نظام پارلمانی یا متمرکز انتخاب میان بد و بدتر؟
اگر رهبران و خواص چنبره زده بر خوان گسترده ی حکومت واقعا عزم خود را برای تحول و اصلاحات جزم کرده باشند می توان روی بدتر یا بهتر بودن گزینه ی نظام ساختاری سیاست حاکم بر کشور تمرکز و چانه زنی کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۷    ۱۳۹۶/۳/۹ کد خبر: 133825 منبع: پرینت

اگر تا پیش از این، بر سر واژه هایی همچون صلح، دموکراسی، عمران و آبادانی، اشتغال و آزادی رقابت میان رجل سیاسی و ارگ نشینان داغ بود و از تکیه کلام های اینچنینی برای درو کردن آرای مردم ملکی و تسخیر افکار عمومی بهره می بردند؛ اینک دستاویز جدید و سنگین تری یافته اند.

هرچه به زمان انتخابات به تعویق افتاده ی پارلمانی و نیز به انتخابات دور آتی ریاست جمهوری نزدیک تر می شویم اصطلاح پر طمطراق و دهان پرکنی همچون "تغییر نظام سیاسی حکومت متمرکز به نظام پارلمانی" از زبان شخصیت های ملی مذهبی و جهادی بیشتر شنیده می شود.

درصورتیکه رهبران احزاب و خواص چنبره زده بر خوان گسترده ی حکومت و خزانه ی ملی واقعا و براستی عزم خود را برای تحول و اصلاحات جزم کرده باشند می توان روی بدتر یا بهتر بودن گزینه ی نظام ساختاری سیاست حاکم بر کشور تمرکز و چانه زنی کرد اما...

اما ناگفته پیدا است که این صرفا یک تیاتر سیاسی و نمایش موزیکال مفرح برای سرگرم کردن نهاد های مدنی و مردم ملکی یا حتی دور نگاه داشتن اذهان عمومی از دیگر ضروریات روز سیاسی است وگرنه عدم کارایی و کفایت حکومت مرکزی که تداوم آن به معنای واقعی کلمه همان آش و همان کاسه است را نمی توان منکر شد.

اگر کسانیکه نزدیک به 15 سال قبل گرد هم آمدند تا برای تشکیل دولت موقت و انتقالی راهی بجویند و تدبیری بیاندیشند، بر سر همان عهد های کلیشه ای خود از قبیل اتحاد و انسجام و حمایت همه جانبه از حکومت مرکزی می ماندند؛ در کمتر از دو دهه نیازی به تغییر ساختار سیاسی افغانستان احساس نمی شد.

در صورتی که رجل و آگاهان سیاسی از تداوم وضع موجود به ستوه آمده و نتیجه ای نگرفته باشند باید تمام جوانب امر را سنجید مگر نه اینکه مزدوری و سرسپردگی والی ها و ارگ نشینان به بیگانگان، آنان را غیر مستقیم و با واسطه بر کشور مسلط کرده است؟

درحال حاضر نیز اگر نظام پارلمانی بدون کار کارشناسی و سنجش تمام زوایای پیدا و پنهان و اثرات کوتاه مدت و دراز مدت آن بر سر کار بیاید رسما چند تکه شدن کشور توسط سرسپردگان و مزدوران چین، هند، ایران، روسیه، پاکستان و امریکا و مداخله ی بی واسطه و مستقیم آنان را در امور حکومتداری در پی خواهد داشت. شما چه فکر می کنید؟

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظام پارلمانی
انتخاب
نظرات بینندگان:

>>>   من میگم تمام مشکلات مردم افغانستان پشتولهاست پشتون آنهای است دل سوز برای افغانستان است پشتول آن پشتون است که برای منافع شخصی خود افغانستان را گروگان میگرد

>>>   تنها راه نجات ساکنین این کشور همانا تجزیه است و بس. با تجزیه راه سایر اقوام از پشتونها جدا می شود و می توانند اینده خود را به دور از جهل و تعصب بسازند همانطور که صدها سال پیش نیز ساختند. خراسان بزرگ

>>>   من میگویم که این کشور نظام شاهی را تجربه کرد،نظام جمهوری را تجربه کرد،نظام دموکراتیک خلق افغانستان با همان نظام کمونیتی را تجربه کرد،جمهوری اسلامی را تجربه کرد،امارت اسلامی را تجربه کرد،نظان دموکراسی غربی را تجربه کرد،حالا نظام متمرکز وحدت ملی دو سره را تجربه میکند.
بگذارید یک مرتبه همین نظام پارلمانی را نیز تجربه کنند،تا در دل مردم ارمان نماند که شاید بهترین نظام برای افغانستان نظام پارلمانی بود،اما بدبختانه مردم بیچاره افغانستان را نگذاشتند که به چنین نظامی دست پیدا کنند.

>>>   دشمن تمام مردم افغانستان مشترک نیست > مثلا پاکستانی ها اگر روزانه صد ها راکت بالای خانه های مردمان کنر جلال اباد نورستان لغمان پکتیکا پرتاب کنند بازهم آنها پاکستان را دوست خود میدانند ظلمی راکه پاکستانی ها پنجابی ها بالای برادران پشتون ما کرده اند بیشتر از سایرمردمان بوده است هزاران طفل وجوان آنان را از مکتب وپوهنتون محروم ساخته اند زراعت وسیستم های آبیاری ومحصولات شانرا تخریب کرده اند بجای پرورش انار وسیب وناک برنج وپنبه چرس و تریاک وبنگِ حرام را مروج ساخته اند، جوانان شان بجای آموزش تعلیم وتکنالوژی انتحاری وترورست وافراطی ودشمن وطن پدری خود تربیه میشوند، طوریکه پولِ مروج وطن خودرا یکطرف نهاده و پول کشور دشمن ما اسرائیل را درجیب بالائی خود جابجا و استفاده میکنند،
وقتی امتحان کانکور برگذار میشود هزاران جوان رشید وبا استعداد محروم دایکندی وبامیان که در زندان طبعی بسر میبرند به پوهنتون ها راه می یابند اما جوانان هلمند فراه نیمروز ارزگان وقندهارِ سیستان تاریخی از صد ها بالا نمیرود دلیلش اینست که پشتون های لروبر آنطرف مرز هلمند وقندهار رابرای جوانان آنها به دوزخ تبدیل کرده اند سی سال است که شب وروز صدای راکت انفجار انتحار بگوش های شان آشنا است ،
باهمه این جفاهای پاکستانی ها وپنجابی ها بازهم اکثریت پشتون هابه پاکستان علاقه ومحبت دارند چنانچه رئیس کرکت بورد افغانستان درحالیکه هیچ کشور جهان حاضر نیست به پاکستان مرکز تروریزم جهانی برای مسابقات ورزشی بیاید او مهمان پاکستانی ها میشود ورابطه گرمی دارد واستدلال جاهلانه میکند که کرکت وسیاست باهم ربطی ندارد!!! همینکه پاکستانی هابالای السوالی ها وقریه های شما راکت میزنند مردم شمارا بالای ماین نشانده منفجر میسازند آیا ذره غیرت وننگ درخون این کرکت باز موجودنیست ؟ پاکستانی ها اورا مزدور ساخته وجیب هایش را از کلدار پر ساخته اندتا بارفت و آمد دوتیم جهان فریب بخورد که گویا افغانستان واسرائیل رابطه دوستانه دارند وهیچ مشکای موجود نیست ،
این رئیس کرکت آیا تذکره افغانستان راداردوواقعا از افغانستان هست؟؟
روزی ده ها جوان اردو وپولیس شهید میشوند درعقب این جنایات کی قراردارد ؟
ر

>>>   منافع شخصی برسراقتدار قرارگرفته است:
برای ایجادنظام پارلمانی احزاب بانفوزمفکوروی نیازاست تایک یادوحزب قادربه اداره کل کشورباشد درحالیکه چنین حزب هنوزوجودندارد. پس ایجادنظام پارلمانی درموجودیت تفنگسالاران تکرار دهه هفتاداست. جهادخوردران دوره ملیونرشد شاگردانش هم همان روزگاررا هوس دارند تاچندی دیگرهم ازگوشت واستخوان مردم ملیونر شوند.
نظام ریاستی بهترین نظام شرایط کنونی است. اگراحزاب خودرا شایسته میدانند اکثریت مردم رادورخودجمع کنند هدفشان برآورده است. درحالیکه باندهای جهادگر تادوصدنفرمسلح نداشته باشندتامنزل خودرفته نمیتوانندنفود اجتماعی کجاست؟
من حتی انتخابات ریاستی راهم قبل از وقت میدانم چون مردم امکان اشتراک آزادراندارند وشعوراجتماعی هم مناسب انتخاب حکومت نیست.
خام خیال

>>>   گفته ميشود همان يك عده وكلاى مجلس ( مار هاى زهر دار كه براى نيش زدن ملت خود را در مجلس رسانده اند، و مجلس را دوكان عايداتى خود تلقى ميكنند) از پرونده فساد در فروش زمين به شركت الكوزى به نرخ پايين تر از كچالو، مانند برنامه هاى استيهزاء وزرا منبع عايداتى ساخته اند و دعوا وجلابى جريان دارد و براى راى موافق خود نرخ تعيين كرده اند!
منحيث يك شهروند فقط به گفته اقاى پدرام بسنده ميكنم كه گفت:
ننگ بر اين مجلس!

>>>   Salam
به خدا قسم ، اين دونيم سده است ، صد سده هم سپرى شود با قبيله گرايان و اين طايفه وطن ساخته شود. قسم مى خورم كه ما وتو خواهيم مرد و پسران و نواسه هاى مان هم خواهند مرد ولى جنايات ، كشتار ، قتل ، بى عدالتى ، زورگوى ، برترى طلبى قومى و شوؤنيزم قبيله را پايان نخواهد بود تا همه را سركوب كنند و اوغانستان دلخواه خود را بسازند.
راه جز خاتمه دادن به اين تفكر انسان سوز قبيله يى نيست و راهى جز شكستن ساختار مركزى مستبد قومگرا هاى پشتون نيست ، يا كشور را فدرال بسازيد و يا به ده پارچه تجزيه اش كنيد تا خواب لوي اوغانستان تحقق نيابد . از زنده گى كه تحت توهين يك طايفه يى خرد گريز به برباد رود ، بهتر است نباشد.

>>>   Ariaie
تا وزارت اقوام و قبائل لغو نشده و تا تومور سرطانى ديورند دامن زده ميشود، ما بايد به تقويه ارتباطات فرهنگى و همكارى هاى دوجانبه با همزبانان فرا مرزى خود بينديشيم تا تعادل بر قرار شود!

>>>   دیکتاتوری "آزادی"
برخى از اعضاى مجلس نمایندگان ميگويند، کسانی که برای استخدام در نهادهای حکومتی درخواست می‌دهند، گروه مشخصی در اداره امور ریاست‌جمهوری ابتدا فیسبوک‌های شان را بررسی می‌کند و در صورتی که این افراد علیه حکومت چیزی در شبکه‌های اجتماعی نوشته باشند، استخدام نمی‌شوند.

>>>   .. درد باید کشید وقتی در حضورت درایور پاکستانی در دوبی شیوه گرفتن پاسپورت و رسیدن به دوبی را برای پاکستانی دیگر از طریق موبایل رهنمای کند و بگوید که خیلی آسان از تورخم بگذر و به جلال آباد رسیده کابل بیا و خود را قبایل سرحد معرفی کرده پاسپورت افغانی اخذ و درخواست ویزه دوبی کن ...... اصلا( پکی مشکل نشته مره .....)
دریوار جوابش را طوری که لازم بود گرفت از من اما..... آیا میشود جلو بدنامی کشور را از دست این نامردان گرفت.
حال میدانم دلیل مسافرین با سر وضع متفاوت در پرواز های کابل دوبی چیست.
ملت بیدار است!!! حکومت بیدار شو !!!

>>>   ما برای استخدام شدن مبارزه نمیکنیم.
نیازی نیست محافظه کاری کنیم تا چهار کلاه های دور و بر ع و غ که خود با صد چاپلوسی مقرب دربار شده اند، مانع مقرر شدن ما در دولت نشوند.
بهتر است انتقاد و مبارزه را تا وقتی ادامه دهیم که خودمان صاحب قدرت سیاسی و توزیع کننده ی آن باشیم.
ماموریت های توام با دست نگری و پابوسی در شان ما
نیست.
آزادگان تهی دست اند.

>>>   حکومت غیر قانونی و تروریستی غنی و باند فاسدش در پی خاموش ساختن صدای مردم هستند و باید جلو این استبداد گران گرفته شود.

>>>   بهترین راه نجات از جهل، وحشت، و جنگ دائمی پشتونها تجزیه است. تجزیه بین اوغان و غیر اوغان.

>>>   برای افغنستان نظام فدرال بهترین نظام است زیراکه دیگر قبیله گرای و برتری طلبی جای خود را به رقابت های سالم انجام میدیهند . زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است