جامعه جهانی انتخابات را تمویل نمی کند
حکومت و جامعه جهانی اراده ای برای تمویل و حمایت انتخابات ندارند. ما هم آن انتخاباتی را که بازهم چالش های گذشته را داشته باشد و جنجال ها را ختم نکند، نمی خواهیم 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۰    ۱۳۹۶/۳/۴ کد خبر: 133622 منبع: پرینت

ظاهرا برگزاری انتخابات در این سال جاری ناممکن شده است و حکومت هم که همواره حرف از اراده خود در این مورد می زد، کاری نتوانسته است. بحثی که بسیار مهم است، این است که هنوز خارجی ها، آماده پرداخت پول برای تمویل مالی انتخابات آینده نشده اند و انتظار برنامه مدونی ازسوی کمیسیون و حکومت افغانستان ندارند. نهادهای ناظر هم بر این باور هستند که حکومت وقت کشی می کند و اصلا برای برگزاری انتخابات تصمیمی ندارد. اما آنچه پیچیده و سردرگم است میان کمیسیون انتخابات و حکومت این است که چرا زمان برگزاری انتخابات مشخص نمی شود. و آیا حکومت اراده ای برای برگزاری انتخابات دارد یا خیر؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان در برنامه «حاشیه خبر» گفت: کلان ترین چالشی که امروز در برابر انتخابات موجود است، عبارت است از یک سردرگمی سیاسی و پیچیدگی وضعیت علمی و حقوقی، ساختاری و عملیاتی انتخابات و همچنان اصلاحات انتخاباتی است.

وی افزود: پروسه انتخابات افغانستان بعد از انتخابات 2014 قربانی عناوین بسیار پرطمطراق شده است. انتخابات اصل است و بنیاد است و آوردن اصلاحات یکی از فروعات و یکی از مراحل است. حال این عنوان اصلاحات انتخاباتی که بسیار مهم است، متاسفانه روند اصلی را به چالش کشانیده است.

رشید، معتقد است که حکومت و جامعه جهانی اراده ای برای تمویل و حمایت انتخابات ندارند و افزود: ما آن انتخاباتی را که بازهم چالش های گذشته را داشته باشد و جنجال ها را ختم نکند، را نمی خواهیم، این را هیچ وقت مردم انتظار ندارند، اما ما چه وقت به آن مرحله می رسیم، مشخص نیست. کمیسیون از حکومت شکایت می کند، که حکومت همکاری نمی کند. از جامعه جهانی هم شکایت می کنند که حمایت نمی کند، تمویل نمی کند، وعده می دهد اما از لحاظ مالی هیچ حمایتی نمی کند. در حال حاضر یک نوع جنگ زرگری بین حکومت وکمیسیون آغاز شده است. کمیسیون به طور واضح می گوید که ما تمام مسایل را برای حکومت واضح ساخته ایم اما حکومت در این قسمت پاسخگو نیست.

رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه، بر این باور است که قصد رهبران حکومت برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری به طور همزمان است و افزود: حال ما به عنوان شهروندان چه توقعی داشته باشیم که چه زمانی حکومت برای کمیسیون پاسخ دهد؟ کی ها اینها راپاسخگو می سازند؟ چه وقت اجراها صورت می گیرد. موضوع دیگر اینکه شما هم حتما آن را نظارت کرده اید و مطبوعات تعقیب می کند این است که ممکن، انتخابات پارلمانی از همین حالا تحت شعاع انتخابات رییس جمهوری قرار بگیرد. شما می دانید که رهبران حکومت وحدت ملی واضحا از انتخابات رییس جمهوری در این روزهای اخیر صحبت می کنند. می گویند که انتخابات رییس جمهوری به وقت خودش اجرا می شود. رییس جمهور گفته بود که به هیچ وجه نمی خواهد انتخابات ریاست جمهوری از زمان مشخص آن که در قانون اساسی ذکر شده به تاخیر بیفتد. داکتر عبدالله رییس اجرایی کشور هم چند روز پیش گفته ست که ما هم نمی خواهیم انتخابات ریاست جمهوری به تاخیر بیفتد و هم اجازه نمی دهیم که به تاخیر بیفتد.

رشید، زمزمه ها و آمادگی ها برای انتخابات ریاست جمهوری را نشانه به تاخیر افتادن انتخابات پارلمانی می داند و می گوید: در حال حاضر هم یک نوع شکل گیری کمپاین های سیاسی را هم ملاحظه می کنیم. رفتن به ولایات، عنوان کردن افتتاح پروژه ها، مردم را به دور خود جمع کردن. این خود نشان می دهد که بیشتر رهبران ما دیگر تمایل زیادی به انتخابات پارلمانی ندارند و بیشتر توجه شان به انتخابات ریاست جمهوری است و کمیسیون هم ناچارا در همین حالت قرار گرفته است. مردم هم که از همان ابتدا قربانی بوده اند و پروسه از همان ابتدا قربانی شده بود. در چنین وضعیتی چه کسی را باید ملامت کرد؟ اگر کمیسیون را ملامت کنیم که می گوید ما از قبل طرح های خود را آماده ساخته بودیم اما کسی وجود ندارد که برای ما پاسخگو باشد. اینها فقط مانند ما از مطبوعات می آیند شکایت می کنند و انتقاد می کنند، حکومتهم بار ملامتی را به کمیسیون راجع می سازد. اخیراً سخنگوی رییس جمهور می گوید که اینها کارشان واضح نیست که بالاخره انتخابات چطور برگزار می کنند. با کارت های گذشته یا با کارت های جدید؟ چه وقت توزیع آن را آغاز می کنند. این مسایل موضوعاتی است که می رساند که حکومت بر سر کمیسیون باورمند نیست و می خواهد که ملامتی را بر سر کمیسیون بیندازد که شما برنامه ای برای کار ندارید.

وی، معتقد است کمیسیون انتخابات، مستقل عمل نمی کند و گفت: کمیسیون از قبلا متاثر بود، همیشه پیام این بود که کمیسیون کفایت ساختاری را ندارد. کمیسیون بالاخره متاثر از فرمان های حکومت است. کمیسیون روابط متعادل را با تمام جناح ها نمی تواند ایجاد کند، کمیسیون نتوانسته است که اعتماد ملی را روی ساختار شکل بدهد. هر گاه صیاد و همکارانش بتواند از این محدوده برآید، مناسبات جدید خود را تعریف کند، هم با حکومت و هم با نهادهای دیگر، هم با جامعه جهانی و هم در عین حال برنامه ریزی دقیق داشته باشند.شاید بتواند مستقل عمل کند و طرح هایش برای انتخابات پاسخگو باشد.

وی، معقتد است کمیسیون باید خود را و برنامه های خود را قوی کند و افزود: طرح کوچک ساختن حوزه های انتخاباتی را رسما از آنها خواستیم اما تابه حال آن را به ما ندادند، ما نمی دانیم که طرحی که در این مورد به حکومت داده شده است، چی است؟ از آن به عنوان نهادی که در این بخش کار می کند، آگاه هستیم و بسیار با این مسایل مصروف هستیم. این پروسه، پروسه ای ملی است، ملی بودن آن به این معنا است که باید با هم بر سر آن صحبت کنیم، بحث و گفتگو کنیم، در کنار هم قرار بگیریم و شانه به شانه هم بایستیم و برای آن کار کنیم. مطبوعات و رسانه ها اگر در کنار کمیسیون قرار نگیرند، حکومت به سادگی می تواند کمیسیون را رسوا بسازد و مورد تاخت و تاز خود قرار دهد و آن را به نحوی بد نام بسازد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
جامعه جهانی
نظرات بینندگان:

>>>   خوب است که تمویل نکند چون انتخابات تقلبی ودروغین است حیف پول که مصرف میشود انتخابات راواگذار کند به گوسفندان

>>>   متجاوز متجاوز است و هیچ تفاوتی ندارد که شرقی باشه یا غربی ، غنی باشه یا ترامپ ، گلبدین باشه یا نواز شریف ، آل سعود باشه یا صهیونیزم؟

>>>   حکومت که به آرای تقلبی بوجود آمده و مشروعیت لازم ندارد بنا بعید است از همچو حکومت ای توقع برگزاری انتخابات شفاف را داشته باشیم . حکومت تلاش دارد بخصوص آقای غنی که چطور بتواند نفوذ لازم را در ساختار این کمیسیون داشته باشد تا که بتواند خود را در اریکه قدرت را حفظ کند جامعه در آن مردم نان خوردن ندارند چگونه آرزوی عملی شدن دموکراسی را داشته باشیم.اگر وضع امنیتی افغانستان این چنین باشد در آینده بدون شک که تقلب وجود خواهد .

>>>   انتخاباتی که خارجی ها پول ان را بدهند همان بهتر که برگزار نشود

>>>   بياييددر اعتراض به فروش غير قانونى زمين و پرونده فساد ارگ به كمپاين سراسرى تحريم توليدات شركت فاسد الكوزى كه مربوط پسر أشرف غنى است ، بپيونديم!

>>>   Zahir Ariaie
پرونده فساد زمين خوارى ارگ پرونده سياه دولت تقلب و تعصب را سنگين تر از پرونده سياه حامد كرزى ساخت. دو رهبر سياسى هـژده سال اخير بدون شك دو تن از سياه ترين چهره هاى تاريخ افغانستان اند . اگر عبدالرحمان با كشتن و قتل عام، امين با ترور، اگر ملاعمر با وحشت به شهرت رسيد و تاريخ ساخت ، بدون شك كرزى و غنى به شيوه هاى مدرن سياه تر از انها عمل كردند و از نظر شهرت سياه و ننگين در تاريخ جايگاه خود را مسجل نموده و از قافله عقب نماندند. اين ملت و سرزمين روزى اين تاريخ را باز خوانى خواهد كرد و به نسل هاى اينده و كودكان خواهند اموخت كه كى ها در اين كشور چى ها كردند !

>>>   جامعه جهانی نباید پشتیبان حامیان تروریسم و فساد باشد!
ناسیونالیسم قبیله به رهبری غنی و کرزی در حال منفجر ساختن و نابودی افغانستان هست و باید جلو شان به هر قیمتی گرفته شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است