تظاهرات را به تمام شهرها می بریم
با وجود اینکه کنار رفتن سران حکومت خود وضعیت را بحرانی می کند اما اگر اوضاع به همین شکل هم بماند، بدتر می شود و راه دیگری جز برکناری اینها نمانده است 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۳    ۱۳۹۶/۳/۱۴ کد خبر: 134038 منبع: پرینت

در دادخواهی از کشته شدگان انفجار خونین چهارشنبه کابل، باشندگان پایتخت روز جمعه 12 جوزا، دست به تظاهرات گسترده مردمی و حرکت به چهارراهی زنبق زدند. اما این حرکت با ممانعت نیروهای امنیتی به گلوله باری و خشونت کشیده شد و حدود 38 تن کشته و زخمی شدند. تظاهرکنندگان با برپایی خیمه ها، درپی ادامه تظاهرات تا برکناری رییس جمهور و رییس اجرایی از قدرت و تشکیل یک حکومت موقت هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد رضایی رادمنش، فعال مدنی در گفتگو با "همگام" در خصوص تظاهرات مردمی در کابل گفت: وضعیت تظاهرات بسیار خوب و منظم بود و سخنرانان در حضور رسانه ها به سخنرانی مشغول بودند، البته که یک تعداد کمی کوشش کردند خود را به چهارراهی زنبق نزدیک و در آن محل تجمع کنند که متاسفانه این خواست به خشونت کشید و تعدادی جوان تحصیلکرده به خاک و خون کشیده شدند.

رادمنش، درخصوص ادامه تظاهرات می گوید: با وجود اینکه از ورود بسیاری از گروه ها از استقامت های مختلف به اعتراض روز جمعه جلوگیری شد اما باز هم شمار زیادی به محل رسیدند. هم اکنون خیمه های تحصن برپا است و روز شنبه 13 جوزا نیز تظاهرات ادامه دارد و منتظر رسیدن مردم از نقاط مختلف شهر هستیم. اکنون تظاهرات بخاطر جلوگیری از وقایع چندی قبل و همچنین در اعتراض به اقدام نیروهای امنیتی درقبال تظاهرات مردمی ادامه می یابد.

این فعال مدنی، درخصوص گلوله باری نیروهای امنیتی بیان می کند: شاید بخشی از دلیل این اقدام احساسات مردم باشد اما متاسفانه بخش دیگر به بی کفایتی مسوولین امنیتی برمی گردد. برخورد آنان غیرقانونی بود . تظاهرات حق مسلم همه شهروندان است تا خواست های خود را هر چه باشد به صورت مسالمت آمیز بیان کنند و دولت هم موظف به پاسخگویی است اما متاسفانه بی کفایتی آنان سبب برخوردهای نادرست شد.

وی، درخصوص اینکه آیا احمدضیا مسعود و لطیف پدرام رهبران درزمان به خشونت کشیده شدن اعتراضات آن را رهبری می کردند، اظهار کرد: خیر، وقتی این اشخاص به تظاهرات رسیدند، واقعه صورت گرفته بود و آنها ناوقت جمعه به تظاهر کنندگان پیوستند. پدرام درصحبتی کوتاه بیان کرد که دردی که اتفاق افتاده، درد همه مردم است چراکه ما یک ملت واحد هستیم.

رادمنش، درباره برکناری رییس جمهور و رییس اجرایی می گوید: خواست اصلی معترضان این است که وضعیت دلخراش فعلی ادامه نیابد. اگر دولت توانایی مدیریت وضعیت را ندارد محترمانه کنار برود، این دولتی نیست که از برآیند یک انتخابات بیرون آمده باشد و یک دولت مصلحتی است و موضوع دیگر عدم کارایی نیروهای امنیتی است که اینها هم باید استعفا بدهند چرا که در طی یک ماه چندین واقعه دلخراش در پایتخت رخ داده است و اینها توانایی کشف و خنثی سازی آن را نداشته اند.

این استاد دانشگاه، درباره گفته های رییس اجرایی مبنی بر مذاکره با نمایندگان تظاهر کنندگان ابراز کرد: معترضان این دولت را مشروع و قانونی نمی دانند چراکه از عدم کفایت این ها است که وضعیت در تمام عرصه ها هر روز به وخامت می رود. دو طرف شریک قدرت حتی نتوانستند در میان خود به یک تفاهم برسند و وعده های خود را عملی کنند و بی کفایتی شان برای مردم و جامعه جهانی معلوم شده است.

این فعال مدنی راه حل پایان یافتن اعتراضات را تشکیل یک حکومت موقت می خواند و بیان می کند: باید یک حکومت موقت قدرت اداره کشور را بدست بگیرد. تظاهرات روز جمعه، حق مسلم همه شهروندان بود که از قربانیان روز چهارشنبه دادخواهی کنند اما اینها بار دیگر فاجعه ای دیگر آفریدند.

رادمنش، هدف از برگزاری تظاهرات را اینطور بیان می کند: خواست تظاهرکنندگان این است که این دولت کنار برود و نیروهای امنیتی تخطی گر روز جمعه شناسایی و مجازات شوند. با وجود اینکه می دانیم کنار رفتن سران حکومت خود وضعیت را بحرانی می کند اما اگر اوضاع به همین شکل هم بماند، بدتر می شود و راه دیگری جز برکناری اینها نمانده است.

وی، درباره اینکه آیا انفجار کابل قابل پیشگیری بود اظهار می کند: چرا قابل پیشگیری نباشد؟! پس نیروهای امنی و کشفی چه وظیفه ای دارند که نتوانند جلوی این کار را بگیرند. این عدم کفایت و لیافت آنها است که این اتفاقات هر روز تکرار می شود.

این استاد دانشگاه افزود: بخاطر وحدت ملی و آزادی این تظاهرات را نه تنها در کابل که در تمام شهرها در ابعاد وسیع ادامه می دهیم و هماهنگی با تمام ولایت ها ادامه دارد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تظاهرات کابل
معترضان
نظرات بینندگان:

>>>   اقایی رادمنش سه چیز را در خود وموتر شوی ها فعال سازید باز این وطن جور میشود بدون اینکه دو جناب استفا بدهد
۱- احساس وطن
۲- تعبیض نشاد
۳- در مقابل بول برادر خود را نکشید
هر وقت این سه گذینه را جور نمودید باز تمام افغانستان ارام میشود از این سه گذینه که این ملت ندارد خارجی ها استفاده کرده این ماتم را برسر ما اورده انها میدانند که ما احساس وطن نداریم انها میدانند مه ما تعبیض داریم وانها میدانند که در مقابل بول برادر خود را میکشیم
بس دنبال همین مطالب شروع در کار شوید نه یک دیگر را بکشید
با احترام

>>>   ناحق مردم آزاری نکنید مردم فهمیده که کدام جاسوس ها عقب این همه تباهی اند و چرا؟

>>>   آنانی که به روی تظاهر کننده ها فیر کردند، هدف شان عمل بالمثل بود که مردم چنین کاری را توقع نداشته و نمی خواستند ولی هر عقل سلیم عمل و عکس العمل را قطعی دانسته در آینده و تکرار چنین برخورد هیچ نوع سلاح چلو یورش و قیام مردمی را سد ساخته نخواهد توانست. بناً از تکرار همچو حرکات جداً خود داری باید صورت گیرد.
تاجدار
از کابل

>>>   خدا کند که این حرکت مردمی وخود جوش باشد ویا انطوری که میگویند توسط موسسه های ضد جنایت ودفاع مدنی صورت گرفته باشد بعضا در پشت پرده دست های مرموز هم پنهان میگردد که کسی نمیتواند ان را ببیند ویا لا اقل سود ان را خفاشان سیاسی میبرند مانند جهاد برحق ملت مجاهد افغان بهرصورت بمجرد امدن جناب حکمتیار طلیعه دار سقوط پایان این حکومت ساخت خارجی ها نموداربود ایشان در هر جا که رفتند سم اسپ شان نحاست به بار می اورد وانجا را به سقوط مواجه میسازند امین را به کام مرگ کشانیدند اتحاد شان با داکتر نجیب چنانچه خود بیان می دارند به سقوط او مواجه گردید تنی که وزیر دفاع مقتدر یک حکومت بود با یکجا شدن با ایشان جز فرار چاره ای نیافت وقتی اخیرین به دستور بادار ها در پهلوی ربانی ومسعود هم استادند توانستند انها را متواری سازند و...ولی بی کفایتی وهرزه گری های عین وغین هم نمودار یک انقلاب وخیزش ملی را داشتکه اغاز ان نمایان گردیده وملت دارند بسوی بسیج شدن میروند وتکه داران منافع خارجی ها بدانند که با کشتار وسرکوب نمیشود جلو این سیل خروشان را گرفت در نهایت مجبور اند که تسلیم اراده ای مردم گردند وبلاخره سفره ای ارگ وارگیان وسفیداران جمع گردیده انچه تاهنوز بلع نموده اند زهر جان شان خواهد گشت امین یا رب ا لعالمین
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   تاجيكان در بد بختى سر نوشت خود مقصر اند ، معامله گران و لومپن ها را بر سر نوشت خود حاكم ساختند ، اين معامله گران تمام اقتدار سياسى را دو دست به قبيله سپردند و از مارشال تا سرباز در خدمت قبيله قرار گرفتند و اكنون هم سد اساسى قبيله نيست ، بل همين معامله گران زر اندوز و مقام پرست اند كه حاضر نيستند از اين گند مزدورى دست بكشند .
يكبار ديگر تكرار مى كنم معامله گران و لومپن هاى تاجيك مانع شكست حكومت غنى اند ، اينها را در تمام رده ها از خود دور كنيد و صف پاك تان را نا پاك نكنيد ، اينها شما را به هر شيطانى خواهند فروخت . اگر تاجيكى تا هنوز نياموخته است ، تاريخ بر او نخواهد بخشيد.

>>>   بدالكريمى عبدالكريمى
امريكا نه بايد فقط از يكى از أقليت ها به نام پشتون كه كمتر از 20 فيصد جمعيت را تشكيل مى دهد حمايت كند.
اينجا ما هم هستيم كه بيشتر از 80 جمعيت افغانستان را تشكيل مى دهيم

>>>   آیا زمان تغییر سر نوشت از دست رژیم فاشیستی فرا رسیده است؟
به نظر می رسد که اوضاع نظامی و سیاسی افغانستان در پی فاجعه خونبار روز چهار شنبه، شلیک بر روی معترضان توسط نیروهای امنیتی دولت و ترور های هدفمند در مراسم خاک سپاری بگونه دراماتیک در حال تغییر است. حد اقل بخشی از نیروی بزرگ مردمی در حال بسیج و آماده قیام اند.
غنی ، عبدالله و اتمر از میان استعفای شرافتمندانه و سرنگونی ذلتبار یکی را باید انتخاب کنند!
مردم افغانستان هم انتخاب دیگر ندارند یا تحت رهبری رژیم نسل کش و طالب پرست هر روز کشته شوند و یا دست به قیام ملی زده و سر نوشت خویش را بدست خود بگیرند.

>>>   پرسشِ اساسى اين است كه ما منتطر چه و كى هستيم تا بيايد و ما را نجات دهد !
شرم آور نيست كه چند فاشيست بى سرو پا ما را به دام انداخته اند و ما منتظر مردن هستيم ، چنين مرگى ذلت آور و شرم آور است .

>>>   اشرف غنی-اتمر-گل نبی احمد زی!
شما کور خوانده اید.تا سرنگونی تان زمان زیادی باقی نمانده است.

>>>   من یک مسلمان از قوم تاجیک هستم از قوم فاشیست و خودخواه پشتون این انتقام را خواهیم گرفت

>>>   انتقام !!!!!از من امان افغان؟؟؟ ّپشتونیکه با گریز چای ناخورده از تخت بخارا شرایط را برای جهاد را برایت اماده ساخت تاغیرت کنی تاجکوستان را ازاد و جلو اوف وّوف را بگیرد اما تو تاجک بیغیرت بجای انتقام از تزار به ّپشتون تزار شکن ووالیزابت شکن ناموسدارت رو می اوری! ان ّپشتونیکه خوب می شناس اش!!!!!!!! ای بی ناموس به این گّپ ات! به تاریخ عقبی ات ببین وسخن بزن!!!!! از روس وازبیک بپر س که تاریخت را از ریخت ّپر کرده!
شیخ الجواب
شهزاده افغان

>>>   چرا ما تاریخ را همیشه ورق میزنیم از سلحشور ی امیر تیمور گرگانی که امپراطوری اش نصف دنیا را در تصرف خود داشت که نوادگانش تا دوصد سال پیش درکشور پهناور هندوستان حکومت میکرد. ویا از شهامت ومردانگی ابراهیم بیگ 20 سال باقشون سرخ تا دندان مسلح جنگید با دست خالی . این داستان که تو تعریف می کنید 20 -30 سال طول کشیده که بخارا بطوری کامل بدست روس ها بیافتد .حالا اگر شما ها می‌بودید در همان هفته اول سازش میکردید مثلی حالا دوستی طالبان با روس ها ویا تره کی خرکی حفیظ آله ببرک نجیب همه پشتون های خود فروخته به نصف قرآن مسلمان شدن

>>>   به شهزاده اوغو شیخ جنوک
از گفتارد معلوم است که از این آدم های قرتی وکچه و کم کم. پوک بنظر میرسيد .گذشته گان ما خیلی به دیگر احترام ميگذاشتن هم دیگر را درک میکردن تفاوت بینی شان وجود نداشت قهرمانانه درمقابل لشکر کشی انگلیس ها وشوروی سابق جنگیدن ما فارسيان به ابر مردان بزرگ احمدشاه بابا ميرويس هوتک ارادت و احترام خاص داریم و برایشان ارزش قائل هستیم واما دراین اواخر چون انسان های پست و جاهل مثلی تو فقط آتش کینه و کدورت را دربین اقوام افغانستان بیشتر میکند
لعنت به تو


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است