افغانستان برای قربانی دادن، میدان مناسبی است
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۹    ۱۳۹۶/۲/۳۱ کد خبر: 133393 منبع: پرینت

دین، ابزاری برای سیاست. پروژه قدیم، راهکار معاصر.

سخنرانی اصلی و مهم نشست کلان جهان اسلام در ریاض را دونالد ترامپ می‌ سازد. ترامپ که بسته 180 میلیارد دالری سلاح مدرن را به عربستان می‌ فروشد، می‌ آید تا پیش از معامله، حاکمیت قدرت غرب را بر جهان اسلام ضمانت کند. سپس ترامپ به دو پایتخت مهم دینی جهان تل‌ آویو و واتیکان می‌ رود. ترامپ در‌ آنجا نیز همین پیام را بگونه ملیح‌ تر بیان می‌ دارد.

ترامپ به جهان اسلام خواهد گفت که رادیکالیزم (تندروی) و هراس‌ افکنی کلان‌ ترین خطر در برابر جامعه جهانی است اما او هیچگاهی نخواهد گفت که این خطر را چه کسی، چه‌ زمانی و چرا ایجاد کرده است.

من مطمئن هستم که رهبران دولت‌ های اسلامی به نمایندگی از 1.5 میلیارد مسلمان به‌ پا خواهند شد و به رهبر اصلی خود کف خواهند زد. حالا نباید انتظار بهبود وضعیت جهان اسلام را داشت. واشنگتن و ریاض روی برنامه تقویت نظامی صحبت خواهند کرد. مسلح‌ سازی جهان اسلام، سیاسی‌ سازی دین اسلام را گسترش خواهد داد و رادیکالیزم بگونه خودکار در ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی ترویج خواهد شد.

هر قدری‌ که جهان اسلام مسلح‌ تر شود به همان پیمانه مسلمانان بیشتری در جهان به‌ قتل خواهد رسید و کشورهای اسلامی ویران‌ تر خواهند شد زیرا مسلمانان این جنگ‌ افزارهای مدرن را در برابر همدیگر استفاده خواهند کرد.

قربانی اصلی این معاملات کلان، کشورهای فقیر جهان اسلام است. افغانستان برای سپردن این قربانی میدان مناسبی است. فکر رادیکالیزم، جغرافیای مساعد ترور پرور (ماورای دیورند) و حمایت دولت تروریست‌ پرور پاکستان این فضا را برای مانورهای جدید بیشتر از همیشه مساعد گردانیده‌ است.

این رویکرد خبر خوشی برای هواداران اسلام سیاسی به‌ ویژه احزابی‌ است که پسوند اسلامی دارند. اسلامیزمِ سیاسیِ آنها توجه بیشتر غرب را جلب خواهد کرد زیرا اسلام سیاسی بهترین ابزار برای هژمونی آمریکا بر جهان اسلام است اما این رویکرد خبر بدی به مسلمانان اعتدال‌گرا یا مسلمانان واقعی است زیرا چنین معامله غرب با رهبران سیاسی جهان اسلام، ارزش‌ های دینی و یا رابطه مسلمان متعادل با خدا را خدشه‌ دار می‌ سازد.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عربستان
ترامپ
اسلام
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است