آیا نشست کابل برای تحقق منافع ملی افغانستان بود؟
شاید در یک تحلیل خوشبینانه باورمندی ما به این باشد که کشورهای محوری جهان برای تحقق منافع ملی افغانستان در اینجا حضور دارند اما باید گفت که قطعا نمی تواند اینگونه باشد 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۸    ۱۳۹۶/۳/۱۶ کد خبر: 134196 منبع: پرینت

امروز کابل میزبان نشستی بین المللی بوده است. وزارت امور خارجه می گوید که محور این نشست مبارزه با هراس افکنی و آوردن صلح در کشور بوده است. حکومت افغانستان امیدوار است که پس از این نشست زمینه برای گفتگوهای مستقیم باطالبان را فراهم بسازد. در این نشست نمایندگان بیست کشور به شمول آمریکا، چین، پاکستان، روسیه و نمایندگان سازمان ملل متحد، ناتو و اتحادیه اروپا شرکت کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عبدالغفار سیغانی، استاد دانشگاه، در برنامه «همگام» گفت: کنفرانس های اختصاصی درباره قضایا و حل معضل های بین المللی امروز یکی از توفیقاتی است که به کشورها دست می دهد و این کشورهای در حال توسعه و این کشورهای پس از بحران باید از این کنفرانس ها و نشست های اختصاصی برای حل مشکلاتشان استفاده کنند. این نشست ها توانسته است، بخش عمده ای از مشکلات را حل بسازد. افغانستان در دوره نظم نوین جهانی، شاهد برگزاری هیچ کنفرانس بین المللی در افغانستان نبوده است.

وی، شرایط کسب منفعت به نفع کشور از این نشست را چنین بیان می کند: یکی از ویژگی هایی را که نشست امروزی، نسبت به نشست های قبلی دارد این است که افغانستان در وضعیت فعلی و در شرایط کنونی، میزبان چنین نشستی است. میزبانی این نشست توسط افغانستان، یکی از ویژگی هایی است که در شرایط کنونی توفیق است. همچنان از زاویه دیگر، حضور بازیگرانی که تضاد منافع میان آنها وجود دارد و آنها به طور قطع در مسایل مورد بحث که بحث امنیت و تامین صلح در افغانستان باشد تاثیرگزاری دارند. اگر حکومت افغانستان بتواند با میزبانی خوب و تبیین برنامه ها و استراتژی های خودشان و اقناع اطراف این نشست، آنها را قانع کند، می تواند نفع افغانستان تامین شود. امیدواریم حکومت بعد از این نشست این وضعیت را مدیریت کند و امید این است که فرصتی را ایجاد کند و نتایج مطلوب بگیرد. اما دو عاملی که می تواند نتایج این نشست را تحت شعاع قرار دهد، وجود دارد. تضاد منافعی را که قبلا گفته شد، هم بازیگران به عنوان سازمان ها و هم بازیگران بین اللمللی به عنوان دولت هایی که حضور به هم رساندند در تاریخ جنجال ها و تضاد منافعی را داشتند که نزدیک ساختن آنها و گره زدن آنها کاری دشوار بوده و کاری سخت است. نکته دوم، سیاست های داخلی ناکامی را که افغانستان تعقیب کرده و جنجال های درون منزلی را که در روزنامه ها ما شاهد آن بودیم، همه اینها باعث می شود که ما انتظار نتایج مطلوبی را نداشته باشیم. چون سیاست داخلی، پویا و عقلانی، و سیاست خارجی موفق را در امتداد خودش دارد.

سیغانی، در این خصوص که می گویند این نشست به نوعی برای فریب مردم و عوام است، بیان داشت: باور من این است که رویه حاکم در تعاملات بین المللی کسب منافع است. شاید در یک تحلیل خوشبینانه باور مندی ما به این باشد که کشورهای محوری جهان برای تحقق منافع ملی افغانستان در اینجا حضور دارد اما باید گفت که قطعا نمی تواند اینگونه باشد. اما این حکومت افغانستان است که باید از این وضعیت و از این نشست ها استفاده کند. در این نشست تمام کشورهایی که به نحوی در نزاع افغانستان تاثیرگزار هستند وجود دارند. اگر حکومت افغانستان مانند نشست های قبلی، با سخنگویان یکی از طرف ها در مقابل کشوری دیگری قرار گرفت می توانیم مشکلات را کم تر بسازیم. ما در این نشست حضور آمریکا و روسیه را داریم. ایران و عربستان سعودی را داریم. در حالیکه در نشست ریاض عملا ایران فراموش شده بود. اگر ما با استفاده از این نشست توانستیم توازن روابط را میان این کشورها حفظ کنیم و اگر توانستیم به کشورها و اطرافی که در اینجا حضور دارند قناعت دهیم که تحقق برنامه ها و منافع شما بستگی به این دارد که به چه میزان می توانید منافع ما را تحقق ببخشید از این نشست می توانیم نتیجه بگیریم.

استاد دانشگاه گفت: با توجه به قراینی را که ما داریم و چگونگی روابط آمریکا با پاکستان چندان نمی شود خوشبین بود که بتوانیم از طریق این نشست بر پاکستان فشار وارد کرد. همین حالا به طور قطع می گویم که در پایان این نشست نسبت به ما این پاکستان است که با دیپلماسی که دارد یک قدم جلوتر از ما در تعاملات باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست کابل
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   Zahir Ariaie
در مقابل دولت تحميلى و تقلبى انقدر ايستادگى نماييد تا سران فاشيزم و حاميان داخلى و خارجى انها در اينده جرّأت تكرار دزدى راى و اراده ملت را نكنند!

>>>   سينا،پروسينا بلخي
دولت سي ميليون شهروندان افغانستان را فراموش كرده ، هميشه منافع حقوق بيست هزار طالب لوچك شده اند.
و در تمام كانفرانس ها از طالبان وحشي نام برده مي شود.

>>>   Zahir Ariaie
همانگونه كه بعد از تظاهرات جنبش روشنايى پيشنهاد كردم، بهترين راه حل براى دولت اين است كه بجاى اين همه پول مصرف كانتينر و كرن ميكنند ، وزارت أمور كانتينر كارى إيجاد و وشهركى كانتينر ى بسازند و همه وزارت ها را انجا انتقال دهند تا نه انتحارى برسد و نه مردم چون شما نه خواست مردم اهميت قائل ايد و نه به جان مردم و با اين سياست مردار تان نه انتحار گم شدنى است و نه مردم رها خواهند كرد :)

>>>   كليم الله همسخن
فلک را سقف بشگافیم و طرح نو در اندازیم
- حافظ
غنی و عبدالله باید بروند و 《تغییر》تعیین عینی یابد- خواست مردم همین است!

>>>   ای تاجکخان! همینقدر هم نمیدانی که ۲۵ کشور ایا از ترس غنی امدند! نه انها امدن وشما لودهګان را دیدند!! وخنده کنان رفتند دانستند که دیګر شش نفر نوکریولان خیمه غرت زدن بیجا بدرد نمیخورد!
خودرا بازی نتی! این همه حمایت از سرزمین افغانها است!هدف امریکا روس است اماامریکا میداند که تاجک حالا تاجکوف شده!خوده شور نتی که دیګه هم بی اب میشي!ګویند یک خودرا می شرماند ودیګری قوم را! بس است قوم هم حال از دست شما روی ندارد!
تاجک

>>>   فقط برای از بین بردن خشم مردم علیه عوغ بود

>>>   باز هم سناریوی جدید در این مقطع احساس زمانی ؟ یعنی چی ؟ الان که مردم در خاک و خون کشیده شد صدها تن انسان های بی گناه تیکه تیکه شد و این حکومت بی خاصیت جلسه سران کشور های که این حالت رو به این کشور بی دفاع تحمیل کرده جلسه چی رو دایر می کند ، ۱۶ ساله این جلسه های الکی دایر نتیجه منفی و درین راستا چه چیزی حاصل مردم و خون بی گناهان میشه ؟ تو رو خدا به داد مردم برسید و داد از مسلمانی نماز روزه می زنید خدا ........تان کند از آب گل آلود ماهی گرفتن ؟ چه چیزی رو توجیه می کنید باز هم سناریوی جدید رو روی کار است ؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است