دولت باید از افزایش ناامنی ها در شمال جلوگیری کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۵    ۱۳۹۶/۲/۱۷ کد خبر: 132766 منبع: پرینت

جنگ از آن‌ سوی سالنگ شروع و تا بغلان، قندوز، خواجه بها الدین، در قد، اشکاشم و زیباک به شمول سقوط ولسوالی قلعه زال قندوز حتی تا نزدیکی‌ های واخان را در برگرفته است و دشمن می‌ تازد و به ریش دولتمردان و مدعیان وراثت مقاومت ضد طالبانی می‌ خندد.

طالبان و دیگر گروه‌ های تروریستی می‌ خواهند با تغییر حوزه و جغرافیای جنگ، شمال کشور را دچار بحران و ناامنی نموده و نفس راحت و جریان دادن زندگی آرامی را برای مناطق جنگ‌ زده‌ همجوار پاکستان فراهم کنند.

متاسفانه عالی‌ رتبه‌ ترین دولتمردان شمال، آنان‌ که مقاومت و جنگ در برابر طالبان و تروریزم امتیاز شان بود و مدعی گرفتن بهای مقاومت شان و مالکیت دولت و قدرت از خاطر جنگ و مقاومت و خون دادن شان یا غافل ماندند و یا ثروت اندوختند و قدرت را درکابل جستجو می‌ کنند و یا درگیر نفاق شدید شده، برای کوبیدن همدیگر با گروپ‌ های گوناگون بازی می‌ کنند.

حضور تروریست‌ ها در شمال و قدرت‌ یافتن شان، پای قدرت‌ های دیگر را در منازعات داخلی ما می‌ کشاند. تاکنون ناتو و آمریکا حضور نظامی داشتند اما حضور تروریست‌ ها در شمال با توجه به تجربه‌ سوریه می تواند بالقوه خطر مداخله روسیه و چین را هم در پی داشته باشد.

اشکاشم و زیباک بر علاوه‌ درقد و قندوز و سقوط ولسوالی قلعه زال این روزها عرصه‌ جنگ خونین اند و وقتی این مناطق مانند ولسوالی قلعه زال در دست تروریست‌ ها قرار گیرد، به معنی پیوند خوردن چترال(منطقه‌ ای که لانه‌ قدیمی تروریست‌ ها است) با مرزهای کوهستانی و دشوار گذر و تا حدودی دور از کنترل تاجیکستان می‌ باشد و نیز تهدید مرزهای چین با توجه به استعداد یاغی‌ گری در کاشغر و نواحی اطراف آن محسوب می‌ شود.

توسعه‌ ناامنی‌ ها در شمال‌ شرق با توجه به پیشینه‌ ناامنی‌ های شدید در شمال‌ غرب (فاریاب و بادغیس) توسعه‌ ناامنی‌ ها در شمال‌ شرق می‌ تواند بحران جنگ و نا‌امنی را غیر قابل مهار نماید.

از این‌ رو باید اقدامات وسیع و سریع در ریشه‌ کنی عوامل جنگ در شمال صورت گیرد و فرصت بیشتر از این به تروریست‌ ها داده نشود و نیز این فرصت هم فراهم نگردد که عده‌ ای به بهانه‌ جنگ با تروریست‌ ها و دفاع از خود سوای تشکیلات نظامی دولت، دست به تسلیح مردم و سامان‌ دادن جبهات خودسر اقدام کنند؛ چنین احتمالی وجود دارد و فاجعه‌ شکل‌ گیری گروپ‌ های مسلح غیر مسوول و یا رشد شاخه‌ های مسلح احزاب، فاجعه‌ کمتر از توسعه‌ تروریزم نیست.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قندوز
شمال افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   جنگ در مناطق شمال وشمال شرق عمدی است باید فرماندهان مقاومت هوشیار باشند واز تمام توان خود استفاده نمایند تا یک بار دیگر پوز دشمنان قسم خورده را به خاک خون به کشانند

>>>   در این ۱۶ سال پسین مردم جنوب و شرق بی مورد کشته شدند . طالبان و دیگر گروه‌ های تروریستی می‌ خواهند با تغییر حوزه و جغرافیای جنگ، شمال کشور را دچار بحران و ناامنی نموده و نفس راحت و جریان دادن زندگی آرامی را برای مناطق جنگ‌ زده‌ همجوار پاکستان فراهم کنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است