رویدادها و تحولات ترکیه در 17 ثور 96
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۰۱    ۱۳۹۶/۲/۱۸ کد خبر: 132787 منبع: پرینت

** روزنامه 'رای الیوم' چاپ لندن در تحلیلی قراردادهای میلیاردی عربستان سعودی با آمریکا و ترکیه برای خرید سلاح و تجهیزات نظامی پیشرفته را با هدف جنگ افروزی در منطقه و افزایش حملات خود به مردم بی دفاع یمن و گردش چرخ اقتصاد آمریکا و ترکیه در پی امضای قراردادهای کلان تسلیحاتی تفسیر کرد.

** ارتشبد خلوصی آکار رییس ستاد کل ارتش ترکیه در نشستی با ارتشبد جوزف دانفورد همتای آمریکایی خود در واشنگتن آخرین تحولات سوریه و مبارزه با تروریسم را مورد مذاکره قرار دادند.

**‌ 16 عضو منتسب به گروه فتح الله گولن موسوم به 'فتو' که با انجام سفرهای حج تمتع و عمره به جمع آوری پول برای این گروه می پرداختند، توسط دولت عربستان سعودی دستگیر و تحویل مقامات ترکیه شدند.

** سلین سایک بوکه معاون رییس و سخنگوی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه(ج.ح.پ) با انتشار بیانیه ای ضمن اشاره به رویکرد حاکم بر مدیریت حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، استعفای خود از این حزب را اعلام کرد.

** وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که تعداد 150 هزار تن مرتبط با گروه فتح الله گولن شناسایی شده اند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کودتای 15 جولای سال گذشته ترکیه نقش داشته اند.

** براساس اعلام معاون شورای عالی قضات و دادستان های ترکیه، 107 قاضی و دادستان فعال در سیستم قضایی این کشور به اتهام عضویت در گروه فتح الله گولن موسوم به گروه 'فتو'، انجام فعالیت های غیرقانونی و استفاده از سامانه ارتباطی مخفی موسوم به بایلوک و به اتهام دست داشتن در کودتای 25 تیرماه از کار برکنار شده اند.

**‌ عصمت اوزچلیک از اعضای ارشد گروه فتح الله گولن موسوم به گروه فتو روز جمعه به اتهام تهدید امنیت ملی ترکیه توسط پلیس مالزی بازداشت شد؛ طی هفته جاری تورگای قهرمان و احسان اصلان نیز از دیگر اعضای این گروه در کشور مالزی بازداشت شده اند.

** ارسال کمک های نظامی، اعزام نیرو و کمک های آشکار و پنهان نظامی آمریکا از حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال شرق سوریه موجب افزایش دغدغه و نگرانی ترکیه شده است.
براساس اعلام منابع خبری، دولت آمریکا برای پشتیبانی و حمایت نظامی از گروه های حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال شرق سوریه٬ یک کاروان نظامی متشکل از 48 دستگاه خودرو زرهی و 250 سرباز به شهرستان مالکیه در شرق استان حسکه اعزام کرده است.

** دولت ترکیه به سرمایه گذاران خارجی در صورت خرید سهام صندوق سرمایه‌ غیرمنقول یا فعالیت اشتغال زا در ترکیه، حق شهروندی کشورش را اعطا می کند.

** وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای از ایجاد مناطق عاری از تنش در بخش هایی از سوریه، برابر با سند امضا شده در نشست آستانه استقبال کرد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است