گلوله باری، توهین مقامات به زندگی مردم عادی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۳    ۱۳۹۶/۳/۱۳ کد خبر: 133984 منبع: پرینت

سازمان عفو بین الملل با انتشار اعلامیه‎ ای، شلیک گلوله توسط نیروهای امنیتی بر معترضان حمله مرگبار کابل را محکوم کرد.

بیرج پتنایک، رییس سازمان عفو بین الملل برای جنوب آسیا گفته است که "نیروهای امنیتی در برابر اعتراض کنند‎گان خشمگین که در واکنش به یکی از خونین ترین حملات دست به اعتراض زده اند، از زور و رفتار کشنده کار گرفتند و این نشان دهنده توهین به زند‎گی مردمان عادی توسط مقام‎ها است."

در اعلامیه به نقل از رییس سازمان عفو بین الملل آورده شده است که اگرچه که گزارش ها نشان می دهد که اقلیت اعتراض کنندگان بر پولیس سنگ پرتاب کردند اما این عمل، رفتار کشنده و مرگبار پولیس را توجیه نمی کند. عاملان کشتن معترضان و عاملان بمب گذاری روز چهارشنبه 10 جوزا، باید به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شوند تا عدالت تامین شود

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز در یک اعلامیه گلوله باری نیروهای امنیتی بر معترضان را نکوهش کرده و آن را غیر قابل قبول خوانده است و خواهان شناسایی افراد شده است.

گفتنی است که هزاران باشنده کابل در اعتراض به حمله مرگبار روز چهارشنبه به سوی کاخ ریاست جمهوری تظاهرات می کردند و نیروهای امنیتی برای جلوگیری از رسیدن معترضان به ارگ، بر آنان گلوله باری کردند که در اثر آن شماری کشته و زخمی شدند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تظاهرات کابل
عفو بین الملل
نظرات بینندگان:

>>>   سالم ايزديار و ويس كريمي، جز شهيدان ديروز بودند، هر كدام حداقل 16 سال درس خوانده بودند و لسانس و ماستري داشتند. لندغر خطاب كردن آنان صرفا بخاطر بيرون كشيدن عقده هاي قومي، كار بسا نا جوانمردانه است. تا هنوز كه خون اين جوانان نخشكيده است، لازم نيست ما اوج سنگدلي و بي رحمي خود را نسبت به همديگر در لاي كلمات زننده و زشت بپيچانيم و تقديم همديگر كنيم. من جز منتقدان نحوه ي مديريت و شيوه ي برخورد معترضان ديروزي ام اما اين نبايد براي من بهانه شود تا بر خون جوانان شهيد كف بزنم و كلمات طعنه آميز را نثار شان كنم. حرف هاي مرا تعبير قومي نكنيد اما ياد تان بياوريد كه گل نبي احمدزي قوماندان گارنيزيون كابل، وقتي بچه اش را نامزد ساخته بود چه آشوبي را در شهر نو كابل برپا كرده بود؟
جاده ها بسته بود، صداي شليك و گلوله همه جا را فرا گرفته بود. پس اگر معترضين ديروزي لندغر بودند، گل نبي احمدزي و افرادي از قماش او، هزاران مرتبه لندغر تر و لوچك تر هستند.
انتقاد خويش را نسبت به نحوه ي برگزاري راهپيمايي داشته باشيم. اين حق ماست اما ظالمانه و بيرحمانه قضاوت نكنيم.

>>>   زغال خاموش را کنار زغال روشن میگذارند تا روشن شود چون همنشینی اثر دارد!
کسانیکه در اعتراضات خاموش نشستند همان زغال خاموشی هستند.
اگر کنار انبوه ای مردمی بنشینیم که روشن اند از آنها نور و حرارت خواهیم گرفت!
(﷼ شیخ من باب همنشینی )

>>>   فاشیزم اوغانی و جامعه ی.... !
یکی از ویژه گی های نظام فاشیستی این است که نیروهای خاص سرکوب برای فرونشاندن اعتراض های مردمی میسازد . اشرف غنی از گارد خاص ریاست جمهوری اش و از گارنیزیون ، به مثابه ابزار سرکوب استفاده میکند. در عین حال تمام دستگاه پولیس و ارتش را به گونه تربیه و سازماندهی می کند که به مردم و به مخالفان رژیم به چشم دشمن آشتی ناپذیر نگاه کنند و در وقت ضرورت به شکل بسیار سنگدلانه و بیرحمانه دست به کشتار بزنند. دولت فاشیستی خیانت ملی به سوی یک نظام فاشیستی تکقومی به شتاب روان است . جلو این آدمخوران را باید گرفت . اینها جامعه را به یک زندان همگانی تبدیل خواهند کرد. فاشیزم اوغانی یک جامعه آزاد و پویا و رشد یابنده را نمی خواهد ، آنان برای " رعیت " های خود یک جامعه ای می سازند که شبیه به گورستان باشد. اما گورستانی که از مردگان متحرک ساخته شده است .
مرگ به این دولت دو سره ای جنایتکار و همه کسانی که از این دولت به شکلی از اشکال دفاع و پشتیبانی می کنند !
با سپاس . عمر راوی .

>>>   عده‌ی که خود را حامی ارزش‌های مدنی، مردم‌سالاری و حقوق بشر می‌خواندند، تا کنون در برابر جنایب ضدبشری دیروز گارد محافظت غنی و گارنیزیون کابل علیه حرکت مدنی مردم کابل، سکوت شرم‌آورد پیشه کرده‌اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است