گاردین: طالبان در مکاتب معلم مقرر می کنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۴    ۱۳۹۶/۲/۲۰ کد خبر: 132889 منبع: پرینت

شماری از معلمان اعضای فعال گروه طالبان هستند که پس از ختم دوره تدریس در کنار طالبان می جنگند.

روزنامه‌ی بریتانیایی گاردین نوشته است که هراس‌افکنان وابسته به گروه طالبان در شرق افغانستان معلمان را تهدید می‌‎کنند که پسران دانش‌آموزی را که با آنان فعالیت می‌کنند، در امتحانات کامیاب کنند.

در گزارش آمده است که گروه طالبان همچنین بر معلمان فشار وارد می‌کند که دانش‌آموزانی را که با این گروه در خط نخست جنگ فعالیت می کنند و به همین خاطر نمی توانند در صنف حاضر شوند را غیر حاضری نکنند.

روزنامه به نقل از برخی از کارشناسان آموزش در شرق کشور، نگاشته است که نیاز نیست که در مقابل تمام معلمان از جبر کار گرفته شود، زیرا شماری از آنان خود عضوهای فعال گروه طالبان هستند و پس از ختم تدریس در کنار طالبان و برضد حکومت افغانستان می‌ایستند، در حالیکه این استادان از حکومت معاش می‌گیرند.

شخصی که خود در ولایت کنر معلمان را آموزش می دهد به این گاردین گفته است که گروه طالبان بگونه فعال در نظام معارف افغانستان مداخله می‌کند و در منطقه‌هایی که گروه طالبان نفوذ قوی دارند، افراد خود را به صفت معلم مقرر و تهدید می‌کنند که اگر با این کار موافقت نشود، مکتب‌ها را می‌‎بندند.

وزارت معارف کشور در مصاحبه با گاردین گفته است که هیچ یک از استادان این وزارت به گروه طالبان وابسته نیستند.

گزارش افزوده است که در ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل که 18 ماه تحت اداره‌ گروه طالبان بود، رهبران این گروه ادارات معارف، صحت، تعلیمات اسلامی و امنیتی آن را مدیریت می‌کردند.

حکومت وحدت ملی افغانستان هنوز در مورد محتوای کامل این گزارش واکنش نشان نداده است.

این در حالی است که ماموریت نابودی گروه طالبان تحت نام خالد در اوایل بهار امسال آغاز شد و چندی پیش این گروه نیز اعلام کرد که عملیات بهاری‌اش را زیر نام منصوری راه اندازی کرده است.

پیش از این مقام‌های ارشد نظامی امریکایی مستقر در افغانستان خبر داده بودند طالبان تقریبا ۴۰۰ ولسوالی افغانستان را تحت اداره‌ و در ۲۵ ولسوالی دیگر نفوذ دارند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
مکاتب
نظرات بینندگان:

>>>   خوش خبر .
عبدالله کابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است