سفر دبیرکل به افغانستان، تاثیر مثبتی نداشت
سفر گوتریش هم در حدی نبوده است که بتواند روی افغانستان تاثیر داشته باشد، این سفر هم مانند ده ها سفر دیگری است که خارجی ها می آیند انجام می دهند و می روند 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۹    ۱۳۹۶/۳/۲۸ کد خبر: 134711 منبع: پرینت

آنتنیو گوتش، دبیرکل سازمان ملل متحد، برای نخستین بار پس از رسیدن به این مقام وارد کابل شد و به دیدار جنگ زده های داخلی رفت. این سفر در حالتی صورت می گیرد که وضعیت سیاسی وامنیتی کشور شکننده عنوان می شود و آنچه برخی از ناظران انتخابات از آن نگران هستند، عدم اشاره آقای گوتریش به بحث انتخابات است که هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار دارد. اما سفر بلندپایه ترین مقام سازمان ملل به افغانستان، چه تاثیری بر وضعیت کشور دارد و پیام های روشن حکومت از سازمان ملل با یکدیگرشان چگونه است؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، سیدجوادحسینی، رییس حزب عدالت و توسعه، در برنامه «حاشیه خبر» گفت: در کل می دانیم که سازمان ملل متحد چندی است که در افغانستان در تحولات گوناگون افغانستان همیشه تلاش کرده است که یک نقش برجسته داشته باشد . در ماه های زمستان، وضعیت داخلی افغانستان به شدت آشفته بود. به همین منظور است که در این وضعیت بسیار حساس سرمنشی سازمان ملل به افغانستان سفر می کند و حامل دو پیام، می باشد. پیام اول درباره مباحث حقوق بشری و انسانی است. در مورد مهاجرین بیجا شدگان و همچنین مشکلاتی که اتباع افغانستان با آن روبرو هستند. آنها با بیجا شدگان ملاقات هایی داشتند. با خانواده های محروم افغانستان، ملاقات هایی داشتند و این کارها را انجام دادند. بحث دیگر، مباحث امنیتی و سیاسی است، متاسفانه باید گفت که ملل متحد باوجود تلاش هایی که می تواند داشته باشد در قسمت آوردن صلح و بحث آرام کردن نابسامانی های افغانستان، تاثیرات چندانی ندارد. می دانیم با توجه به مسایلی که ما در افغانستان داریم، نقش سازمان ملل متحد در چنین حوادثی کمرنگ است و بیشتر برخی از قدرت های بزرگ است که می تواند در چنین مواردی دخالت کند و نقش بازی کند. نقش سازمان ملل در چنین مواردی بیشتر می تواند یک نقش سمبلیک باشد.

وی، در خصوص سازمان ملل و بحث مشروعیت حکومت در کشور بیان داشت: ما چند مشکل اساسی در افغانستان داریم که طبعا سازمان ملل می تواند در وضعیت کنونی افغانستان، بازیگری خود را داشته باشد. اول اینکه ما یک حکومت ناکام در افغانستان داریم. یک حکومت فاسد داریم و حکومتی است که نتواسته است که در سه سال گذشته مشکلات درونی سران حکومت را حل کند چه برسد به اینکه بتواند مشکلات کشور را حل کند و بعد اینکه حکومت مشروعیت ندارد و چندین بار مورد اعتراض مردم قرار گرفته است. وقتی یک حکومت مورد اعتراض اتباع خود قرار گرفته باشد و وقتی که شهروندان آن کشور نمی توانند حکومت خودشان را مشروعیت ببخشند طبعا جامعه بین المللی هم این موارد را در نظر می گیرد. از طرفی، مشکل افغانستان یک بعدش، مشکل بین المللی است. مشکل بین المللی را یا افغانستان یا هر کشوری که باشد زمانی می تواند با موفقیت حل کند که از مشروعیت و اقبال شهروندان آن کشور، برخوردار باشد. متاسفانه امروز حکومت وحدت ملی مشروعیت سیاسی، مشروعیت حقوقی ندارد و مردم افغانستان هم به شدت اعتراض دارند و این حکومت نمی تواند چانه زنی با جامعه بین المللی و همچنان سازمان ملل متحد را انجام دهد.

حسینی، معتقد است دلیل آمدن گوتش به افغانستان، رساندن اوضاع افغانستان به شورای امنیت نیست و بیان داشت: شورای امنیت اینطور نیست که آقای گوتش وضعیت را برایشان توضیح دهد. شورای امنیت خود از وضعیت افغانستان خبر دارد. سازمان ملل متحد هم از وضعیت افغانستان خبر دارد و همه جوامع بین المللی که در افغانستان دخیل هستند و نقش برجسته بازی می کنند، دقیقا از وضعیت عمومی افغانستان خبر دارند.

رییس حزب عدالت و توسعه درباره اینکه چرا سازمان ملل به اوضاع افغانستان رسیدگی نمی کند اظهار کرد: سازمان ملل یک میدان فراخ برای بازی خودش ندارد. سازمان ملل بیشتر می تواند در مسایل انسانی مقداری نقش داشته باشد اما در مسایل امنیتی و سیاسی نمی تواند نقش چندانی داشته باشد، درست است که کشورهای امنیت ملل متحد می تواند نقش برجسته داشته باشد اما آن در اختیار سرمنشی ملل متحد نیست. در اختیار آمریکا وروسیه است و چند کشوری که شما می دانید. وضعیت ما وضعیتی نابسامان است، ما باید عامل آن را پیدا کنیم. بیست گروه تروریستی در افغانستان فعالیت می کند. شاید صدتا اما چرا بیست گروه تروریستی در افغانستان فعالیت می کند؟ چرا ناامنی وجود دارد؟ چرا وضعیت بهبود پیدا نمی کند؟ ما باید عامل آن را پیدا کنیم. اصلی ترین عامل این ناهنجاری ها و نابسامانی ها خود حکومت وحدت ملی است.

وی، ادامه داد: نزدیک به سه سال از عمر حکومت وحدت ملی می گذرد و شاید یکسال دیگر، بیشتر وقت کاری ندارد. در این مدت حکومت حتی نتوانست کابینه خود را تکمیل کند و همه جا با سرپرستی اداره می شوند. در اینجا که طالبان نقش ندارند که این بهانه را داشته باشد. این حکومت کمک شدنی هم نیست. حکومت وحدت ملی توان رهبری و اداره کشور را ندارد. وقتی که توان اداره کشور را نداشته باشد باید به کارش پایان داده شود. به همین خاطر است که ما قبلا شاید از آدرس جبهه ملی نوین افغانستان و از نگاه حزب عدالت و توسعه صدا زدیم که باید انتخابات زود هنگام در افغانستان برگزار شود. انتخابات زود هنگام یک روند دموکراتیک است که در هر کشوری که حکومت با ناکامی مواجه می شود انتخابات زودهنگام برگزار می شود.

حسینی با بیان اینکه، سفر گوتریش هم در حدی نبوده است که بتواند روی افغانستان تاثیرات داشته باشد، افزود: این سفر هم مانند ده ها سفر دیگری است که خارجی ها می آیند انجام می دهند و می روند. دلیل این سفر می تواند این باشد که ملل متحد یکی از بازیگران اصلی در چند دهه اخیر در افغانستان است، آنها طبعا می آیند و ارزیابی های خود را می کنند، سخنان خود را می توانند داشته باشند، مباحث خود را می توانند داشته باشند. اما بحث این است که به چه اندازه اینها می توانند تاثیرکزار باشند و نتیجه چیست. ما باید به نتیجه نگاه کنیم. مثلا حکومت وحدت ملی می گوید که ما روابط خود را با کشورهای خارجی بهبود بخشیدیم اما نتیجه، این شد که افغانستان میدان رقابت و جنگ چندین کشور شد. ما باید به نتیجه هر چیز نگاه کنیم. نه اینکه یک ملاقات را بزرگ کنیم و یا بازگشایی یک سفارت خانه را در افغانستان درجهت مثبت تاثیرگزار بدانیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سازمان ملل
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   Rahimi

باوجوداینکه که درردیف آخرینهای جهان قرار
داریم بازهم به افغان بودن افتخارمی کنیم.
این چه افتخاری خواهدبود؟

>>>   جناب اقای حسینی!
همانطوریکه فرموده اید سفر دبیر کل ملل متحد برای کشور ما ثمره ای چندانی نداشت چون ایشان روی اهداف خاصی درینجا امده بودند وحتما برای انها همچو سفر های مبرمج مثمر ثمر بوده هر حرکت ودید ووادید های انها به منافع خودشان تنظیم میگردد نه برای سرزمین ویرانه وبلا کشیده ای شما .خارجی ها با این بازدیدها به حریف های خود نشان میدهند که هنوز ما اینجا هستیم واین پایگاه را زیر ذره بین قرار داده ان را تقویت مینمایم به کسی دیگری مجال نیست که در برابر نقشه ها وتوطیه های مامانع واقع شود انها وطن مارا به نظر مستعمره واشغال شده می نیگرند نه به مستوای یک ملک ازاد وبا ارده واختیار زمانی که کنترول هوا وزمین کشورت در اختیار دیگران باشد معاش معلم وعسکر وپولیس را انها تامین نمایند ریاست دولت واراکین خاص توسط انها انتخاب وانتصاب شوند تجارت مواد مخدر وصدور تروریزم را انها تنظیم نمایندانتخابات وتقلب های گستره از سوی انهامهندیسی گردد دیگر برای من وتو چه می ماند که سفر ریس سازمانی را که انها در تعیین وانتخابش مانند بزرگان ما نقش اساسی دارند مفید فایده باشد
محللین سیاسی مااگاهانه ویا ناخود اگاه پل گم مینمایند واذهان رامغشوش نموده وافغانها را به بیراهه وکج راهه میبرند تا مسایل اصلی را دقت نکند ودر موضوعات اساسی دقیق نشوندعده ای وظیفه دارند وتعدادی هم از روی امید واری به اینده خوش خدمتی مینمایند ولی درین قمار ها بازنده ای اصلی ملت زجر کشیده وستم دیده ای افغان است وبس
معلم محمد داود از لیسه ای صمیم سانچارک


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است