قومی بودن قدرت در افغانستان امری عمدی است
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۲۴    ۱۳۹۶/۲/۲۶ کد خبر: 133181 منبع: پرینت

امنیت افغانستان بسیار ضعیف شده و بسیاری ها عامل این ضعف را عدم وجود دموکراسی و قومیت گرایی در تفسیم قدرت از سوی حکومت بخصوص در نهادهای امنیتی می دانند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، عارف رحمانی، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «تحول» گفت: قومی شدن قدرت، جزو نانوشته سرشت اداره تاریخ این سرزمین است. ما قانون اساسی داریم که به لحاظ هنجاری، تبعیض را میان اتباع افغانستان نفی می کند. بر عدالت اجتماعی تاکید می کند، قانون ما کاملا دموکراتیک است ولی در حوزه هنجار چنین اتفاقی افتاده است.

وی افزود: به طور مثال، افراد بسیار کم سواد این سرزمین می فهمند که فردی مانند حبیبی که بسیار خوب است، به هر دلیل صلاحیت وزارت دفاع را نداشت. فردی مانند مرادعلی خان هزاره باید در این منصب قرار می گرفت. اما در قدرت سیاسی و قواعد نانوشته افغانستان هیچ وقت یک هزاره نمی تواند وزیر دفاع شود. قومی بودن قدرت در افغانستان یک امر عمدی و موروثی شده و دارای قواعد نانوشته است.

رحمانی، معتقد است جامعه دور از دموکراسی است و افزود:حکومت و جامعه ما زمانی می تواند ادعای دموکراتیک بودن کند که قانون اساسی ماده به ماده اجرایی شود. در حال حاضر هیچ رد پایی از این موضوع در کشور وجود ندارد. به طور واضح می بینیم که تلاش بسیار جدی مبنی بر اکثریت سازی کل نظام سیاسی وجود دارد و این غلط است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قومی
قدرت
نظرات بینندگان:

>>>   پس چرا شما هزاره ها به دنبال غنی و امثال فاشیستان میروید. همینکه یک یا دو باغ سبز را برایتان نشان دادند فورا چار گام کرده و به دنبال آنها میروید درحالیکه هیچ وقت وزارت های کلیدی را برایتان نمیدهند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است