افراط گرایی چالشی برای ملت نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۵    ۱۳۹۶/۳/۲۲ کد خبر: 134418 منبع: پرینت

اگر تمام نیروهای خارجی کشور را ترک هم بکنند، قطعا طالبان حاضر به صلح نمی شوند، آنها دو هدف دارند، یا باید حکومت را بگیرند و یا باید نابود شوند و گذر زمان آنها را فرسوده کند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، عبدالمقدم امین آگاه مسایل سیاسی گفت: تا زمانیکه آمریکا مفهوم پایگاه دایمی اش در افغانستان را به چین و روسیه قناعت ندهد، درگیری ها ادامه دارد و این خطر آنها را وادار می کند که یک فکر غیر متضاد در رابطه با تروریزم بگیرند.

امین کوتاه ترین راهی را که افغانستان می توانست برای ثبات بپیماید، حکومت مردمی می داند و می گوید: در نبود این مهم امروز بخش اعظم مشکلات مردم توسط طالبان و داعش و دیگران حل می شود . افراط گرایی چالشی فرا راه ملت نیست و یک بدنه از ملت این جریان را می پذیرند.

امین در همین مورد افزود: نه طالبان متقاعد به صلح هستند و نه دولت. صلح تابع یک فرهنگ مخصوص به خود است که لازم است در ابتدا پیش زمینه هایش فراهم شود. طالبان به نظام های دمکراتیک باوری ندارد و دیدگاهشان با دولت کاملا متضاد است و وقتی از اساس و بنیاد مشکلات شرعی و قانونی داشته باشیم، بحث صلح مطرحی نیست. همانطور که آنان حکومت افغانستان را اسلامی نمی دانند و حاکمان آن را مزدوران و اجیران کشورهای غربی می دانند، حکومت هم طالبان را مزدوران آی اس آی و کشورهای وابسته می خوانند. عقیده من این است که نه دولت و نه طالبان هیچکدام باوری برای صلح ندارند و در آن صادق هم نیستند و اگر تمام نیروهای خارجی کشور را ترک هم بکنند، قطعا طالبان حاضر به صلح نمی شوند، آنها دو هدف دارند، یا باید حکومت را بگیرند و یا باید نابود شوند و گذر زمان آنها را فرسوده کند.

وی می افزاید: متزلزل بودن حرکت ها باعث شده است که نتوانیم اوضاع رابه نفع خود کنیم، پاکستان فشار زیادی را تحمل می کند، در بروکسل و وارسا روحیه جامعه جهانی به نفع شان نبود اما دیدیم که چطور خود را از بن بست نجات می دهند اما حرکت های ما هم در عرصه بین المللی و هم ملی منفعلانه است و حتی چیزهای مسخره ای نظیر بحث افغان، مذهب ، فارسی یا پشتون و مانند اینها مانند موریانه از درون نظام را می خورد وقتی در قضایای ملی وضع اینچنین است روشن است که اینها نمی توانند از فرصت های بین المللی استفاده کنند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افراط گرایی
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   جعفر عطايى
حملات کابل و هرات را شبکه حقانی به عهده نگرفته‌اند. اگر ادعای شبکه حقانی درست باشد و استخبارات کشورهای همسایه هم دخیل در قضیه نباشند، ذهن‌ها بسوی جنگ داخلی شبکه‌های قدرت در درون دولت متوجه خواهد شد. آیا کسانی مثل حامد کرزی توانایی چنین حملاتی را دارند؟ اگر توانایی داشته باشند، هدف و انگیزه آنها از این نوع حملات قابل درک است.
غلزایی‌محور شدن ارگ مخصوصا با آمدن حکمتیار، آیا رقابت غلزایی و ابدالی را وارد فاز جدیدی ساخته است؟ این سناریو هم ممکن است که مثلا حمله چهار راه زنبق از سوی شبکه کرزی صورت گرفته، اما حمله به نماز جنازه سالم ایزدیار توسط شبکه اشرف غنی بر ضد سران جمعیت و به هدف ایجاد رعب و وحشت میان معترضان سازمان‌دهی شده باشد.
ما با شبکه‌های تودرتوی قدرت در داخل و بیرون از نظام روبرو هستیم که هر کدام منافع مشخصی در حملات دارند. نباید این روایت ساده ارگ را پذیرفت که بعد از هر حمله به آسانی ادعا می‌کند که کار شبکه حقانی بود. قضایا پیچیده است. بسیاری از این پرسش‌ها در حملات بعدی پاسخ روشن‌تری خواهد یافت. بعید نیست که در روزهای آینده شاهد حملات مشابه باشیم.

>>>   تكرار يك اشتيبا جبران نا پذير. نه به #چورلمان و نه به #عبدالله! به پيش بسوي يك تغير مركزي!

جمع كردن #خيمه ها يعني جمع كردن آرزو هاي ماست. به سخن ها اعضاي #پارلمان و عبدالله گوش ندهيد، چون اينها هم بخشي از مشكات مردم ما اند!

خيمه ها بمب هاي اتم و سنگرهاي عزت مااند و دوباره خلق كردن اينگونه شتاب و احساس غير ممكن است و اين فرصت را هرگز از دست ندهيم!

در چند قدمي از پيروزي
#رستاخيز_تغيير


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است