چرا "وحدت ملی" به بن بست رسیده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۶    ۱۳۹۶/۳/۱ کد خبر: 133471 منبع: پرینت

از "وحدت ملی" در افغانستان تعریف های گوناگون و متضاد می شود. سه نوع دیدگاه غالب در زمینه افغانستان وجود دارد:

1) "وحدت ملی" از دیدگاه سلطه طلبان ناقلان سلیمان افغان
2) "وحدت ملی" از دیدگاه فرزندان هندوکش، صاحبان اصلی این سرزمین
3) سنتزی دو دیدگاه متضاد بالا.

الف: از دید ناقلین سلیمان افغان" وحدت ملی"، اشغال سرزمین صاحبان اصلی خراسان زمین و اخراج آنان به معنای وحت ملی است. هر نوع مقاومت در برابر آن به معنای ضد وحدت ملی تلقی می شود. آنها برای دستیابی به وحدت مورد نظرشان آجندا و مانفیست فاشیستی موسوم به "دویمه سقاوی" دارند. مطابق به این مانفیست باید صاحبان اصلی این کشور از سرزمین، از خانه و کاشانه شان جبرا اخراج و یا نسل کشی شوند.

سلطه طلبان در حال حاضر باور دارند، از یک طرف ضعف فرزندان هندوکش و از طرف دیگر ماشین انتحار و انفجار تروریسم طالبانی و حکمتیار و همچنین ماشین جنگی، پول سرشار و حمایت نیروهای اشغالگر از طرف دیگر فرصت طلایی برای تسریع مانیفست فاشیستی میسر ساخته است.

ب) از دید فرزندان هندوکش برگشت ناقلان سلیمان افغان به وطن اصلی شان باعث وحدت ملی در این سرزمین می شود. به باور آنها بخاطر وحدت ملی ناقلان باید از کابل، لوگر، پروان و کاپیسا تا بدخشان، قندوز، بغلان، فاریاب، جوزجان، سرپل، تخار و سمنگان و از هرات، فراه، غور و بادغیس تا غزنی و بامیان، وردک، ارزگان و از قندهار، هلمند تا پکتیا، پکتیکا و خوست و از وردک تا ننگرهار، لغمان و کنر به وطن اصلی شان به کوه های سلیمان برگردند. در غیر آن نبرد قدرت و هویت میان فرزندان هندوکش و سلیمان افغان تا ابد ادامه خواهد داشت و هیچ نیرویی داخلی و خارجی نمی تواند پیروز شوند.

ج) اما از دیدگاه سومی، وحدت ملی جاده یکطرفه نیست. وحدت ملی دولتی با قاعده وسیع، مشارکت همگانی، برابری و برادری و احترام به حقوق شهروندی به یک دیگر است. هر نوع تعریف دیگر به معنای ضدیت با "وحدت ملی" و خیانت ملی است. در حال حاضر "وحدت ملی" در افغانستان به یک دلیل به بن بست رسیده است و آن مقاومت روز افزون فرزندان هندوکش در برابر تطبیق مانفیست "دویمه سقاوی".

واقعیت این است که نه برگشت ناقلان کوه های سلیمان به وطن اصلی شان امکان دارد و نه اخراج و نسل کشی فرزندان هندوکش از سرزمین اجدادی شان. شاید خرد و تجارب خونین گذشته و مداخله خارجی ها حکم کند که برای شکستن این بن بست راهی به جز از راهکار سوم وجود ندارد.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وحدت ملی
بن بست
نظرات بینندگان:

>>>   بالکل اشتباه تحریرشده - تازمانیکه مسلمان مسکون در این خاک صاحب عقل نگردد - امریکای .... به ای نام وآن نام قطب متضاد ایجاد وآنها رابه نفع خود میجنگاند وخود ازآب خت ماهی میگیرد- تازه لگام ما وشمارا بدست عربستان تادندان مسلح درتبانی پاکستان سپرد - این طرف هم دالخوران 18 ساله راداخل کشور فرستادند - آیا شما تاالحال کدام اخوان رادیده اید که عمل انسانی انجام دهد - امروزنکبت ترین مسلمانان بنام ٱیکه داران اسلام داخل خاکت شده وعنقریب جوی خون مبریزانند - متوجه باید بود جوانان صدیق ازهرقومی که باشد یکجا وبه افراطیت ل.... گفته ومبارزه جدی بااتحاد نمایند

>>>   نام وحدت ملی به نفاق ملی تبدیل خواهد شد شاهد همین نتن خواهد بودیم

>>>   وحدت ملی بن بست رسیده یا منافع دزد ها وغاصبان وغارتگران به خطر است؟؟اگر عطا نتواند عواید حیرتان را برای خود ذخیره کند وحدت ملی بن بست شده؟؟ اگر دزد های شمالی نتوانند زمین های دولتی رابفروشند چوکی های حکومتی را بفروشند این بن بست وحدت ملی است؟؟

>>>   بيشك هارون جان ! هر وقتي مينوشي و سرت گرم ميشود ، قلم به دست ميگيري و بر ضد منافع ملي و بخاطر تفرقه اندازي مينويسي ! من در مورد خودت همان بد دعايي را ميكنم كه خداوند (ج ) خطاب به ابو لهب گفته است : "هر دو دستت قطع گردد " !
تو منافق از لندن ، از آن غندي خير و محل عيش و نوشت ، نا جوانمردانه با نوشته هاي مغرضانه ات ، تخم نفاق ميپاشي . فكر ميكنم از ارباب انگريزي ات در ايجاد شرارت و تفرقه افگني ، چند قدم پيشي گرفته يي ! من شخصاً شما را به حيث يك شهر وند افغانستان ، محسوب نميكنم. به نظر من تو جاسوسي بيش نيستي كه هميشه در هر نوشتهء زهر آگينت ، كوشيده يي ميان اقوام مختلف در افغانستان ، تنش ايجاد بكني . شرم بر تو و امثال تو باد !

>>>   هاهاهاها این شخص نزدیک است دیوانه شود قسم بخدا تشویش دارم که این آدم راستی صحت دارد یا تکلیف ههاها همچینین

>>>   کشور تجزيه
وحدت اش مولى


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است