هیچ امنیتی بدون عدالت ممکن نیست
اجراییات دستگاه های عدلی و قضایی نباید مانع سرمایه گذاری و انکشاف پایدار باشد بلکه اجراییات باید یک منبع مطمین برای حمایت از سرمایه گذار و کار و فعالیت اقتصادی باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۹    ۱۳۹۶/۲/۳۱ کد خبر: 133420 منبع: پرینت

کنفرانس عدالت، انکشاف پایدار و حکومتداری خوب امروز یکشنبه 31 ثور 96 در کابل با حضور مقامات بلند پایه دولتی از جمله معاون دوم رییس جمهور، رییس دادستانی کل، نمایندگان شورای ملی و نمایندگان موسسات خصوصی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، فرید حمیدی رییس دادستانی کل کشور در این نشست در خصوص اهمیت امنیت و عدالت در انکشاف پایدار گفت: هیچ امنیتی بدون عدالت ممکن نیست و در عین حال هیچ رفاه، پیشرفت و توسعه ای بدون عدالت ممکن نیست و به همین خاطر این کنفرانس بمنظور جستجوی راه های تقویت عدالت، حاکمیت قانون و راه های مصونیت سرمایه و سرمایه گذار تشکیل شده است.

رییس دادستانی کل کشور گفت: درست است که حکومت، حمایت جامعه جهانی را کسب کرده است اما زمانی می توان این سرمایه را چند برابر کرد که به سرمایه گذاران اطمینان بدهیم هر دالر و افغان آن برای عدالت و اصلاحات مصرف می شود تا آنان با اطمینان چندین برابر آن را در کشور سرمایه گذاری کنند و اشتغال ایجاد کنند.

حمیدی بیان کرد: برای حمایت از سرمایه گذاری در افغانستان به قوانین و مقررات زیادی نیاز است که باید برای آن تلاش کرد. دستگاه های اجرایی از طریق ایجاد مکانیزم ها و اصلاحات زمینه را برای انکشاف پایدار هموار می کنند و نهادهای عدلی و قضایی باوجود اصلاحات فراوان هنوز راه درازی در پیش دارند. تعهد و قاطعیت برای آوردن اصلاحات بزرگ است و برای آن ایستاده تلاش می کنیم.

وی، در خصوص اهمیت سرعت در رسیدگی به منازعات در دستگاه های قضایی گفت: دستگاه عدلی و قضایی کشور هنوز به سرعت در رسیدگی به اختلافات نرسیده است و بررسی یک قضیه ماه ها و سال ها طول می کشد و بسیار مهم است که سرعت و دقت را برای رساندن حق به حقدار عملی کنیم.

این مقام کشور بیان کرد: در ریاست های حقوق باید صلاحیت و ظرفیت مسکلی بوجود بیاید تا به مشکلات در مرحله طرح اختلافات رسیدگی شود و اینطور نباشد که اجراییات مانع سرمایه گذاری و انکشاف پایدار باشد بلکه اجراییات باید یک منبع مطمین برای حمایت از سرمایه گذار و کار باشد.

حمیدی افزود: پیچیدگی ها در مسایل تجارتی، مدنی و جزایی باعث شده است که گاه در مسایلی مداخله کنیم که در صلاحیت و حوزه کاری دادستانی نبوده است و باعث از بین رفتن وقت و انگیزه فعالیت دو طرف شده است و از این نظر بسیار مهم است که در کنار رشد ظرفیت های مسلکی، حقوقی و قانونی باید در عین زمان ظرفیت مسکلی تفکیک مسایل مدنی، حقوقی و جزایی بوجود آید.

دادستانی کل کشور گفت: توقف فعالیت اقتصادی نباید اولین اجراییات نهادهای عدلی و قضایی باشد، بلکه باید آخرین گزینه باشد. اجراییات جزا و قانون جزا باید یک منبع مطمین برای حمایت از کسب و کار باشد نه اینکه یک مانع برای فعالیت اقتصادی باشد که از طریق آوردن اصلاحات دستگاه های عدلی و قضایی به نهادهای حامی سرمایه و سرمایه گذار تبدیل می شوند.

وی ادامه داد: انجماد دارایی ها باید به دقت صورت بگیرد. تدابیر احتیاطی مانند ممنوع الخروجی افراد باید با احتیاط و نظامند باشد تا از حق تلفی افراد جلوگیری شود.

حمیدی افزود: آزادی یک نعمت است که بدون آن حیات بی ارزش است و سلب آزادی بمنظور تدابیر احتیاطی باید با دقت انجام شود. دادستانی موظف به حمایت از تمام مردم است و وظیفه اصلی آن دفاع از حقوق، عزت، حیثیت و کرامت مردم است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دادستانی کل
کنفرانس
نظرات بینندگان:

>>>   آقای حمیدی .من یکی از طرفداران جدی شما در تطبیق عدالت اجتماعی درکشور بودم .اما حرکات جلف .بازاری .ونکوور منیشانه ات در مورد دسیسه انجینر احمد لوچک بنام ایشچی که روزی مرحوم رسول پهلوان اورا می خواست بکشد .زیرا در آن وقت او معاون اقتصادی ولایت بلخ بود عامل تفرقه ظلم و ستم محسوب میشد .اما دوستم این عیار زمانه اورا حمایت کرد واز صد ها منجلاب رهانید .درستش را به آب ونانی رساند .اما شما به اشاره ارگ وفاشیستان معلوم الحال به او دسیسه ساختید ‌.در حالیکه با سوابق گلب الدین قاتل که سبب خرابی کابل شد و هزاران کابلی را با پرتاب راکت های کور به قتل رساند آشنایی دارید .ازین که کوچکترین عکس العملی نشان ندادید .شخصیت محبوب خودرا که روزی نزدم احترام داشتید به صفر ضرب تردید. افسوس که قدرت شخصیت انسانها را چی خوب نمایان میکند .مانند اینکه از جناب شمارا بمن شناساند .
حمید برنا

>>>   توصيه ميكنم آزادي خودتون رو به عدالت موهوم كه هيچوقت حداقل به اين زودي ها تحقق پيدا نميكند نفروشيد ،


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است