غنی همیشه محتاجِ اسلام آباد !
کم هزینه ترین راه کنترل اوضاع امنیتی برای غنی، حل اختلاف های درون حکومتی است نه اینکه با هر آشوبی به سمت دشمن این سرزمین دست نیاز دراز کند در حالیکه می داند جنگ و تروریسم از اسلام آباد نشات می گیرد 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۳    ۱۳۹۶/۳/۲۱ کد خبر: 134376 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،خونبارترین حمله تاریخ کابل و اعتراض های مردمی و جناحی علیه حکومت به دلیل ضعف امنیتی سبب انزوای اشرف غنی در قدرت شد، هرچند احتمال وقوع دگرباره انتحاری وجود دارد چرخش سیاسی رییس جمهور به سوی پاکستان نشان از دست و پازدن های وی برای یاری از حامی تروریستان دارد.

حکومت پس از چند روز از حمله کابل بدون اعتنا به اعتراض های همه گیر، میزبان کنفرانس صلح بود و اشرف غنی با انتقاد از پاکستان این کشور را متهم به تروریست پروری کرد و ارتش این کشور در پاسخ گفت که به جای مقصر دانستن پاکستان، افغانستان باید به داخل بنگرد و مسایل واقعی را شناسایی کند.

اشرف غنی از ابتدای به قدرت رسیدن در پی مصالحه با پاکستان بود که نه تنها کمکی به کاهش ناامنی ها نکرد بلکه موجی از انتقادهای داخلی را در پی داشت تا سرانجام به رویارویی دو کشور و روزهای تاریک روابط رسید.

هرچند رییس جمهور از هر فرصتی برای به انتقاد کشیدن پاکستان سود می برد و آشکار اسلام آباد را متهم به حمایت از طالبان و دست داشتن در ناامنی های کشور می کرد اما در مواجه با اعتراض های مردمی و فشار جناحی بر حکومت در نشست شانگهای به یکباره همان سیاست مصالحه، قول و قرار برای نشست های صلح و افزایش روابط دوجانبه را در پیش گرفت.

نکته قابل تاسف، عدم سیاست مداری رهبران کشور بخصوص اشرف غنی است که هیچ گاه سیاستی حداقل مشخص در قبال همسایه همیشه دسیسه چین نداشته و با توجه به حساسیت برانگیر بودن روابط کابل و دهلی، عمق بی تدبیری حکومت در نزدیکی به هند و به چالش کشیدن پاکستان بوده که می توان نتیجه را در حمله های راکتی این کشور بر مناطق افغانستان، بسته شدن مرز و افزایش ناامنی و جنگ دید.

از سوی دیگر سفر رییس جمهور به قزاقستان برای نشست شانگهای در اوج تنش های داخلی برای نزدیکی به پاکستان می باشد تا راهی برای بقا در روزهای سخت بیابد و این در حالی است که این کشور می داند برکناری غنی از قدرت به نفع آن نیست زیرا مخالفان حکومت اشرف غنی در تضاد با سیاست های اسلام آباد و خواهان مقابله همه جانبه با طالبان در افغانستان هستند.

حکومت با عمیق تر شدن اختلاف های درونی و اعتراض ها در کنار انتحاری و حمله به انزوای بیشتر رفته و سقوط در بیخ گوش ارگ احساس می شود و به همین دلیل رییس جمهور در نشست صلح همچنان که از پاکستان انتقاد می کرد، گفت: "می فهمیم که اسلام آباد منافع مشروع امنیتی در منطقه دارد و ضمانت های مناسب بی طرفی ارایه کرده ایم" که اشاره واضح به هند و با هدف رفع نگرانی اسلام آباد در این خصوص بوده است.

هرچند رییس جمهور رانده شده کشور با احساس خطر سقوط باردگیر به پاکستان ستیزه جو روی آورده است اما گمان نمی رود که هیچ گونه فشاری بر این کشور برای تعدیل در سیاست خود نسبت به افغانستان باشد.

پاکستان در تغییر رویکرد و در پی آن کاهش ناامنی های کشور می تواند بازگشتی دوباره به صحنه سیاسی افغانستان به عنوان کشور تاثیرگذار بر صلح منطقه داشته باشد در کنار کسب امتیازهای بیشتر از حکومت اشرف غنی.

اما اگر اشرف غنی با چنین سیاست متزلزل و عملکردی به مانند یک مستعمره در قبال پاکستان بتواند چند صباحی امنیت برای افغانستان خریداری کند، همچنان که تبدیل به رییس جمهور منفور در کشور شده باردیگر چوب حراج بر عزت یک کشور زده و خود را تهی از اعتباربه عنوان فرد اول حکومت کرده است.

راه کم هزینه برای اشرف غنی، کنترل اوضاع امنیتی در حل اختلاف های درون حکومتی است نه اینکه با هر آشوبی به سمت دشمن این سرزمین دست نیاز دراز کند در حالی که به خوبی می داند آتش این جنگ از کجا نشات می گیرد و حامی تروریست چه کشوری است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
اسلام آباد
نظرات بینندگان:

>>>   یگانه منظور یاوه سرایی شما نیمچه قلمداد تخریب و تحقیر ملت رنجیده افغان است. دل آدم به روان مریض شما میسوزد. حرکات قهرمانان برفی شما آدم را به یاد اغتشاشات دورانهای قدیم که دولت مقابل انگیس میجنگید و یک طبقه کثیف و استفاده جو در پی دگرگونی نظام سیاسی بخاطر منافع شخصی خود بودند که این آرمان نا مشروع خود در گذشته و حال به گور بردند و خواهند برد.

>>>   در پیش یک دزد گردنش راکج کرده!! ما زیاد غیرت داریم ، همه پاکستانی ها میدانند که نواز شریف یک دزد است سرمایه های مردم پاکستان رابه بانک های خارج انتقال میدهد ، اشرف غنی باید صرف بایک دست همراه او سلام میکرد،
اگر ادارات امنیتی افغانستان معش رابرای خود حلال می ساختند رئیس جمهور ما چرا گردنش را نزد یک دزد خم میساخت !
ر

>>>   خاک د سر نالایقش،او بیسواد ترسو چی رقم رئیس جمهور کشور شد، از وقتی که او و عبدالله عبدالله کاره شدند، اینهمه جنگ و خونریزی ومهاجرت د افغانستان بیشتر شد، حالا هم که او یکی دیگه ی نحسش (حکمتیار)، پاچه لیس پاکستان وطالبان دوباره آمده، بخی نحسی هرسه تایشان دامن ملت گرفته!!!!!خدا رحم کنه به ملت مظلوم افغانستان ....آمین

>>>   چون اعتراض هاشدید شد برای چند مدتی دیگرانتحاری قطع میشودتامردم بازهم اوضاع راعادی فکرکنند اماتاوقتی که نسل اوغان است انتحاری است قبلا در مسیر راه ها مردم را قتل میکردند ولی حالا انتحاری میکنند پیش روی اوغان کسی جرت نمیکند که طالب یا دماغش را بد و رد بگویند چون حتما یک پیوندی دارند باطالب وداعش وای به حال اقوام غیر پشتون که در بیرون نظام توسط انتحاری کشته میشوند ودر داخل نظام هم توسط طالب و داعش ملی کشته میشوند.

>>>   تا زماني كه ما خود ما درست نشويم، حب وطن نداشته باشيم، نه أمريكا نه پاكستان و يا جهت ديگر أمن آورده ميتوانند، همه خرابي از خود ما است.

>>>   اين ديوار مربوط بنگله لالي حميد زي است و سالهاست بروي مردم چون كوه ايستاده و راه رفت و امدن شان را سد شده است ولي از نظر بعضي ها اشكالي ندارد
اما خيمه هاي تحصن كاغذي عدالت خواهان اشكال دارد و تحمل نميشود

قربان شوم خداره
يك بام و دو هوا ره
اينست تعصب سيستماتيك

>>>   Khurasani
میگن بزودی حزب جنبش نوین به رهبری ایشچی با حزب اسلامی حکمتیار ائتلاف خواهد کرد چون درد مشترک دارند. تفصیل درد مشترک ایشچی و حکمتیار با شما.

>>>   ای مردم!
شما در دونیم سال گذشته به دلیل بی اعتنایی (۷۵۰۰۰ ) انسان کشته دادید.
ما زیر خیمه ها به خاطر رهایی شما از ظلم و استبداد غنی به سر میبریم.
#رستاخیز #تغیر

>>>   پاكستان پاكستان :
اين پاكستان پاكستان گويي ها ، همه سنگ و كلوخ را برفرق پاكستان شكستن افگار عمومي را ازجنايت ، وحشت و كشتار طالبان و داعشيان و حاميان ارگ نشين آنها منحرف ساختن است .

>>>   ناصر فیروزی
این هم شایسته سالاری
از قوم خود رئیس جمهور که نبودی اگر دانش روی زمین را داشته باشی هیچ هستی. بعضی از افراد چون اشرف غنی قوم شان است همه جانبه از او حمایت میکند. در صورتی که میدانند اعمال او خلاف اسلام و انسانیت است. چنین آدمها چیزی به نام عدالت در قاموس شان نیست. از قوم خود را که مقرر کردند عین عدالت میشود حتی اگر بیسواد مطلق باشد. چطور میشود از این حکومت توقع آبادی و آوردن صلح داشت؟ چطور میشود از این حکومت توقع ملت شدن داشت؟ حدیث رسول خدا را فراموش نکنیم. که میفرماید:
الملک یبقی مع الکفر ولایبقی مع الظلم
حکومت با کفر باقی می ماند، اما با ظالم و بیداد نه!
پس لطفا آب در هاون نکوبید که هیچ سودی برای تان ندارد.

>>>   Raheel
خیمه های تحصن برای پایان دادن به کشتار و جنایت است که در دونیم سال گذشته از مردم ما هفتاد و پنج هزار قربانی گرفته است. اینهمه کشتار به خاطری ست که یک آدم عقدمند، از خود راضی، عصبی و به شدت قوم گرا و متعصب در راس اداره امور کشور قراردارد چشم او به روی جنایات همقومهای خودش (گویندگان یک زبان) بسته است و گویندگان همین زبان است که آماج سربازگیری توسط پاکستان نیز هست. پاکستان کسانی از همین مردم را اجیر و مغزشویی کرده و برای تداوم کشتار و جنایت می فرستد و ذهنیت اغماض و همدردی غنی با اینها برنامه های پاکستان را موفق میسازد.
تا زمانی که غنی در رأس این اداره باشد و این نظام از بنیاد دگرگون نشود و تصمیم گیریهای سیاسی و اقتصادی و نظامی در مشارکت شفاف همه گروههای سیاسی و اجتماعی به گونه قانونمند و تفکیک نمایان قوای ثلاثه صورت نگیرد، این کشتارها و بیعدالتیها را پایانی نخواهد بود. این وضع تغییر نمیکند مگر با عزم و اراده مردم در پشتیبانی از جنبش تغییر.

نظام باید جایش را به یک نظام پارلمانی فدرالی و تقسیم قدرت تا سطح ولسوالی ها با انتخابی شدن واحدهایی اداری بدهد.

هوس احمقانه و جاهلانه ساختن امپراتوری پشتونی در افغانستان به مقصد نارسیدنی است اما تا سر عقل آمدن این جهال متعصب و کورذهن هزاران انسان دیگر به قتل خواهند رسید و هزاران فرصت دیگر قربانی خواهد شد.
پایان دادن به این دولت و طرح نو درانداختن راه نجات است و بس. بلی، تکرار باید کرد که این مامول برآورده شدنی نیست مگر با پشتیبانی از رستاخیز تغییر و تلاش برای هرچه مردمی کردن و گسترش آن به سراسر کشور.
شما چه فکر می‌کنید؟

>>>   Salam
غنى با تقلب به ارگ راه يافته است و او را رييس جمهور خواندن درست و منطقى نيست ، بعضى دوستان خيلى با مزه او را رييس جمهور مى خوانند.
اگر زحمت نمى شود اين متقلب و گماشته يى خارجى ها را رييس جمهور غير مشروع بخوانيد كه كار مبارزه عليه يى او را آسان تر سازد.

>>>   ما نباید با شاخ و برگ‌های مزدوران بجنگیم ، بلکه ریشه اصلی‌ در ارگ ریاست جمهوری می‌باشد .

>>>   Zahir Ariaie
اين تعليق شدن ها همان فريب حكم إعدام تروريستان است كه فراموش شد!
ارگ= جعل و فريب

>>>   اين كا ر بنياد ى نيست
امر خيل هم استعفا ء كرده بود در دور ٢ انتخا با ت اما معا و نش حمد الله محب ( سفير در امر يكا فعلن )
بد تر از امر خيل تقلب كرد !
را ه حل
خلع ار گ از فا شيست ها و ستو ن پنجمى ها و حلو گير ى از تك تا زى و تبعيض غنى است و انتخا با ت زود هنگام است !
اينبار اگر د نبا ل ار گ فا شيست قو مى را ر ها كرديد
خا طر جمع بنياد كذ ا ر ان اين جنيش
در ليست ترور هاىً ز نجيروى خو ا هد در امد !

>>>   آيا به نظر شما!
١:- فساد وزير معارف اسبق، وزير مخابرات و گم بودن ميلياردها افغاني از تكس كريديت كاردها، معاف ماليات دوازده شركت نفتي كه پنج صد مليون دالر مي شود همراه با فروخت زمين بِه الكوزي، اقتصاد مردم را صدمه زده يا خيمه هاي تحصن؟؟ لطفا پاسخ ارگ بدهيد!

>>>   پای پدر طالبان و رهبر افراطیون پاکستانی را بوس کرد و بحضور سران اردوی پکستان زانو زد هیچ ارزشی به غنی احمدزی ندادند و رسوا شد و به افغانستان برگشت اگر فلان پاکستان بوس کند و مرداری پاکستان بخورد پاکستان از نقشه خود که نابودی و تضعیف افغانستان است دست نمیبردارد

>>>   از 2001 تا حالا سیاست های افغانستان در برابر پاکستان شکل نوه سانی داشته است ارگ به دلیل اینکه چند مدت ای قدرت را در انحصار داشته باشد به گونه های مختلف وارد معامله با سرنوشت ملت شده است ، گاهی گرمی روابط با هند احساس شده و گاهی هم با پاکستان ،که بیشتر نشان دهنده و تبیین عدم موجودیت ثبات سیاسی در دستگاه دیپلماسی افغانستان بوده . اساس همه مشکلات بر میگردد، به تمرکز بیش از حد قدرت، در دست یک حلقه خاص در ارگ
حالا با این شیوه حکومت داری آقای غنی، ساختار نظام دچار مشکل شده است ما با یک نظام سرو کار داریم که اعضای عمده و اساسی آن فلج است، که این روند همه روزه بحران میزاید، توجه کنید دوستان هر تصمیم حالا در ارگ گرفته میشود در پشت در های بسته است که در حقیقت مداخله مستقیم و خود خواهانه در ماموریت اورگان دیگری است ، بنا نظاری این گونه نیست بیاموزید از کشور های یک گام جلو تر از ما هستند.

اگر میخواهیم یک افغانستان با ثبات در داخل و خارج ایجاد کنیم بیایید یک حکومت که در هر عرصه پاسخ گو برای مردم باشد ایجاد کنیم و و اصل انتخاب افراد را در سمت های اداری و سیاسی بر خدمتگذاری قرار دهیم نه قوم پرسی و منفعت طلبی شخصی .

حالا وظیفه ما است تا از حرکت های عدالت خواهانه که شکل گرفته حمایت کنیم تا که بتوانیم اصلاح را در نظام داری به میان بیاوریم .

احمدی از فرانسه

>>>   افغانستان و پاکستان باید مانند برادر در کنار هم باشند. هر دو از اعتقادات مشترک فراوانی برخوردارند. نباید اختلافات را بیش از حد بزرگ جلوه کرد.
حمید از قم - ایران

>>>   Salam
خطاب به جوانان رستاخيز تغير :
اين نظام در اصل و عمل روى پاهاى چوبينن غير مشروع بلندشده است و به عنوان شهروند كسى ملزم نيست به چنين ساختار هاى غير مشروع تمكين كند .
هر سه ركن اين دولت همين اكنون مشروعيت ندارند ؛
١. مقام رياست جمهورى و پست غير قانونى رياست اجرائيه هر دو به حكم همان قانون اساسى دست بردزده يى خودشان هم غير قانونى اند و فرايند راى مردم نيست، بل انتخاب و انتصاب جان كيرى بود.
٢. شوراى ملى و كسانى كه در آن همين اكنون از آدرس مردم سخن مى گويند ، به حكم همان قانون اساسى جعلى هم زمان وكالت شان پوره است و مردم اينها را براى يك دوره يى معين تعين كرده بودن و اين مدت سپرى شده است و اين ديگر مشروعيت ندارند .
٣. نهاد هاى قضايى هم از سوى يك فرد غير مشروع برگزيده شده اند و حتا اگر از مجلس نماينده گان هم راى اعتماد گرفته باشند ، يك نهاد غير مشروع نمى تواند اجرات مشروع داشته باشد .
در يك قلم اين دولت در تمام ابعاد يك ساختار غير قانونى و نا مشروع است ، از يك چنين دولت و نهاد هاى غير قانونى و غير مشروع آن ، نه مدنى است ، نه قانون محور و نه هم شرعى ، تمكين كردن به فيصله هاى يك دولت نامشروع جفا و خيانت است .
جوانان گرامى ؛ اگر مى خواهيد تاريخ را رقم بزنيد اين ساختار ها و افراد نا مشروع را خلع كنيد و طرح نو براى آينده نو بگذاريد ، اكثريت خاموش جامعه با شما خواهند پيوست .

>>>   پا کستان بی حد ور خطا بود شما بودید که آنهاره امید وار سا ختید آنها حمله کردند وشمادولت را زیر فشار ګر فتید اوره نا چار کردید

>>>   در یو تیوب بنویسید: نذيره کریمی آبروی سفیر پاکستان را در آمریکا در جمع دیپلومات برد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است