رویدادهای ترکیه در یکشنبه 28 جوزای 96
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۸    ۱۳۹۶/۳/۲۸ کد خبر: 134715 منبع: پرینت

** روزنامه رای الیوم چاپ لندن با انتشار مطلبی در واکنش به اختلاف ترکیه و عربستان؛ پیشنهاد اردوغان برای برپایی پایگاه نظامی در عربستان را علت نارضایتی ریاض و عامل تیرگی روابط دو کشور دانست.
به نوشته این منبع خبری، طرح پیشنهاد ترکیه طی دو روز گذشته سبب بروز حمله سخت عناصر وابسته به ارتش سایبری عربستان به ترکیه و بخصوص اردوغان رئیس جمهور این کشور شده است؛ ترکیه ای که در تنش دوحه با برخی کشورهای عربی بالاخص عربستان جانب قطر را گرفته است.
به باور برخی از کارشناسان، ایجاد پل هوایی میان آنکارا و دوحه بلافاصله پس از بسته شدن مرزهای زمینی عربستان با قطر و اقدام هواپیماهای ترکیه به انتقال هزاران تن غذا و میوه و سبزیجات که قطر را از وارد کردن این محصولات از عربستان بی نیاز می کرد؛ عامل دیگر خشم عربستانی هاست.

** کمیسیون عدالت و قانون اساسی مجلس ترکیه با اکثریت آرا لغو حق نمایندگی طوبی خزر اوزتورک نماینده شهر وان و عضو حزب دموکراتیک خلق ها را تایید کرده و طرح لغو نهایی و قطعی حق نمایندگی او را برای رای گیری در صحن علنی به هیات رییسه مجلس ترکیه ارجاع داده است.
در صورت کسب اکثریت آرا، بعد از فیگن یوکسک داغ نماینده سابق وان و نورسل آیدوغان نماینده مردم شهر دیاربکر در پارلمان ترکیه ، وی سومین نماینده از حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) خواهد بود که از مجلس ترکیه اخراج و حق نمایندگی آن ها لغو و سلب می شود.

** 530 نظامی در شهر مانیسای ترکیه شنبه شب بعد از صرف شام مسموم و به مراکز درمانی منتقل شدند.
مسمویت این نظامیان ترکیه که چهارمین مورد از مسمومیت غذایی در میان نظامیان این کشور طی دو ماه گذشته محسوب می شود، موجب نگرانی مقامات نظامی ترکیه شده است.

** تعدادی از نمایندگان کنونی مجلس ملی ترکیه و عضو حزب دموکراتیک خلق ها در اعتراض به محکومیت برخی نمایندگان این حزب در مقابل دادگاه قانونی اساسی ترکیه دست به تحصن اعتراضی زده و خواستار بررسی مجدد شرایط آن ها شدند.
در پی این امر، دمیرتاش و یوکسک داغ رهبران حزب دموکراتیک خلق های ترکیه به همراه 9 نفر از نمایندگان این حزب همچنان از 14 آبان سال گذشته بازداشت و در زندان به سر می برند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است