دانستن زبان های مختلف یک فضلیت است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۶    ۱۳۹۶/۳/۹ کد خبر: 133826 منبع: پرینت

دانستن زبان های مختلف یک فضلیت است اما چگونه؟ در پاسخ باید گفت عادلانه! عدل یعنی چیزی را درست در جایش گذاشتن و ظلم یعنی چیزی را غلط در جایش گذاشتن.

وقتی من در بدخشان زبان پشتو می خوانم تا پشتو یاد بگیرم، آن تاجیک ارگونی و پکتیایی و کنری... هم باید زبان فارسی اش را بخواند و یاد بگیرد و اجازه داشته باشد. پاسداری از هویت های فرهنگی و زبانی به معنای بی احترامی به هیچ هویتی نیست.

اگر یک آدم به جای یک زبان دو زبان بداند این افضل است. این عالی است. اگر من بتوانم به زبان های پشتو، عربی، ازبکی، ترکی، بلوچی و پشه ای حرف بزنم اینکه یک لطف پرودگار است. بنابراین چگونه می شود مثلا من مخالف زبان پشتو یا زبان بلوچی یا پشه ای باشم؟

وقتی در تمامی قلمروهای تاجیک ها و در شمال کشور دیده می شود که "درملتون" و "پوهنتون" بجای "داروخانه" و "دانشگاه" نوشته شده است باید بتوان که در قندهار هم مثلا "راه" یا "بیمارستان" نوشته شود در سرک ها. چرا اجازه داده نمی شود (ما در تفکر اسلامی و در فرهنگ دینی کلمه بسیار مهمی داریم به نام "شرم" که در تمامی حوزه تفکر کلمه "وجدان" نداشتیم و این کلمه بعدها بوجود آمد با توجه به کلمه های اروپایی و بوجود آمدن زبان های مختلف. بجای وجدان در دین ما و در ادبیات دینی ما کلمه شرم بکار رفته است که افضل فضایل است. شرم داشتن یعنی وجدان داشتن که خیلی مهم تر از کلمه وجدان است) که اینها همه از بی شرمی و نداشتن وجدان است.

چگونه می شود که در برابر این همه نابرابری آدم تحمل داشته باشد؟!

لطیف پدرام


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زبان فارسی
زبان پشتو
نظرات بینندگان:

>>>   محترم. ما در افغانستان زبان دری داریم​ که همه مردم ما به آن آشنایی دارند ما لغت های همچون بیمارستان. یا دانشگاه . یا دارو خانه نداشتم و هیچ مشکل هم نداشتیم .من نمی‌دانم که شما با وارد کردن این لغات چی مقصد دارید . آیا می‌خواهید باعث ایجاد تفرقه ونفاق در بین مردم افغانستان شوید. یا می‌خواهید خوش خدمتی تانرا به کسی نشان دهید.به هر حال خداوند شما را هدایت کند به راه اسلام.که در آن تبعیض نیست
حسینی.

>>>   متاسفانه تا الحال در مورد شخصیت تو انسان بی ارزش و فروخته شده اجنبی در شک وتردید بودم و گاهی فکر میکردم که حد اقل یک روزی با انسان واقعی آنهم ممکن تصادفی نشسته باشی . اما حال و بخصوص با مطالعه این خرافات گویی فوقالذکرت کاملآ برایم تآیید گردید که ةةةةةةةةةة توةة لطیف تترام کاملآ مریض آدم پرعقده و متعصب و اجیر و فروخته شده بدون ارزش های اخلاقی و واقعآ پرعقده هستی که کلمه خایین و وطنفروش بحالت صددرصد قابل تایید است .

>>>   پدرام را گاهي به شوخي لطيف فدرال ميگويم ! او از علاقمندان پر و پا قرص تشكيل نظام فدرالي در افغانستان است و سخت مخالف پشتو و پشتون . در جامعهء روشنفكري تا به حال كسي را تنگ نظر تر و مرتجع تر از لطيف پدرام نديده ام ! همهء ام و غم اين آدم ، ايجاد تفرقه و اظهار تنفر از قوم پشتون است. خودم از قوم شريف پشتون نيستم ولي با پشتون ها كدام دشمني و عنادي هم ندارم و منحيث يك هموطن با پشتون ، زنده گي و مراوده دارم . نميدانم كدام پشتون در حق اين جناب چه كاري كرده كه اينقدر او را از پشتون ها متنفر كرده است؟ شايد كدام خاطرهء تلخ از ساليان خيلي دور از اين قوم داشته باشد كه ما نميدانيم و خودش هم آنرا پنهان ميكند.

>>>   سلام برای همه !
من طرفدار هیچکس نیستم و نخواهم بود ولی حق را نباید پایمال کرد .اگر یک شخص میخواهد ابراز عقیده نماید چرا باید برایش پینه نژادپرست و یا خود فروخته زد؟اگر ما بخواهیم در قندهار یا در هر شهر دیگر افغانستان از عنوان درملتون استفاده ننماییم و عنوان دواخانه یا داروخانه را استفاده نماییم ،خائن و وطن فروش نژاد پرست هستیم؟ از نظر بنده نخیر .این یک حق طبیعی هر شهروند این سرزمین میباشد که کدام عنوان برای کسب کار خود انتخاب مینماید (درملتون یا دواخانه ،داروخانه ) شب و رمضان خوش

>>>   من یک راه حل برای حل پروبلم زبان در افغانستان پیدا کردم.
همانطوری که در مصر باستان از خط هیروگلیف و یا همان خطی که در عوض حروف از تصویر اشیأ استفاده میشد، مثل تصویر گیاهان و پرندگان و حیوانات و غیره و یا در انترنت (وتس اپ) که از عکس آدمک ها و قلبک ها و غیره استفاده میکند، شما نیز از همین تصاویر استفاده کنید و خود را بطور کل از اختلافات زبانی خلاص کنید.
مثلأ در عوض آن که در لوحه ، پوهنتون و یا دانشگاه بنویسید، عکس یک قوطی نسوار و یک تفدانی و یک چلم را بگذارید.
حتی از همین تصاویر میتوانید در لوحه پارلمان نیز استفاده کنید.
اما بخاطر این که از همدیگر فرق شوند، باید جایگاه تصاویر را تغیر دهید.

>>>   بخدا قسم، لطيف پدرام غير از سخن حق چيزى ديگرى نميگويد.
به انهاًيكه انتقاد كرده اند يا به قبيله پيوند دارند يا آنقدر هويت شان مسخ شده كه ديگر زبان،فرهنگ ، برابرى و عدالت برايشان چيزى بى ارزش شده.
شرم است براى ما هيچ كشورى در جهان مانند أفغانستان در جنگ، بد بختى و يكديگر كشى چهل ساله درگير نيست.
برادران پشتون برادران ما اند اما در حقيقت اينها همه ملت را در گروگان گرفته اند. البته منظورم از اكثريت فقير و نا توان اين قوم نيست بلكه انهايكه به اصطلاح خود را روشنفكر ميگيرند با كتمان حقيقت و با زور گويى حامل اين همه بدبختى اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است