تعصب و افتراق قومی توسط شوونیست ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۶    ۱۳۹۶/۳/۹ کد خبر: 133832 منبع: پرینت

چند روز قبل گارد ورودی وزارت دفاع ملی در نقش مفتش دادستانی کشور ظاهر شد.

گارد ورودی وزارت دفاع برای یک ساعت بابک حمیدزاده را در قراول وزارت بازداشت کرد، به این جرم که در کارت شناسایی و پاسخ هایش از واژه "دانشگاه" استفاده شده است.

در همین حال هشت نه روز پیش ریاست دانشگاه بلخ تحسین نامه جوانان دانشجو را که خود فراهم کرده بودند امضا نکرد به این دلیل که در تحسین نامه واژه "دانشگاه" آمده بود.

در مجلس نمایندگان لااقل کاربرد واژه "دانشگاه" را و بقیه معادل های فارسی را در قانون تحصیلات نظامی تصویب کرده بودیم با این وصف هنوز کاربرد واژه "دانشگاه" از نظر شوونیست ها جرم پنداشته می شود. حالا قضاوت کنید تعصب و افتراق قومی را چه گروه ها و نهادهایی دامن می زنند.

این گروه ها و نهادهای انحصارگر حد و حدودی نمی شناسند و راه را بر هر گونه دیالوگ و گفتگوی عقلانی مسدود کرده اند. حالا می باید تدابیر دیگری اتخاذ کنیم. شوونیست ها باید بدانند هیچ زور گویی و ستمگری را بی پاسخ نخواهیم گذاشت.

لطیف پدرام


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شوونیست ها
دانشگاه
نظرات بینندگان:

>>>   فرزندان ناخلف این کشور با این نوع اظهارات شان اذهان مردم عوام را آماده پذیرفتن تجزیه ای افغانستان می سازند.

>>>   بدرام هنوز نمى داند كه اينجا افغانستان هست!!! نه ايران!! اين وازه ها سرى تو را بخورد كه تو نا خلف اين بيجاره مردم را تحريك مى كنى به أشاره بادارانت و نفاق مى اندازى در بين اقوام برادر!!

>>>   شرم و حیا هم خوب چیزی است در کشور که حد اقل سه چهارم مردم آن به زبان غیر از زبان اوغانی یا پشتو صحبت میکنند چرا مجبور ساخته میشوند تا از کلمات اوغانی که خود پشتون ها هم 40 - 50 سال قبل از آن استفاده نمیکردند استفاده نمایند مثل همین کلمه دانشگاه که در اواخر حکومت ظاهر شاه کوشش کردند که هم ردیف اوغانی آنرا درست کنند لذا کلمه پوهنتون را که به معنی دانشگاه است به وجود آوردند ما فارسی وان ها کاری به شما نداریم هرچه دوست دارید کلمات جدید درست کنید اما برای خود تان نه اینکه سایر مردم را تحت فشار های مختلف و تهمت های ناروای مثل جاسوس بیگانه قرار داده و مانع صحبت کردن به زبان مادر شان شوید اگر از خدا نمی هراسید حد اقل از مردم جهان حیا کنید ادعای اسلامیت میکنید اما آیه شریفه قران را که خدا فرموده من شما را از یک مرد و زن آفریده ام قبیله قبیله برای شناخت همدیگر تان و یکی از شاخصه های قبایل گوناگون تفاوت های زبانی و فرهنگی شان است اما شما تلاش میکنید تا با سنت الهی مقابله کنید زبان و فرهنگ قبایل غیر از خود را از بین ببرید من قصد توهین به هیچ کس را نداشته و ندارم تنها حقیقت را نوشتم به این امید که اگر با وجدانهای انرا بخواند و متعصبین جاهل قوم خود را آگاه بسازد وهم اینکه نزد خدای بزرگ مسئول نباشم که چرا سکوت کردم والسلام به امید همدیگر پذیری . چیزی که فراموش کردم نظر هموطن پشتون ما که گفته فرزندان ناخلف سبب تجزیه افغانستان میشود . برادر هموطن آیا موجودیت اقوام و زبانهای متعدد در هند سبب تجزیه هند شده است . در کشور کانادا زبان انگلیسی و فرانسوی رسمبت دارد هیچگاهی بین شان رقابت و تضاد دیده نشده و مهاجرین سایر کشور ها فرهنگ و زبان شان را حفظ کرده اند مقامات آنها را مجبور به پذیرش فرهنگ غربی نساخته است از همه مهمتر چندین وزیر کابینه از مهاجرین اند که سابقه سکونت چندان هم در کانادا را ندارند مانند وزیر دفاع که یک هندی سکهه است وزیر مهاجرین یک مسلمان وزیر امور زنان یک خانم افغانستانی که حالا وکیل پارلمان است ام در کشور بومی ترین اقوام با آنکه صلاحیت علمی و تجربی دارند به وزارت خانه های امنیتی راه نمیدهند البته یک موضوع خیلی مهم در بین است که کانادایی ها پیرو حضرت مسیح و افغانستانی ها ادعای پیروی حضرت محمد ص را مینمایند . از پیشگاه محمد رسول الله طلب عذر دارم
ع . دعاگو

>>>   تاجيكان تاجيكستان در زبان با ما تفاوت ندارند تنها مشكل در برقرارى ارتباط ، طرز نوشتن انهاست. به همه شما به ويژه أهل قلم پيشنهاد ميكنم كه حد اقل نيم ساعت يا يك ساعت روزانه تمرين نوشتن و اموختن الفباى سريليك را نمايند تا بتوانند با الفباى رائج انها بنويسند. اينگونه ارتباط ذهنى و فرهنگى تان با برادران تان سرعت پيدا خواهد كرد و محكم تر خواهد شد. بدانيد كه قبيله گرايان بنا را به حذف شما گذاشته اند و هيچگاه شما را برابر يك پشاورى نخواهند دانست و تمام تلاش ها و ندا ها ى ما براى برادرى را رد و با پشت دست زده اند و اين روند ادامه خواهد داشت.

>>>   حركت اخير پدرام را مبنى بر تلاش براى نزديكى تاجيكان دو طرف دريا حمايت بايد كرد. ان ارتباط فرهنگى و معنوى تاجيكان دو طرف رود آمو را بايد زنده ساخت. تاجيكان در هر دو طرف دريا يكى اند ، اين فاصله هاست كه ما را به هم بى تفاوت ساخته اما هيچگاه بيگانه نيستيم. چرا ديگران از ان طرف مرز ها در همه أمور منحيث عمق استراتژيك خود استفاده كنند اما تاجيكان با داشتن دو كشور بزرگ پارسى گو كه زمانى با هم يكى بودند بى حركت منتظر اند؟!

>>>   Salam
به خدا قسم ، اين دونيم سده است ، صد سده هم سپرى شود با قبيله گرايان و اين طايفه وطن ساخته شود. قسم مى خورم كه ما وتو خواهيم مرد و پسران و نواسه هاى مان هم خواهند مرد ولى جنايات ، كشتار ، قتل ، بى عدالتى ، زورگوى ، برترى طلبى قومى و شوؤنيزم قبيله را پايان نخواهد بود تا همه را سركوب كنند و اوغانستان دلخواه خود را بسازند.
راه جز خاتمه دادن به اين تفكر انسان سوز قبيله يى نيست و راهى جز شكستن ساختار مركزى مستبد قومگرا هاى پشتون نيست ، يا كشور را فدرال بسازيد و يا به ده پارچه تجزيه اش كنيد تا خواب لوي اوغانستان تحقق نيابد . از زنده گى كه تحت توهين يك طايفه يى خرد گريز به برباد رود ، بهتر است نباشد.

>>>   Ariaie
تا وزارت اقوام و قبائل لغو نشده و تا تومور سرطانى ديورند دامن زده ميشود، ما بايد به تقويه ارتباطات فرهنگى و همكارى هاى دوجانبه با همزبانان فرا مرزى خود بينديشيم تا تعادل بر قرار شود!

>>>   عدالت خواهی وبیان واقعیت به معنای تجزیه نیست فاشیست ها همیشه باتقلب وعوامفریبی بر اریکه قدرت تکیه زده ومردم مارا سرکوب کرده اند وقتیکه ما میگوییم دانشگاه, گذرگاه,عیدگاه علشکرگاه درگاه,سحر گاه وغیره واژه های سچه فارسی که زبان مادری ماست کجایش تجزیه است شوونیست ها همیشه مردم را فریب داده اند ما میگویی زبان وسیله افهام وتفهیم هست هرکس حق دارد با زبان مادری خود صحبت نماید وهیچکس حق ندارد که زبان کسی را ممنو سازد ویا زبان خودرا بزور تحمیل نماید همه شهروندان حق دارند با زبان مادری تحصیل نمایند .
این گفته هایمن کدامش تجزیه است اگر من بگویم که نظام فدرال یگانه راه حل بحران وختم جنگ درافغانستان بوده ونظام فدرال وحدت واقعی ملیت هاا میخواهد و برادری وبرابری درنظام فدرال است که لطیف پدرام هم همین طرح را پیشنهاد نموده معقول گفته.کشورهاییکه درجهان امروزی نظام فدرال دارند وحدت واقعی دارند نسبت به نظام های حستبد خودکامه وهژمونیست.بااحترام عبیدالله.

>>>   اغای پدرام را جنون گرفته و دیوانوار هر طرف دست می اندازد که گویا اب برده باشد، او برادر ما در مکاتب دری تدریس شدیم تنها یک مضمون پشتو داشتیم و بس ، ولی هیچگاه تعصب نکردیم ، مکاتب و نوشته ها کل به دری نوشته میشوند و از پشتو و ازبکی درکی نیست ولی مردم چیغ نمی زنند و اما شما متعصبین و قومگرا یک واژه پشتو یعنی پوهنتون را تحمل نتوانستید و فغانها برپا کردید و اکنون نیز دیوانه وار به گپ تان میچرخید ، به دیگران هم حرمت کنبد تا حرمت شوید برعکس شما شوونیستها حرمت میخواهید ولی دیگران را ازار و بی احترامی میکنید ، متوجه باشید که به راه غاط روان اید و ملت از شما دوری میکند و تنها مانده اید

>>>   بلی وطن توسط کسانی ساخته میشود که چند سال پیش درحکومت شان درینجا سگ صاحبش رانمیافت پدرام این مفکوره خودرا درموجودیت یک افغان هم بجائی رسانده نمیتوانی بیغم باش زیرا تعصبی که دروجود خودت دیده میشود درهیچ انسان دیگری وجود ندارد

>>>   افرین دستورات راخوب عملی میکنید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است