ها تیر اندازی نمودند باید شناسایی، محاکمه و مجازات کند و اگر تظاهر کننده ها نیز دست به خشونت زدند و یا سلاح حمل می کردند نیز باید محاکمه و مجازات شوند. ما طرفدار حاکمیت قانون و تطبیق برابر آن روی تمامی شهروندان هستیم.

3- خواست فعالان مدنی ارودن اصلاحات در نظام می باشد که به نفع مردم و تحکیم حاکمیت قانون و ارزش های دموکراسی باشد. ما باور داریم که هر نوع تغییر در نظام فقط از طریق روشهای قانونی و دموکراتیک باید صورت بگیرد و انتخابات تنها روش برای مشارکت سیاسی همه مردم است. ما برای تحقق و حفظ ارزش های دموکراسی در دشوارترین شرایط در انتخابات شرکت کردیم.

از جناب شما خواهشمندیم که هرچه عاجل زمینه برگزاری انتخابات آزاد، سرتاسری و عادلانه در کشور فراهم نمایید تا خیلی از مشکلات موجود حل گردد. در این رابطه قبلا هم با جمعی از فعلان مدنی باشما نشستی داشتیم و طرح انتخاباتی نهادهای مدنی را نیز با شما شریک کردیم که امیدوارم به دست تان رسیده باشد.

4- جناب رییس جمهور، برای آوردن اصلاحات و تحقق حاکمیت قانون نیاز است که گفتگو بین جامعه مدنی و حکومت بیشتر و جدی تر گردد. جامعه مدنی از نیازمندیها، خواستها و توقعات مردم بیشتر آگاهی دارد و می تواند پلی میان مردم و حکومت شود. متاسفانه بین جامعه مدنی و ارگ چندین دیوار از جنس اداره و اشخاص وجود دارد که از به وجود آمدن این زمینه گفتگو جلوگیری می کند. از جناب شما تقاضا داریم که زمینه سهولت نشست با حکومت و شریک ساختن خواسته های مردم را ایجاد نمایید. شاید شما از وضع واقعی مردم خبر نداشته باشید و شاید برایتان معلومات دقیق نرسیده باشد. جامعه مدنی به عنوان پل میان حکومت و مردم می تواند در این راستا کمک کند.

5- فساد اداری هنوز هم یکی از مشکلات عمده در حکومت است. برای کاهش فساد اداری تقاضا داریم تا کمیسیون مستقل تدارکات ملی ایجاد گردیده و نماینده های جامعه مدنی نیز در آن عضو باشند تا زمینه نظارت بهتر شهروندان از پروسه های ملی بیشتر گردد.

6- متاسفانه در این اواخر نا امنی در کابل بیشتر گردیده است و در خیلی از مناطق شهر بعد از نه شب مردم نمی توانند به راحتی گشت و گذار کنند. اختطاف، سرقت و آزار و اذیت شهروندان در بعضی از نقاط شهر نگران کننده است و نیاز است که مسوولین حوزه های امنیتی در این رابطه اقدامات جدی و عملی نمایند.

7- جامعه مدنی باورمند به حاکمیت قانون، تحقق حقوق بشر، مبارزه با فساد، تامین امنیت شهروندان، به وجود آمدن صلح، توسعه پایدار در کشور است و در این راستا همکار حکومت خواهد بود. این همه تحقق پیدا نخواهد کرد مگر با همکاری نزدیک مردم و حکومت. نیاز است تا برای تحقق این اهداف مشترک فاصله بین مردم و حکومت کم شود تا بتوانیم برای یک افغانستان آباد، آزاد و سربلند کار کنیم.

پ.ن: آقای راز محمد دلیلی، آقای سید اکرام افضلی و یک خانم که نامش را فراموش کرده ام نیز به نمایندگی از جامعه مدنی صحبت نمودند و پیشنهادات مشخص شان را ارایه نمودند. رییس جمهور نیز وعده سپرد که به تمامی خواست ها و پیشنهادات رسیدگی خواهد کرد.

عبدالله احمدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست با غنی
فعال مدنی
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت باید دزد هاس شمالی را از دزدی اختلاس غصب منع نکند

>>>   می بینید، این است خواسته های برحق جامعه مدنی که تظاهرات را سازماندهی کرده بودند. من درین لست خواسته های شان از استعفأ یا برطرفی اعضای حکومت از مقام های شان چیزی که نمی بینم.
پافشاری خیمه نشینان بالای استعفأ یا برطرفی اعضای حکومت به خاطر مردم نیست، بلکه برای گرفتن همین چوکی ها و مقام ها برای خودشان است. مقام = دالر های باد آورده.

>>>   کار افغانستان خی جور شد فردا جشن میگیریم تره لی لی تره لی لی

>>>   ضیا مسعود چانس آورده یا تخت یا تابوت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است