ارتش هدفی ساده برای مخالفان
طالبان به دلیل تعریف روشن از دشمن، قدرتمند شده اند، نابودی حکومت افغانستان و هرآنچه مربوط به آن می شود اما در مقابل نیروهای امنیتی در ابهام از اینکه طالب دشمن است یا برادر کرزی و غنی؟! 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۱۷    ۱۳۹۶/۳/۵ کد خبر: 133625 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، طالبانی که امروز بر نیمی از خاک کشور سلطه دارند و باقی مناطق را در ناامنی فروبرده اند دیگر آن گروه با ساختاری بی نظم و عمدتا حمله های چریکی نیست که فصل سرما سد راه جنگ شود و کوه ها تنها پناه گاه.

این گروه تروریستی با سازماندهی منظم و برنامه های پیچده، جانی تازه برای رسیدن به حکومت دوباره خود به دست آورده اند اما نه نیروهای آنان افزایش چشمگیر داشته و نه محبوبیتی در میان مردم به دست آوردند بلکه تنها با سودبردن از ضعف های حکومت وحدت ملی و بازنگری استراتژی ها توانستند تبدیل به پیروز هر حمله و انتحاری شوند.

یکی از هدف های مهم طالبان برای به زانو درآوردن حکومت و از میان بردن همین نیم بند ثبات، حمله به مواضع نیروهای امنیتی و یا نفوذ در میان آنان است تا هم روحیه سربازان را تضعیف کنند و هم به نیروهای خود توهم قدرتی عظیم تزریق کند.

هرچند بنیاد افراط گرایانی چون طالبان را تندروی مذهبی تشکیل داده است و با چنین ایدیولوژی یکی از تاریک ترین حکومت های جهان را بر افغانستان تحمیل کرده اند اما چندی قبل با حمله ای بی رحمانه بر سربازان قول اردوی شاهین بلخ که در صف نماز بوده اند نشان دادند که تنها راه خشونت را می شناسند.

از سوی دیگر این گروه تندرو با اشراف کامل بر ضعف های حکومت وحدت ملی به بالاترین رده های امنیتی نفوذ کرده و حمله های چون شفاخانه چهارصد بستر کابل و قول اردوی شاهین بلخ را هماهنگ و اجرا کردند و حکومت در مقابل، نه اقدامی در جهت پاکسازی نیروهای امنیتی صورت می دهد و نه به وسیله استخبارات و کشفی نفوذی ها را حذف می کند.

تنها طی ماه های گذشته به تکرار اخباری از کشتار سربازان به دست نفوذی طالبان و یا هماهنگی درونی با نیروهای این گروه در حمله های صورت گرفته نشر شده است، نکته تاسف برانگیز چنین رویدادهای رقم تلفات بالای سربازانی است که به دست هم سنگری خایین خود قتل عام شده اند.

اینکه طالبانی بسیاری از پایین ترین رتبه های امنیتی تا رده های بالا در ساختار ارتش وجود دارد را هیچ یک از مقام ها قادر به رد آن نیست و اینکه مقام هایی در درون حکومت با هماهنگی تروریستان، اهداف شوم کشتار را هماهنگ و اجرا می کنند در حکومت وحدت ملی به تکرار رخ داده و خواهد داد.

اما چرا سربازان هدفی به راحتی غیرنظامیان برای طالبان است را باید در ساختار شکننده و آسیب پذیر نهادهای امنیتی افغانستان جستجو کرد، رهبران و فرماندهان نظامی یکی از فاسدترین تشکیلات افغانستان را به وجود آورده اند که بنا به گزارش سیگار، هم دلیل اصلی شکست میدان های جنگ هستند و هم دست به دزدی حتی هزینه لباس و غذای سربازن می زنند.

از سوی دیگری حکمرانی مقام های فاسد در تمامی بخش های امنیتی سبب اعمال خشونت برخی نظامیان بر مردم مناطق دورافتاده شده و ایجاد بی انگیزگی در میان رده های پایین امنیتی که هم از حقوق ناچیز برخوردار هستند و هم امیدی برای رسیدن به موقعیت بهتر را با وجود اعمال سلیقه ای گزینش ها بر اساس رابطه و رشوه ندارند.

یکی دیگر از دلایل چشمگیر تلفات بالای سربازان در میدان های نبرد و حمله های طالبان بر پوسه های امنیتی این است که نیروهای امنیتی در بسیاری موارد روزها و ماه در انتظار دستور حمله از سوی رده های بالا به سر می برند و جز در مواردی نادر در پایگاه های نظامی منفعلانه در انتظار حمله طالبان می نشینند.

از سوی دیگر وجود ملیشه ای حکومتی که با دریافت امتیاز از سوی ارگ تبدیل به قدرت های اول مناطق مختلف شده اند بر ضعیف تر شدن پولیس و نیروهای امنیتی انجامیده است، این ملیشه ها با در اختیار داشتن چنین امتیازهای خود یک سر بزرگ ناامنی هستند و از چالش های بزرگ بر سر راه امنیت.

طالبان از راهبردی اصلی و یکدست برخوردار می باشند و آن نابودی حکومت افغانستان و هرآنچه مربوط به آن می شود که تعریفی مشخص از دشمن خود دارند اما در مقابل نیروهای امنیتی افغانستان در ابهام از اینکه طالب دشمن است یا برادر کرزی و غنی؟!

حکومتی که با وجود خطر بزرگ طالبان بر کل کشور و کشتارهای هر روزه مردم و سربازان در حمله و انتحاری این گروه تروریستی در سیاست "حفظ طالبان به عنوان ذخیره های قومیتی برای رسیدین به کشوری پشتونیزم" به سر می برد هم مردم بی دفاع را قربانی می کند و هم تیشه به ریشه ثبات و نظام خود می زند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارتش
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   سنك اول اين نظام كج مانده شده!! يك بار اين واقيعت را ببذيريد!!! به عدالتى خيانت ، و دزدى از همانجا شروع و تا بحال دوام دارد!! قاتيلين مردم، دزدان خائنين كه بايد محكمه مى شدند به عِوَض همه اين دزدان حرفوى وزير ماشال قهرمان وغيره وغيره شدند!!! اين نظام، اردو، بوليس، در دل مردم جا ندارند اينها را مردم به جشمى اردوى مزدرو و أجير مى بينند!! يك بار فكر كنيد بيش از اين كه مقاله بنويسيد!!!

>>>   حالا هدف واضح است طالب برادر گبیدین است ووطندار کرزی

>>>   همه میدانیم که پشتون های در قدرت همیشه مخالف جنگ با طالبان هستند نه گرزی تعریف ای از طالب داشت و نه اشرف غنی . یگانه گروه که مخالفت جدی خود را همان اوایل تاسیس دولت اعلان کرده اند تاجک ها و هزاره ها بوده اند.
بدون که اشرف غنی از هر طریق ممکن با استفاده از ابزار های نامشروع میخواهد دامنه قدرت سیاسی قوم پشتون را گسترش دهد.

>>>   Ahmad Parwani
متوجه هستید!
شرکت هایی که از عبدالله حمایت کردند بلک لست شدند اما برای شرکت های حامی مالی کمپاین اشرف غنی، زمین های دولتی به قیمت کاه ‌ماش فروخته می شود.
نامش این کار را هر چی می گذارید بگذارید.
پ.ن: کسانی که پند نمی گیرند در سایه سپیدار بنشینند.

>>>   ....بر دولت و حكومت افغانستان، نوكر خارجي ها هستند، حيف عساكر غريب جوان كه جانهاي شرين خود در مقابل معاش نا چيز بنام دفاع از دست ميدهند، در حاليكه بزرگان مزدور هستند.

>>>   به گفته خلقی ها پرچمی ها امپریالزم جهانخوار دربودجه خویش 800 ملیون دالر دیگر برای پاکستان تخصیص داده تا در تولید تکثیر وتجهیز طالب ازان درسال جاری استفاده کند
ر

>>>   نظراول تاید است وباید علاوه کرد که عامل
تمامی بد بختیهای که ازاوان تااکنون ایدامه دارد کودتای شوم مسعود کارمل بوده که منجر به جنک های داخلی ظهور طالب های تروریست وزمینه سازی به مداخله وتجاوز امریکا وناتو شده وادامه خواهد داشت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است