صدور فرمان لغو شرکتهای خصوصی امنیتی
رئيس جمهور کرزی طی یک فرمان 8 ماده ای مؤسسات خصوصى امنیتی اعم از داخلی و خارجی را منحل اعلام کرد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۶    ۱۳۸۹/۵/۲۷ کد خبر: 13326 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، رئيس جمهور کرزی طی یک فرمان 8 ماده ای مؤسسات خصوصى امنیتی را منحل اعلام کرد.

متن کامل فرمان رییس جمهور کرزی به شرح ذیل می باشد:
ماده اول: به تاسی از حکم فقره های 3 و 4 ماده 64 و صراحت بند اول ماده 66 قانون اساسی افغانستان و بمنظور مبارزه علیه فساد، تامین مطمئن امنیت جان، مال و نوامیس شهروندان و جلوگیری از بی نظمی های امنیتی و سوء استفاده از اسلحه، لباس و تجهیزات نظامی توسط موسسات امنیتی خصوصی که سبب حوادث دلخراش و غم انگیز گردیده اند، بعد از ارزیابی های لازم و قانونی انحلال کامل موسسات امنیتی خصوصی اعم از داخلی و خارجی را در خلال مدت چهار ماه طی مراتب آتی منظور می نمایم.

ماده دوم: افراد داوطلب عضو شرکت های امنیتی در صورت که واجد شرایط باشند می توانند با سلاح، مهمات، وسایط و سایر تجهیزات دست داشته و یا بدون داشتن سلاح بعد از راجستر به قطعات پولیس مدغم و وزارت امور داخله مکلف است در خلال مدت تعیین شده ادغام موسسات متذکره را تکمیل و طی مراحل نماید.

ماده سوم: سلاح مهمات وسایط و تجهیزات موسسات امنیتی خصوصی خارجی که قبلاً در وزارت امور داخله راجستر گردیده باشند در صورت انتقال سلاح شان در پروتوکول عقد شده اولی به دولت متعلق نگردد بعد از موافقت کمپنی های مذکور از جانب وزارت امور داخله، ریاست عمومی امنیت ملی و وزارت دفاع ملی خریداری و ویزه اقامت پرسونل خارجی شان در کشور فسخ گردد.

ماده چهارم: هر گاه کمپنی های مذکور به فروش تجهیزات خویش عدم موافقت خود را ابراز نمایند ویزه اقامت شان در کشور فسخ و می توانند سلاح، وسایط و سایر ملکیت های منقول خود را حین خروج از کشور با خود حمل نمایند.

ماده پنجم: موسسات امنیتی خصوصی داخلی و خارجی که در وزارت امور داخله راجستر نگردیده و خودسرانه ایجاد شده باشند بحیث موسسات امنیتی غیرقانونی لغو، سلاح، مهمات و سایر وسایل و تجهیزات نظامی شان قانوناً مصادره گردد.

ماده ششم: سفارت خانه های دول متحابه در کابل و قونسلگری های خارجی در ولایات و همچنان موسسات بین الملی، نهاد های غیردولتی و موسسات اقتصادی که در کابل و سایر شهر های کشور فعالیت دارند، می توانند در تامین امنیت خویش از افراد امنیتی خصوصی متعلق به خودشان در داخل محوطه مربوط، طوریکه در تماس و معروض به بیرون از احاطه قرار نداشته و اجازه گشت و گذار را در خارج محلات مربوط نداشته باشند به اندازه ضرورت که از جانب وزارت امور داخله تعیین و راجستر می گردد استفاده نمایند.

ماده هفتم: وزارت امور داخله مکلف است تا امنیت بیرونی سفارت خانه ها و کلیه موسسات بین الملی و نهاد های غیردولتی مقیم در کابل و سایر شهر های کشور را به صورت مطمئن تامین نموده، تسهیلات لازم را در ثبت، راجستر و اجرای سلاح و تجهیزات مورد نیاز برای افراد امنیت خصوصی موسسات مندرج ماده پنجم این فرمان فراهم و امنیت کلیه نقل و انتقالات لوژستیکی و تامیناتی قوای بین المللی را از مرکز به ولایات و از ولایات به ولسوالی ها به همکاری وزارت دفاع ملى و ریاست عمومی امنیت ملی تامین نماید.

ماده هشتم: این فرمان از تاریخ منظوری نافذ و تطبیق آن به عهده وزارت امور داخله جمهوری اسلامی افغانستان می باشد.

این فرمان پس از آن اعلام گردید که رییس جمهور اخیراً طی بيانيه اى در انستيتيوت خدمات ملکى فعاليت کمپنى هاى امنيتى خصوصى در کشور را خلاف منافع ملى دانست و خواهان لغو آنها گرديد.

به باور رییس جمهور كمپنى هاى امنيتى خصوصی؛ منابع اصلى فساد در كشور مى باشند. گفتنی است که این مؤسسات نقش اردو و پولیس کشور را کم اهمیت می سازد و باید لغو شوند.

انتظار می رود، این فرمان رییس جمهور با مقاومت مقامات ناتو، موسسه های دولتی و غیر دولتی که به این شرکت ها متکی اند مواجه شود.

چندی پیش مقامات وزارت دفاع آمريکا اعلام کرده بودند که هنوز اوضاع امنيتي افغانستان به گونه اي نيست که اين شرکتها به يکباره جمع آوري شوند.

مقامات آیساف در کشور نیز با این اقدام موافقت و یا مخالفت صریح نداشتند بلکه روی قانونمند شدن و نظارت شدید از عملکرد این کمپنی‌ها تاکید کردند.

شماری از شرکت های امنیتی خصوصی نیز از این تصمیم ابراز نارضایتی کردند. آنان از حکومت افغانستان می خواهند، نخست در زمینه فراهم ساختن فرصت های شغلی برای افرادی که در این مؤسسات کار می کنند تصمیم اتخاذ کنند.

اما در همین حال شماری از آگاهان کشور از این تصمیم رییس جمهور حمایت می کنند و اظهار امیدواری میکنند که با اعمال این گونه فرامین افغانستان روز به روز به سوی صلح و ثبات پیش خواهد رفت.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جناب ریس صاحب جمهور جمهوری اسلامی افغانستان!
تشکر از تصمیم قاطعانه تان، واقعاً در مدت 6 سال گذشته که شما در این بست ایفای وظیفه میکنید. برای اولین بار است که تصمیم قاطعانه تان را دیدم. یعنی مشوره مشاورین خارجی را کم شنیده و این تصمیم را گرفتید. خوب هر وقتیکه مطابق به متن بالا در مدت مذکور این کار توسط وزارت داخله عملی گردید. آنوقت شاید فیصدی زیاد مردم بالای شما باور خواهند کرد. خوب امید دارم که در همه عرصه شما به جدیت رفتار کنید و انشاء الله من مطمئن هستم که حتماً یک نام نیک از شما برای افغانستان آینده باقی خواهند ماند. تشکر دوباره از شما.
موفق باشید.
صافی از کابل

>>>   در رابطه به امنیت شغلی باید درک کرد که ملیونها نفر که فعلا در افغانستان بدون شغل اند هر کاری که دولت به انها پیدا کرد به این افراد که در عرصه اختشاش در کشور گماشته شده اند نیز پیدا خواهد کرد
اگر هرکس بیاید و بگوید یا دولت به ما کار بدهد و گر نه ما به دزدی آدم ربایی و هر فساد دیگر دست میزنیم درین حال وظیفه دولت انست که انها به عنوان عوامل شر و فساد دستگیر و به زندان متقل کند و یا اعدام کند
هراتی از هرات

>>>   چه فکر کنم که تمام این کمپنی های امنیتی انحلال شوند. شاید همان کمپنی های که دارای پرسونل کم و با قدرتمند های افغانی و خارجی ارتباط ندارند انحال شوند. اما کمپنی های بزرگ مانند ......... و ...... زور وزارت داخله چی که زور کرزی هم نمی کشد.
بااحترام

>>>   سرانجام ریس جمهور یک تصمیم بسیار مهم را اتخاذ نمود که این شجاعت ریس جمهور قابل قدر است. و خدا کند که مانند تصامیم گذشته شان نباشد
بااحترام نوید از هرات

>>>   نمیدانم آقای رئیش جمهور از این مردم چه می خواهد ؟!...
40 % مردم افغانستان در تحت خط فقر قرار دارند و هر روز به تعداد گرسنگان افزوده میشود آیا آقای رئیس جمهور در حدود جهل هزار دیگرا به صف فقرا سوق میدهد ویا کدام هدف دیگری دارد ویا مشاوران فوق تخصص آقای رئیس جمهور خواب دیده اند که به بحران بی افزایند .
کابل آرزو

>>>   کرزی! او کرزی! زنده باد برای بار اول
اول کار خوبی است که جناب شما در مدت ریاست جمهوریتان انجام داده اید، مگر بسیار جای شرم و تأسف است کرزی خان که بار اول اولین هوشیاری از شما سر زده است. واه واه واه
موفق باشی کرزی بچیم!

>>>   تشکر از تصمیم مدبرانه وقاطعانه جناب اقای رئیس جمهور، مطمئن هستم وهمه افغانها باوردارند که به لغو این شرکتها فیصدی فساد، جنایات جنگی ، ادم ربائی هاوحتی اکمال مخالفین دولت پاین خواهد آمد و دولت خواهد توانست اعتماد مردم را با خود جلب نماید و علاوه از آن از دست دادن روحانیون، اشخاص اهل خبره و سران قوم جلوگیری صورت خواهد گرفت.
حال از همه ادارات مروبوطه تقاضاء مینمایم که هر چی زودتر دست بکار شده پیش از پوره شدن وقت معین لغو ایشان تکمیل گردد و در ضمن از همین لحظات برنامه های ایشانرا زیر نظارت داشته باشد. در صورت مزاحمت و عدم عملی شدن این کار همه ملت در مورد اقدام جدی نمایند.
امین از کابل

>>>   من فکر میکنم که چنین اقدام با عث افزایش آدم ربای های بیشتر خواهد شد و باند های مختلف را چانس خواهد داد که به اعمال شوم خود ادامه دهند این اقدام را اشتباه بزرگ میدانم روی همین مشکلات بود که کمپنی های امنیتی خصوصی ایجاد شده بود.
ملک ساما نیان

>>>   این ادامه بازی است.
بنام خلح سلاح و دی دی ار شمال ،مرکز وغرب کشور خلح سلاح وسلاحها به جنوب انتقال شد.
حال دور دوم خلح سلاح است که درانوقت بنابه حراسی که خرزی وتیمش داشت برخی ازفرمندهان سابق جهادی ضدطالب را نمیتوانست حتی با زور باداران امریکایی وانګلیسی خودخلح سلاح نمایدولی حال بااستفاده ازینکه همه خلح سلاح شوندحتی به باداران خودنیزمیګویدکه شرکتهای امنیتی تانراخلح سلاح کنیداین یک بازی ایست که بین بادارومزدوربطورمصنوعی بخاطرخلح سلاح همان فرماندهان ضدالقاعده وطالبان بیفرهنګ براه انداخته شده ږ

>>>   می بینیم این هم گز و این هم مبدان

>>>   اینرا همه میدانند که کرزی پشتیبان طالبان است و هر کاریکه میکند و یا هر فرمانی که صادر میکند در آن منافع طالبان مطمح نظر میباشد- افراد این موسسات خصوصی امنیتی در طول این جند سال به همه مناطق تحت ادارۀ شان آشنائی کامل بهم رسانده اند و حتی اسامی افراد هر منطقه را میدانند و از نقاط ضعیف و صدمه پذیر و همینگونه مناطق استراتیژیک کاملأ آگاه هستند و دیگر اینکه با داشتن معاشات دالری چاغ و چوبند هم شده اند- این موسسات بدستور کرزی و بیگانگان در افغانستان آورده شدند و بعد فرا گیری تجربیات قیمتدار اکنون زمان آن فرا رسیده است که بروند در کنار طالبان با یستند- اینها مطابق راپور های دولتی 40 هزار نفر تخمین زده میشوند و با هزاران میل سلاح های کشنده مجهز هستند- یقینأ که نیروی های خیلی بزرگی خواهند بود که به طالبان تحفه داده میشوندو معاشات آنها از همان چینل های سابقه پرداخت خواهند شد!
دقیق

>>>   یعنی پشتون بدون سلاح !!!!!!!!!!!!!!!پس چطوری بکشند و قتل عام کنند؟ واقعا که چه دولت بی ملاحظه ای؟برادران پشاتینه ! غصه نخورید خدا چاقو و کارد را از شما نگیرد.
پشتون وال

>>>   این پکه زدن هارا اقای کرزی یاد گرفته.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است