اشرف غنی، دست از حماقت های خود بردارد
جهان، افغانستان را مبتنی بر روایت هایی می شناسد که اشرف و زلمی خلیلزاد و تکنوکرات هایی از این دست به خورد جهان می دهند. اما این افراد پیوسته سیاست ها و حماقت های خود را در کشور دنبال می کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۵    ۱۳۹۶/۲/۱۴ کد خبر: 132659 منبع: پرینت

بعد از هر افتضاح امنیتی، قول تحولات بلندی داده می شود، بعد از هر شکاف ژرف، در نیروهای امنیتی، شاهد یک سری تغییرات و تبدیلی ها هستیم که این جزو سیاست های کادری است، انتظار مردم افغانستان این است که در پی حمله بر قل اردوی شاهین کسانیکه اهمال وظیفه ای داشتند و غفلت وظیفه ای داشتند مجازات می شدند تا این مساله باعث می شد که به شکل درست به وظیفه پرداخته می شد. نقطه ضعف در بخش امنیتی این است که نفوذ پذیری دارد. حکومت در این میان مشغول چه کاری است که اینگونه مسایل رخ می دهد. چرا رییس جمهور به عقل کل تبدیل شده و تصمیمات را به تنهایی می گیرد و اکثر تصمیم ها باعث چنین افتضاحاتی می شود؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، آصف آشنا آگاه مسایل سیاسی در برنامه «تحول» در خصوص اشرف غنی و مساله آشفتگی کشور گفت: وقتی فردی در این سرزمین به قانون اساسی این سرزمین احترام نمی گذارد و هم قانون سیاسی افغانستان و هم اراده سیاسی مردم افغانستان را نقض می کند و روی آن پا می گذارد، اینهمه توقع داشتن از چنین آدمی و با چنین ذهنیتی و با چنین تفکری جالب به نظر نمی رسد.

وی افزود: مشکل ما در افغانستان این است که اشرف غنی به لحاظ ذهنی و به لحاظ اندیشه و باور و به لحاظ شخصیت و کردار کسی است که حداقل چهل سال دیرتر به قدرت رسیده است، اشرف غنی به دنبال برنامه ای است که اساسا باید به جای داوود خان به قدرت می رسید و آن برنامه ها را به اجرا می گذاشت، عملا اشرف غنی در بسیاری از عرصه ها سیاست داوود خانی به اجرا گذاشته است. تمام دولت افغانستان را فلج کرده است، کابینه فلج است، وزیران افغانستان نقش ندارد، پارلمان افغانستان یک حضور سمبلیک و نمایشی دارد و همه چیز به یک نفر خلاصه شده است، همان طور که داوود خان آمد، کودتا کرد و روی دموکراسی پا گذاشت و صورت مساله را جمهوری اعلام کرد امایک شاه مطلق و دیکتاتور بود. اشرف غنی هم یک شاه پوشالی تقلبی از همین دست است، بحث این است که اشرف غنی در افغانستان پشت یک رویا و تخیل می دود که تاریخ آن در افغانستان گذشته است و به عنوان یک دکتر در حال تجویز یک دوا برای درد مردم افغانستان و مساله سیاست در افغانستان است که این دوا تاریخش گذشته است و هر چه بیشتر تجویز کند، عوارض جانبی اش بیشتر می شود.

آشنا، نقش آمریکا را در کنار دولت در ویرانی های افغانستان موثر می داند و می گوید: افغانستان سرزمین ویرانی است که مرگ و زندگی اش وابسته به روابطش با جهان بیرون و قدرت های بیرون و کمک های مالی بیرون است. مجموعه ای از سیاست مداران افغانستان به پاس گذشته تاریخی و میانه ای که در گذشته بوده بیشترین رابطه را با آمریکایی ها دارند، بیشترین رابطه را با اروپا و با قدرت های بزرگ دارند، بنابراین جهان، افغانستان را مبتنی بر روایت هایی می شناسد و محاسبه می کند که اشرف و زلمی خلیل زاد و تکنوکرات هایی از این دست به خور جهان می دهد. برای همین است که جهان می بیند در 2009 رای مردم افغانستان یک چیز است که جان کری دست کرزی را بالا می کند. جهان این را می بیند و آگاه است که در 2014 رای مردم افغانستان یک چیز است و جان کری در 20014 چیزی خلاف اراده سیاسی مردم ارایه می دهد. تصور من این است که هر چه اشرف غنی بیشتر در قبال ابقای هژمونی قدرت در افغانستان لجاجت کند، به همان میزان نفرت و انزجار مردم افغانستان بیشتر می شود و به همان میزان مقاومت را بیشتر می کند. بنابراین مجموع فجایعی که در نظام اتفاق افتاده به لحاظ قانونی، به لحاظ حاکمیت اصول و الزامات اداره و ساختار دولت به لحاظ سیاسی و به لحاظ قربانی های انسانی که مردم افغانستان و نیروهای دفاعی افغانستان داده، همه اینها مسوولیتش برمی گردد به حماقت های سیاسی که اشرف غنی و مشاور شورای امنیت آن می کند.

این آگاه سیاسی، به اشرف غنی و حکومت هشدار می دهد که باید رویه خود را تغییر دهد و افزود: هرچه اشرف غنی بیشتر به این راه ادامه دهد، از یک سو شکاف و انشقاق درونی بین مردم افغانستان بیشتر می شود و تضادهای قومی بیشتر می شود و از سوی دیگر امکان اینکه نارضایتی ها در حدی برسد که مجموعه مخالفانی که در بیرون با هم علیه غنی تبانی کنند، بیشتر است و این جدی ترین خلا افغانستان است. جدی ترین خطری که در نتیجه سیاست های اشتباه اشرف غنی افغانستان را تهدید می کند این است که اردوی ملی افغانستان به لحاظ وضعیت سیاسی و امنیتی و کنش و واکنش های عاطفی و سیاسی که بین مردم ایجاد شده، در آستانه تجربه اردوی نجیب است. اگر اشرف غنی و اتمر جلو حماقت های خود را نگیرد، این حماقت بدون تردید اردوی ملی افغانستان را در آستانه تجزیه قومی قرار داده و فراموش نکنیم که صداهایی درون پارلمان درون مردم افغانستان بلند شده و در یک بخشی از ولایات افغانستان که طرح امنیت محلی با توجه به منطق و استدلالی که دارد به اجرا گذاشته می شود هر چند تا اینجای کار زیاد با طرح امنیت محلی موافق نیستم اما باید اشتباهات رهبران حکومت وحدت ملی اصلاح شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
حماقت
نظرات بینندگان:

>>>   آشـــــنا صاحب چرا دو میزنی؟؟ صاحب نظر هستی یا صاحب دشنام؟؟

>>>   کرزی وغنی پروژه تقویت داعش وطالب را دنبال میکنند تا آنها نیرومند ودر نهایت به قدرت برسند!
نادرشاه

>>>   جنرال دوستم راکسی بخواهدیانخواهد اورهبر محبوب مجموعه اوزبک هاست پس زدن اونادیده گرفتن عدالت اجتماعی وبربادی افغانستان

>>>   يك نفر كه از روز اول خود احمق باشد ويكعمر را بااو تير كرده باش پسان مشكل است كه باز او از احمق گرى خود بگزرد ٠

>>>   اشنا صاحب سلام برای شما وتمامی هموطنان عرض میدارم.
آشنا صاحب ضرب المثل عام داریم کاربچه کچه است.شما صاحب نظر هستید،انتقاد ودشنام حواله میدارید ولی راه حل را مشخص نمیکنید.قادری

>>>   دو زدن شایسته یک انسان با اخلاق نیست

>>>   ازین طفل خواهشمندیم تا خودرااصلاح کند

>>>   روزی ملنگ به قریه رفت و به مردم قریه گفت: اگر برایم خیر ندهید همان عمل را همرای تان میکنم که با قریه پایین کردم!!!!!! مردم ترسید که اگر خیرات ندهد شاید چیزی خطرناک ازش سر زند! مردم خیرات داد ولی زمانیکه از قریه میرفت مردم اسرار کرد که اگر خیرات نمیدادیم چه میکردید؟ گفت انها خیرارت نداد ازش امدم اینجا! و اگر شما هم خیرات نمیدادید به قریه دیگر میرفتم!
حال از نواسه سقاو میپرسم که اگر غنی افشا مفسدین (حماقت) را ایلا نکند پس عمل کدام شاه تاجک را باغنی خواهید کرد؟؟؟

>>>   آقای آشنا تا به پختگی سیاسی خود برسند همینگونه لوده لوده روان خواهند بود و دشنام گفتن مخافین سیاسی درین روش جای تعجب ندارد۰

>>>   نااشنا صاحب !
ازعنوان مطلب شما معلوم میشود که خودیت احمقترهستی زیرا به یک کارشناس سیاسی استعمال همچو کلمات نادرست است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است