با قدرت در چنگال حکومت، انتخابات برگزار نمی شود
واقعیت های عینی کشور ما نشان می دهد که آنهایی که در این کشور یکجانبه حکومت کرده اند نمی خواهند کسانی دیگر را در این حکومت شریک خود کنند به همین علت سعی در برگزار نکردن انتخابات پارلمانی دارند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۵    ۱۳۹۶/۳/۶ کد خبر: 133644 منبع: پرینت

حکومت،قدرت را در چنگال گرفته است و انتخابات را برگزار نمی کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، صادقی زاده نیلی، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «آخرخط» گفت: برگزاری انتخابات کاری بسیار سنگین و مشکل است. دلیل سنگینی و مشکلی آن در این قضیه است که ما یک انتخابات بسیار بدی را پشت سرگذراندیم که آن انتخابات باعث شد بسیاری از مسایل پیش رو بوجود بیاید. بحث اولی که بوجود آمد، اعتماد از کمیسیون گرفته شد و مردم اعتماد خود را به انتخابات از دست دادند. اختلاف عمیق و ریشه ای در افغانستان بوجود آمد که بر خلاف نتیجه انتخابات بود. یک حکومتی بوجود آمد که برخلاف نتیجه انتخابات بود. هر انتخابات باید برنده و بازنده ای داشته باشد اما ما نه بازنده و نه برنده ای داشتیم و این باعث شد که آمریکا در نتیجه آن دخالت کند و موضوع را به اصطلاح حل کند. ما هم ناچار بودیم که این دخالت را قبول کنیم که افغانستان به وضعیت بدی نرود.

نیلی، ادامه داد: در نتیجه این باعث شد که فکر و وعده تغییرات اساسی هم در قانون انتخابات بوجود بیاید و هم در نهادهای انتخاباتی، نهادهایی که مسوولیت برگزاری انتخابات را دارند. یک سال تمام، با توجه به اینکه حکومت وحدت ملی در دو تیم در یک حکومت در کنار یکدیگر قرار گرفتند اما نتواستند که انتخابات را برگزار کنند.

وی، در خصوص علت عدم برگزاری انتخابات بیان داشت: تابحال با وجود اینکه وعده ها داده شده بود که قوانین انتخابات تغییر می کند و تغییرات بنیادی بوجود می آید، بوجود نیامد. از این جهت فکر می کنم که این مرحله برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان و همچنین شورای ولایتی بسیار مهم و سرنوشت ساز است. قسمتی از دلیل عدم برگزاری انتخابات، به کندکاری حکومت برمی گردد. قسمتی از آن هم به واقعیت ها برمی گردد که عدم امنیت و بودجه از جمله این واقعیت ها می باشد. جامعه جهانی برخلاف وعده های خود انتخابات را تمویل نمی کند و دولت خود نیز چنین بودجه ای ندارد.

نماینده مجلس با انتقاد از حکومت برای برگزار نکردن حکومت بیان داشت: ما بارها به حکومت گفته ایم که انتخابات را برگزار کند، مجلس نمایندگان دو سال است که در شرایط بی سرنوشتی به سر می برد. طبق قانون و وعده هایی که حکومت داده بود، حکومت باید کار می کرد و انتخابات را به موقع انجام می داد تا نمایندگان جدید بر سر کار می آمدند. این که انتخابات بعد از دو سال و اندی که از عمر حکومت می گذرد برگزار نشده است تبعات زیادی دارد. گرچه عجولانه و بدون اصلاحات انجام شده در انتخابات هم تبعات دارد اما زمان برگزاری انتخابات بسیار طولانی شده و نباید این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری شود. این طولانی شدن اعتماد مردم و اعتبار حکومت را روز بروز کم می کند. مجلس نمایندگان در این مورد و برای برگزاری انتخابات هیچ کاری نمی تواند کند، چرا که برگزاری انتخابات از صلاحیت های کمیسیون انتخابات است.

وی در اخیر گفت: واقعیت های عینی کشور ما نشان می دهد که آنهایی که در این کشور یکجانبه در این کشور حکومت کرده اند نمی خواهند کسانی دیگر را در این حکومت شریک خود کنند. به همین علت سعی در برگزار نکردن انتخابات پارلمانی دارند. در حالیکه افراد زیادی وجود دارند که می خواهند این نظام صدارتی شود. حکومت این وعده را داده بود اما چنان آن را در چنگال خود گرفته است که حتی انتخابات پارلمانی را برگزار نمی کند، چه برسد به اینکه لوی جرگه را برگزار کند و قوانین را اصلاح کند و حکومت را صدارتی کند.


کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات افغانستان
انتخابات پارلمانی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است