دو و نیم تریلیون دالر ثروت کشور به باد رفت
بحران موجود نه تنها نتیجه رقابت های قدرت های بزرگ و سیاست های نفوذی و مداخله گرایانه کشورهای منطقه است که نتیجه اشتباهات و خطاهای همه گروه های سیاسی داخلی است و همه در این مورد مسوولیت دارند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۴    ۱۳۹۶/۲/۲۹ کد خبر: 133315 منبع: پرینت

سفر هیات نظامی به ریاست مشاور امنیت ملی آمریکا بیانگر سیاست های دولت جدید آمریکا در اقبال افغانستان است اما این سفر در حالی انجام گرفت که این کشور بزرگترین بمب غیر هسته ای خود را در ولایت ننگرهار استفاده کرده است.
به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر آصف بکتاش، رییس اجرایی حرکت ملی نجات افغانستان در گفتگو با زاویه درخصوص سفر هیات بلند پایه آمریکایی به افغانستان گفت: شکی وجود ندارد که هدف از سفر مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا بازنگری در خصوص سیاست های گذشته و تنظیم استراتژی های جدید است.

داکتر بکتاش می گوید: زمان شکل گیری بحران افغانستان، آقای اوباما گفته بود که احتمالا ناامنی و بی ثباتی برای دهه های متمادی در افغانستان و آسیای میانه ادامه می یابد. با اظهارات ترامپ در دوران کمپین های انتخاباتی اینطور احساس می شد که شاهد تغییرات در سیاست های آمریکا در منطقه باشیم بخصوص زمانیکه قوماندان نیروهای آمریکایی در گزارشش به کنگراس آمریکا اشاره کرده بود که گروه های تروریستی افغانستان از پاکستان وارد این کشور می شوند، اینطور برداشت شد که احتمال بازنگری سیاست ها وجود دارد اما در این اواخر شاهد کمک 650 میلیون دالری آمریکا به پاکستان بخاطر مبارزه با تروریزم که اساسا در آن کشور تولید و تمویل می شوند، بودیم.

رییس اجرایی حرکت ملی نجات افغانستان، سیاست های آمریکا را در طی 16سال اخیر مبهم و ناروشن خواند و اظهار کرد: سیاست های مبهم و اظهارات متناقض مقامات بلند پایه آمریکا در پست های مختلف فضا را طوری مخدوش می سازد که نمی توان به هدف اصلی آمریکا در افغانستان و در منطقه پی برد. بخصوص که این ابهامات در نوع رابطه با پاکستان بسیار مبهم تر بوده است.

وی یادآور شد: هدف از حضور نیروهای خارجی در افغانستان محو تروریزم، ایجاد حکومتداری خوب، پایان آمدن کشت مواد مخدر و سهم گیری در بازسازی افغانستان گفته می شد اما در طی 16 سال شاهدیم که خود آنان اقرار می کنند که شاهد حکومتداری خوب نیستند و بدترین و فاسد ترین حکومت بنام دمکراسی در این سرزمین حاکم شده است.

داکتر بکتاش افزود: در مدت حضور نیروهای خارجی، کشت مواد مخدر نه تنها ختم نشد که با گذشت هر روز افزایش نیز پیدا کرد و همزمان با این مورد هر روز ساحات تحت کنترل تروریزم افزایش یافت و ولسوالی ها از پی هم سقوط کرد. آمریکا در بازسازی افغانستان حدود 117 میلیارد دالر کمک کرد اما اگر در هر ولایت دو میلیارد مصرف می شد امروز این فقر، بیکاری و مرض در ولایت های گوناگون وجود نمی داشت و زمینه برای فعالیت گروه های تروریستی موجود نمی شد. روشن است که بخش اعظم این کمک ها توسط دونر ها و مقامات بلند پایه که قراردادهای بزرگ کردند از دست رفت.

رییس اجرایی حرکت ملی افغانستان، در محاسبه اینکه در طی این مدت چه چیزی را در اقبال این کمک 117 میلیارد دالری از دست داده ایم اظهار کرد: در طی یک دهه اگر محاسبه کنیم در هر سال به طور متوسط 40 میلیارد متر مکعب آب از دست رفته است که اگر هر متر مکعب نیم دالر قیمت هم داشته باشد در یک دهه 200 میلیارد دالر می شود.

وی، درخصوص مافیای مواد مخدر بیان کرد: رییس جمهور گفته است که مافیای مواد مخدر در طول این مدت 800 میلیارد دالر از کشت مواد مخدر سود کرده اند اما تاجایی که من اطلاع دارم مافیای مواد مخدر در هر سال به طور متوسط حدود 120 میلیارد دالر کسب می کنند که در این رقم در یک دهه، 100 هزار و 200 میلیارد دالر می شود!

داکتر بکتاش بیان کرد: بیش از 60 درصد جنگل های کنر و نورستان به ارزش یک میلیارد و 80 میلیارد دالر چپاول شده است و هر روز از معادن کشور 10 میلیون دالر دزدیده می شود.

رییس اجرایی حرکت ملی نجات افغانستان، اظهار کرد: ما در طی یک دهه بیشتر از دو و نیم تریلیون دالر از ثروت این کشور را در بدل 117میلیارد دالر آمریکا از دست داده ایم که از همین مقدار هم بخشی توسط دونرها و مقامات بلند پایه حکومت در قراردادهایشان به باد رفته است.

این آگاه سیاسی افزود: تمام اینها به نام دمکراسی و حقوق بشر از دست رفت و در طول چهار دهه میدان آزمایش اسلحه ها و تاکتیک های نظامی قدرتها شدیم. نه تنها بمب ده تنی که به ننگرهار شلیک شد که راکت های کروز، اورگان و اسکات نیز در همین جا استعمال شد. به باور من حرفی که اوباما زده است حقیقت می یابد و با سفر آقای مشاور امنیت ملی آمریکا، نیروهای دیگر هم اعزام می شوند و رقابت ها با روسیه در این جغرافیا تشدید می یابد.

وی افزود: ما در طی چهار دهه قربانی رقابت های آمریکا و روس شدیم که این رقابت ها نتایج فاجعه بار برای مردم خواهد داشت. در گذشته افغانستان یک کشور پهناور بود که در نتیجه توطیه های استعماری به یک کشور محدود محاط به خشکی تبدیل شد.

داکتر بکتاش، درخصوص ناتوانی حکومت در کنترل اوضاع و نقش آفرینی آن در سفر هیات جدید آمریکایی به افغانستان بیان کرد: بحران موجود نه تنها نتیجه رقابت های قدرت های بزرگ و سیاست های نفوذی و مداخله گرایانه کشورهای منطقه و همسایه است که نتیجه اشتباهات و خطاهای همه گروه های سیاسی داخلی است و همه در این مورد مسوولیت دارند. هم فاکتور های ملی، هم فاکتورهای منطقه ای و هم فاکتورهای جهانی در ایجاد و شکل گیری بحران کنونی دست داشته اند.

رییس اجرایی حرکت ملی نجات افغانستان افزود: نمی توان از این دولت انتظار زعامت و رهبری کشور را در این بحران داشت اما در عین حال خواهان سقوط این نظام هم نیستیم چرا که یک بار نبود دولت را تجربه کرده ایم. یک حرف روشن است که دولت از لحاظ اقتصادی، سیاسی و نظامی وابسته به آمریکا و متحدان آنها است و نمی تواند زیاد چانه زنی کند و در نهایت برایشان گفته می شود که کدام کار را انجام بدهند و کدام کار را انجام ندهند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بکتاش
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   تحليل همه جانبه وعلمي!
داكترصاحب اصف بگتاش!
موفق وسرفراز باشيد
دكتور حليم احمدزوي از جرمني

>>>   خلقی ها پرچمی ها خوب تحلیل میکنند

>>>   شده ایم موش آزمایشگاهی آمریکاییها ، خدا به داد برسد
عطا محمد بلخی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است