نشست کابل، کنفراس صلح نبود
غیبت وزیر خارجه جایگاه کنفرانس پروسه کابل را پایین آورد. وزیر خارجه زبان دیپلماتیک یک کشور است و در بعضی مواقع حضور وزیر، مهمتر از حضور رییس جمهور مملکت است 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۲۸    ۱۳۹۶/۳/۲۰ کد خبر: 134294 منبع: پرینت

بدنبال فاجعه خونین روز چهارشنبه کابل، تظاهرات مدنی برای تغییردر مسوولان امنیتی برگزار شد اما با به خشونت کشیده شدن این تظاهرات در کابل از سوی نیروهای امنیتی، تظاهرات شکل دادخواهانه گرفت و به سایر ولایت ها کشیده شد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، خلیل احمد شهید زاده نماینده هرات در مجلس نمایندگان در برنامه "نیمه روز" در ارزیابی کنفرانس بین المللی پروسه کابل گفت: کنفرانس کابل، امیدی بود که تمام چشم ها به آن دوخته شده بود اما متاسفانه با تحت الشعاع قرار گرفتن وضعیت بد امنیتی انتظار می رفت که سران و مسوولین درجه یک امنیتی در آن شرکت کنند و قسمتی از این کنفرانس به این دلیل ضعیف جلوه کرد.

شهید زاده می گوید: انتظار می رفت که صراحت لهجه بیشتری بکار می رفت و حرف ها رو در رو گفته می شد که چه کسی مسوول و حمایت کننده جنگ است. نمایندگان بعضی از کشورهای حمایت کننده جنگ در کنفرانس شرکت داشتند و باید بخاطر همین موضوع با صراحت لهجه به آنان خطاب می شد که تازمانیکه شما از جنگ حمایت می کنید، صلحی بوجود نخواهد آمد مگر اینکه حمایت مالی و تسلیحاتی مخالفان از آدرس های مختلف قطع شود.

این عضو مجلس، در خصوص اینکه همه کشورها می دانند که مشکل از کجا ناشی می شود و چرا نشست متمرکز به برنامه های کشورهای دیگر نبود اظهار می کند: در این نشست جایگاهی نداشت که رییس جمهور دستاوردهای خود را بشمارد چرا که آجندا مشخصا صلح و راه های رسیدن به صلح بود.

وی بیان کرد: یا نمایندگان حاضر صلاحیت آنچنانی نداشتند که به نمایندگی از موضع کشورشان صحبت کنند یا اینکه این کنفرانس نیز مانند کنفرانس های پیشین حالت سمبولیک داشت. به عنوان یک شهروند انتظار داشتیم که نماینده روسیه صحبت کند یا نماینده پاکستان با صراحت موضعش را بیان کند و راهکار کشورش را بگوید یا اینکه چندین کنفرانس در کشورهای دیگر با همین موضوع دایر شد که نمایندگان همین کشورها حضور داشتند، باید دستاوردها و گزارشات خود را از آن کنفرانس ها می دادند اما شاهد بودیم که گوینده بیشتر افغانستان بود و باقی کشورها بیشتر در مقام شنونده ماندند.

نماینده مردم هرات، در خصوص انتصاب رییس شورای عالی صلح در شب کنفرانس پروسه کابل بیان می کند: حکومت بخاطر اینکه چوکی رییس شورای عالی صلح خالی نباشد، شب کنفرانس بین المللی این چوکی را پر می کند که این ذهنیت خود جایگاه کنفرانس را ضعیف می سازد که شما حداقل را برای معرفی رییس شورای عالی صلح خود نداشتید و موضوع دیگر بررسی توانمندی این فرد در پیشبرد مسوولیت این چوکی است.

شهید زاده، درخصوص عدم حضور وزیر خارجه در کنفرانس بین المللی پروسه کابل معتقد است: غیبت وزیر خارجه جایگاه کنفرانس را پایین می آورد. وزیر خارجه کشور زبان دیپلماتیک یک کشور است که در بعضی مواقع حضور وی، مهمتر از حضور رییس جمهور مملکت است. در عین وجود مشکلات صلح با مخالفین، به صلح میان خود نیازمندیم. کسانیکه شریک این نظام هستند خفه و گلایه مند هستند. در این شرایط جایگاه کنفراس صلح با مخالفین زیر سوال است!

وی، درباره اینکه این کنفرانس در رسانه های خارجی انعکاس زیادی نداشت می گوید: علت اینکه این کنفرانس بین المللی انعکاس در رسانه های خارجی نداشت این است که خارجی ها بیش از آنکه گوینده باشند، شنونده بودند و سکوت شان می توان پی برد که شما در حالت کنفرانس را دایر کرده اید که خود با خود در جنگید و از ملت خود فاصله گرفته اید. متاسفانه حکومت همواره آجنداهای سیاسی و عاطفی دارد که قابل قبول نیست.

این عضو مجلس افزود: نیاز مبرم است که یک صلحی بین خود نظام و افراد مربوط به نظام رخ بدهد.فرزند معاون سنای افغانستان توسط عساکر حکومت کشته شده است. اینها اکنون ساکت و مشغول فاتحه هستند. پسر وی به جرم انفجار و انتحار کشته نشده بلکه با تیر نیروهای امنیتی همین دولت کشته شده است. در این شرایط ضروری تر از نشست برای صلح با مخالفان، نیاز به یک کنفرانس صلح بین الافغانی داریم تا یکدیگر را قناعت بدهند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست کابل
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   وزیر خارجه فعلی از طرف پارلمان صلب صلاحیت شده بنا"هیج ارزش وطیفوی و دیپلوماتیک ندارد.
باشنده کابل انورزاده

>>>   Es
دموکراسیِ منهای توسعه، دیکتاتوری ملوک‌الطوایفی است. بدون توسعه‌ای که جز با رابطه‌ی گسترده‌ی با آمریکا و غرب هرگز ممکن نیست، سرانجام منطقی آن دموکراسی که اصلاحات‌طلبان هواخواه آن هستند، چیزی نیست جز قدرت‌گیری ملوکان طوایف، از نظامیان گرفته تا ...
به هر کشوری در ستمگاره‌ای
پدید آید و زشت پتیاره‌ای

>>>   همانگونه که تمام صلاحیت و قدرت را چهار نفر فاشیست ارگ قبضه کرده اند همان گونه مسئول این همه فجایع نا امنی فقر بیکاری مواد مخدر این فاشیست ها هستند و باید به مردم پاسخگو باشند
غازی فیضی کابل

>>>   اگر اين كنفرانس واقعاً براى صلح به أفغانستان بوده باشد موجودديت وزير خارجه هم از نگاه ديپلوماسى وهم از نظر اينكه او نماينده يك سازمان بزرگ سياسى است وهمچنان وى شريك اصلى اين اىتلاف است ولى اين گروپ مار باز به هيچ قولى پابند نيستند و تنها جواب اينها با زور داده شود زيرا اينها عناصر توطعه گر بد قول و فروخته شده هستند . ديده شود كه اين كاروان تقلب چقدر پيش ميرود و ملت را به كيها در چند دست ميفروشند.

>>>   اما وزیر حارجه ما و شما که یک شخص است که به لیاقت خود انتخاب نشده بلکی به میراث نشسته است و این سخنان را کجا درک کرده می تواند
که در یک نشست دپلوماتیک چقدر مهم شخص می باشد بلکی خود را در خطر دیده در مقابل دولت قرار گرفته است
و می خواهد تا از طریق ذیکر به کدام جای خود را برساند

>>>   ازین عضو مجلس بپرسید که قبل از عضو مجلس شدن چه داشتی و حالا چه داری ؟ هر کس به قدرت رسید و خیانت نکرد واقعا انسان است گپ زدن آسان است ولی عمل کردن مشکل .اگر جهادی ها کنار بروند شهید زاده تشویش نگن تا هفت پشتت بودجه داری که به عیش و نوش استفاده کنند که از برکت جهادی ها بدست آوردی دیگر بس است همه تان سیر شدید بگذار یک بیسواد کنار برود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است