قومیتی که تباه می کند
وجود حکمتیار و حتی طالبان در صف متحدان اشرف غنی نمی تواند ضامن کشوری تک قومیتی شود بلکه افغانستان را به سوی جنگی تمام عیار باجبهه های متعدد خواهد برد بسیار بزرگتر از نبرد رهبران جهادی گذشته 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۳۶    ۱۳۹۶/۲/۲۶ کد خبر: 133183 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، قومگرایی از عمل گرفته تا زبان راس حکومت را در برگرفته است، شخصی که سکان کشور را در جهت منافع یک قوم به دست گرفته و با توهم شاهان گذشته بر کشوری در جهان امروز حکمرانی می کند و این سوال به وجود می آید که با افزایش فشارها، دیگر اقوام نیز چنین منزوی در برابر حکومتی انحصار طلب خاموش می مانند؟

بحران سیاسی یکی از مهمترین عوامل نابودی یک حکومت است، تجربه ای که بارها افغانستان آن را در نابودی دولت ها تجربه کرد و حال کشور با گذر از دوران هرج و مرح همراه با جنگ های گسترده طی 15 سال گذشته در انحصار دولتمردانی می باشد، قبیله ای و فاسد که اوج آن را مردم با فقر و ناامنی ها در دولت اشرف غنی درک کردند.

روزنامه واشنگتن تایمز در 17 ثور طی گزارشی می نویسد: افغانستان مادر فساد است و حکومت آن منفور، قبیله ای و غیر منطقی می باشد، سربازان خیالی در ارتش وجود دارد، مواد مخدر افزایش داشته، انتخابات مملو از تقلب بوده و وفاداری به نظام تنها از سوی یک گروه نه همه ملت است و زمانی این کشور متحد می شود که مورد تجاوز خارجی ها قرار بگیرند.

اشرف غنی در واکنش به این گزارش بدون در نظر گرفتن عاملان اصلی فساد و چشم پوشی از ارگ، دو وزارت خانه رقیب حکومتی خود را متهم به فساد می کند، رویکرد قومگرایانه وی که دیگر نه در لفافه بلکه علنی ابراز می شود.

عملکرد انحصارطلب و قبلیه ای رییس جمهور بیش از هر موردی، امنیت را هدف قرار داد، شکنندگی امنیتی به حدی است که طالبان با وجود تعداد کم نیرو در مقابل ارتش می توانند پایتخت را مورد حمله قرار داده و نظام را در آستانه سقوط قرار دهد.

آنچه باعث جابه جایی پایگاه های طالبان از جنوب به شمال و تهدید شرق و غرب افغانستان شده نه افزایش قدرت نظامی این گروه تروریستی بلکه هماهنگی از درون حکومت است، چگونه یک نظام مشروع با حمایت مالی و نظامی کشورهای قدرتمند جهان چنین ناتوان در یک گروه تروریستی می شود؟ هرچند نباید منافع غرب را از وجود تروریزم در افغانستان نادیده گرفت اما دلیل شکست های امنیتی تنها متوجه حکومت اشرف غنی است.

تا زمانیکه یک نظام در پی برقراری ثبات با رهبری مقتدرانه باشد، هیچ نیرو و قدرت خارجی توان ایجاد چنین بحرانی های را ندارد، وجود دولتمردان قوم گرا و بیشمار مقام های منفعت جو که خواست مردم خود را در بدل امتیاز و قدرت حراج می کنند دلیل هرج و مرج اکنون افغانستان است، راهی که طی چهل سال گذشته به جنگ و ویرانی انجامید و هزاران هزار تن کشته، میلیون ها مهاجر و آوارگی مدام را به همراه داشت.

هرچند همچنان مثل قرن های گذشته انحصار قدرت در درستان قوم پشتون است اما حقیقت افغانستان نسبت به چهل سال قبل تغییر اساسی یافته است، جنگ اگر باعث نابودی کشور و کشتار بسیار شد اما زمینه را برای دیگر اقوام برای ابراز وجود و عرض اندام محیا کرد و بدون همبستگی و یا تقسیم امتیازها نمی شود با یک قوم بر کل کشور حکومت کرد.

چگونه اشرف غنی به مانند کرزی یا هر دولتمرد قوم گرا و متعصب دیگر می تواند نزدیک به بیست میلیون شهروند این کشور را نادیده گرفته و در انزوا فرو برد تا کشور را در انحصار یک قوم اداره کنند؟ حال می خواهد تمام هزینه های خود را صرف کشاندن قبیله های رانده شده پاکستان و طالبان به جمعیت پشتون ها کنند.

کشوری چون ترکیه با وجود صرف هزینه ها هنفگت و دهه ها زمان برای سرکوب کردها همچنان درگیر با این گروه می باشد و حال افغانستانی که تاریخی به قدمت قومیت های خود دارد هیچ گاه به کشوری پشتونیزم بدل نخواهد شد.

وجود حکمتیار و حتی طالبان در صف متحدان اشرف غنی نمی تواند ضامن کشوری تک قومیتی شود بلکه بحران چنان بزرگ خواهد شد که کل کشور را در یک جنگ گسترده با جبهه های متعدد فرو می برد، جنگی بزرگتر از نبرد رهبران جهادی گذشته.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون
قومیت
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت دیکتاتوری محمد اشرف غنی احمدزی، ان هم در قرن ۲۱ همرای گل بدینحکمت يار تبهکار ..و..؟ وباقي سطون ۵ وقومگرا، نه تنها برای سباط افغانستان وصلح کمگ نمیکند بلکه ملّت افغانستان را کاملاّ بريگ بحران سیاسی وجنگ کاملاً ایّار شده تبدیل خواهد کرد، واین هم خواست همین اشرف غنی احمد زی هست.
ولی ملّت افغانستان،وهمه اقوام ساکین، باید چاره برای نجاط بحران پيشرو افغانستان، امدگی بگیرد وخصوصًابراي نظاميان وجان برکفان ومدافعين کشور، که نورچشمان همه ملّت است، که این ادم کشان حزب گل بدین که ارتباد تنگا تنگ با طالبان وغیره تروریستان دارد جای شک هم نیست ودرظمن حنیف اتمر، ومعصوم استانگزی، هم ارزوي چنین روزی را داشت.
ملّت افغانستان هوشیار باید شد.
نابود باد خائينين وقاتلین.
ق.ناصری از تیته تاله، ج.....

>>>   افغانستان  عزیز  کشوره   همه افغانستانی های عزیز است و باید در ابادی کشور همکاری و کوشش لازم  را انجام بدهیم .  سر کوب   دیگر اقوام خلاف وصول اسلام  و جامعه جهانی است . لطفا  به ارامی ابراز نظر کنید و  از سخنان توهین امیز با لعن تند خود داری کنید . 
حبیب الله یوسف زی

>>>   غیرت تان معلوم است

>>>   پیوستن حکمتیار به پروسه صلح یا تحریک بیشتر اختلافات درونی در کشور.

>>>   این سخن های بیهوده وتفرقه افگن صرف از موتر شوی هاست وبس دیگر ها سطح دانش دارند این ها که سطح دانش ندارند که این حرف های تعبیض را میندازند بخاطریکه منافیع شان در خطر است

>>>   ما یک برادر پشتون را درشبکه های اجتماعی ندیدیم که به دیگر برادران هم وطن توهین کند به قوم گرای دست نزید اگر افغان هستید

>>>   هههههه شتر چرانها ... دیگر درگودال تاریخ سپرده شده اند فایده ندارد
نجرایی

>>>   برادر های محترم من خودم دری زبان هستم وهمین قدر اظهار میدارم کسانیکه چنین مقالات ونوشته ها را در راه میندازد وبه اصطلاع میخواهند. قومی علیه قوم دیگر تحریک نماید یا اینکه آب را خت نموده ماهی بگیرند. ،این اشخاص نه مسلمان اند. ونه افغان،این ویا کسانیکه این تفرقه قومی لسانی ومذهبی در افغانستان بیچاره میندازند بی تفاوت است که فارسی زبان اند ویا پشتو. زبان ویا هزاره ویا ازبک ،بدانید این قماش منافقین اند. که میخواهند. ملت مسلمان افغانستان را به هم اندازند ،آنها اصلآ انسان نیستند واز منابع دیگران تغذیه میشوند.
عبدالله ریحان

>>>   آنها سواد شبکه های اجتماعی را ندارند.
الیاس

>>>   پشتونهادرای فهم ودانش است هرگزسخنان غیرمسولانه وتوهین امیزبه اقوام دیگرصحبت نمی کند این افراد بی دانش هستند که چنین موضوعات رامطرح میکند که نی به منفعت خودشان ونه به نفع کشوراست ودرعین حال بی احترامی واحانت به دیگران اصلا بی احترامی بخود ورهبران خودمیکند

>>>   ما هم یک ازره را ندیدیم که غیبت اوغو یا تاجکک را کرده باشه !

>>>   زمانیکه دیگر برادران مجاهد حق دارند تا معاوین ریس جمهور باشند مانند مارشال. ریس امنیت باشند مانند صالح. وزیر باشند مانند صلاح الدین. وکیل باشند مانند قانونی. ریس اجرای باشند ماند عبدالله. بلند پایه باشد مانند احمد ضیا. معاوین باشند مانند محقق . پس گلبدین هم حق دارد در این وطن. منظور شما از خبر پراگندی فقد هدف شخصی شما است. یک ولسوالی نیم نفوس اش جنرال ولی بدخشانی که 32 ولسوالی دارد تمام اش عسکر است. زمانیکه زود آمد باز بدخشان مهد علم . دانش و زادگاه مجاهد میشود ولی در شرایط آرام فقد 5 شیر همه کاره است . خوب کردی اشرف غنی . من به عنوان یک تاجیک یعنی فارسی زیان این کشور برایت میگویم که این تاجران را دسته دسته رسوا بساز سری مردم تجارت کردن و بخودشان فرزند و زن شان حتی خشو شان بلند منزل ساختند. اینها رهبری از من نمی کنند
بدخشانی

>>>   به جواب شما اقای یوسف زی.
همین که ملّت، حقیت رابیان کرد برای شما توهین است،واینکه باپلان وترح ها همین .... ۲۰۰ سرباز یگ بار قطل عام میکند، ولایت ها را باتمام وساییل نظامیش را تسلیم، وسربازانش بدون کمک رسانی بعد از ۷ روز گرسنگی میکشد،وانسانها وشخصیت ملّی افغانستان مسل جنرال فداکار دوستوم.....وغیره ترور شخصیت میکند مکتبهای خیالی میسازد ومکتبهاميسوزاندهرروز اینطهاریهارا جاه بجامیکند،اینهآزنظرشما توهیم ویاخیانت نیست؟ فقط کسانی که حقیت اشکار را یاد اور شد توهین است.
بناأن شما فریب خورده گان وزور گویان چه قدر جاهل وهمه وقت کلید بهیشت همرای قباله حوریان بهشتی را درجیب دارید توسط کشتن فروختن خودره ه انفاقداده راهی بهشت میشوید.
اظهار میکنیم کم درراه حقیقت فکرکنید.
ان نوسنده بالا کاملاً حقيقت اشکاررا بيان کرده، زنده باد وقلم اش رسا.
شرمنده باد ....ن افغانستان.

>>>   چاره بسنج!
تاجکستان میرویم بخیر تزار رفته!

>>>   .....بر پختونستان ، آخر این چه وطن است که معنای سرزمین آه و گریه میده ؟ ما همه خراسانی هستیم ، بهترین راه ایستقلال شمال از جنوب و تشکیل کشور خراسان باستان است
حمید گل از هرات باستان

>>>   خوب خودیدی ههههههههه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است