موضع مبهم جنبش روشنایی در برابر برنامه های ملی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۴    ۱۳۹۶/۲/۳۱ کد خبر: 133402 منبع: پرینت

مردم مرکزی کشور که با برخورد دوگانه و تبعیض آمیز در پیوند به عبور لاین برق از بامیان و میدان وردک روبرو شدند، واکنش‌ های مردمی انجام دادند و برآیند و مولد آن حرکت، جنبشی بود به نام «روشنایی».

این جنبش تطبیق پروژه‌ ای تحت نام «توتاب» را از مسیر بامیان و میدان وردک جز خواسته های اصلی خود قرار داد و مبارزات زیادی در این راه انجام داد که بالاخره در یکی از اعتراض های مدنی در دوم برج اسد سال 1395 مورد حمله‌ انتحاری قرار گرفت که تعدادی زیادی از معترضیان جان های شان را از دست دادند و شماری هم مجروح شدند و مسوولیت آن را گروه مرموز و سوال‌ برانگیزی به اسم «داعش» به عهده گرفت که تا همین اکنون این موضوع در حاله‌ ای از ابهام قرار دارد.

به دنبال این حمله، یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل ادعا کرد که اسنادی را در دست دارد که نشان می‌ دهد حلقاتی در درون حکومت در طراحی این حمله دخیل بوده اند اما تاکنون هیچگونه جزییاتی از هویت سازمان دهندگان این حمله‌ متذکره افشا نشده است البته بعدها کسانی از قول یوناما، دست داشتن مستقیم استخبارات عربستان سعودی در تبانی با حلقات درونی را نیز رد نکردند. امیدواریم که یوناما اسناد دست داشته خود را با مردم افغانستان شریک نمایند تا اصل قضیه روشن گردد و مردم هم از سردرگمی رهایی یابند.

با روی کار آمدن جنبش جوان محور روشنایی همه به این فکر بودند که شاید این جنبش جوان علاوه بر خواست اصلی اش که عبارت از عبور برق توتاپ از ولایت های مرکزی می‌ باشد، در تمام عرصه ها نیز برنامه های جامعی داشته باشد و در هر موضوع ملی و حساس موضع گیری روشن نمایند اما طوریکه دیده می شود این جنبش به جز موضوع برق با سایر مسایل مهم ملی و سرنوشت هیچگونه برنامه و آجندایی ندارد و دوستانی که با آنها در تمام هستند از این نوع برخورد محافظه کارانه این جنبش به ستوه آمده و از شیوه کار آنها شکایت دارند.

انتظار می‌ رفت جنبش های تازه تاسیس که بیشتر جوان محور هستند، در کنار داعیه های اصلی شان، در تمامی بخش‌ های ملی و اساسی برنامه‌ های جامعی داشته باشند. به طور مثال جنبش روشنایی در پیوند به هویت ملی و بحث تعمیم هویت یک قوم یعنی «افغان» بر تمامی اقوام ساکن در کشور موضع مشخص ندارند، جنبش روشنایی در خصوص خط دیورند هیچ‌ نوع موضع مشخص ندارد، در ارتباط به خودکامگی اشرف غنی کدام ملاحظه‌ای ندارد، در ارتباط به نوع نظام سیاسی کشور سکوت کرده اند و...

بنابراین به جنبش روشنایی و سایر حرکت های جدید و مدرن پیام ما این است که اگر می‌ خواهید خواسته های تان اثرگذار باشد باید در تمامی بخش های ملی و سرنوشت ساز برنامه ریزی کرده و از تنگنای ادعاهای کوچک بیرون بیایید.

طارق مرزبان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنبش روشنایی
بامیان
نظرات بینندگان:

>>>   هدف طارق مرزبان این است که هزاره ها را وارد جنجالهای تاجیکها بکنند .ولی حقیقت این است که هیچ وقت هزاره ها فریب شما را نخواهند خورد.
چون شما مواقع لزوم هیچ وقت در کنار دیگر اقوام غیر پشتون نبودید .وفقط بدنبال منافع قوم تاجیک بودید .پس چطور انتظار دارید اکنون دیگر اقوام غیر پشتون در کنار شما باشند.؟؟؟؟؟

>>>   یک مثل است که میگه:
جیک جیک مستانت بود،فکر زمستانت بود؟
شما تاجیکها هنگام که در کنار حکومت هستید .سرمست قدرت هستید.وفکر روز بد را نمیکنید اکنون که حکومت ان روی خود را به شما نشان داده دست به سوی اقوام هزاره وازبک دراز میکنید؟
اول به گذشته خود نگاه کنید با مردم هزاره وازبک چه کردید؟
این اقوام چطور به شما اعتماد کنند؟
اول برا دری تان راثابت کنید بعد انتظار داشته باشید.!!!

>>>   تاجیک جان :
نمیخواد با احساسات مردم هزاره بازی کنی .
مردم هزاره ساده لوح نیستند فریب شمارا بخورند

>>>   شما تاجیکها در وزارت خارجه چند هزاره را سهیم کردید ؟
چند سفیر از مردم هزاره است.؟؟؟

>>>   به جناب نویسنده عرض کنم اینکه:اولا جنبش در همه عرصه های که رفتارحکومت غیرعادلانه بوده اعتراض نموده است اما بقیه احزاب فقط تماشاچی بودند و بس دوما مساله دیورند از نظر جنبش یک مساله حل شده است و نیاز به کشمکش ندارد سوما مساله شناسنامه مگر فقط مربوط به جنبش هست که فقط اونها وارد عرصه جنجال بشوند؟ هرکدام ازاقوام غیر پشتون که دراین مورد پیش قدم شود قطعا جنبش درکنار ان خواهدبود محمدی غزنوی

>>>   مورچه چیست تا کله و پاچه اش باشد. جنبش روشنایی چیست تا در سطح ملی تصمیم گسری کند؟؟؟ عجب انتظاری؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است