رویدادها و تحولات سوریه در 13 ثور 96
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۴    ۱۳۹۶/۲/۱۴ کد خبر: 132636 منبع: پرینت

** چهارمین مرحله از گفتگوهای سوری در پایتخت قزاقستان در حالی آغاز به کار کرد که سایه سنگین اختلاف میان گروه های تروریستی، شکست های آنان و شرایط بین المللی بر آن احساس می شود.
به اعتقاد کارشناسان مجموعه ای از شرایط داخلی و بین المللی پیش از آغاز این دور از گفت و گوها، لحن تروریست ها و حامیان آن ها را نرم تر از دوره های قبلی کرده است.

** در جریان مذاکرات سوری-سوری آستانه، هیاتی از گروه های مسلح مخالف دولت سوریه، درخواست های خود را به هیات های ایران، روسیه و ترکیه به عنوان بانیان این مذاکرات تحویل داده و بنا به اعلام یک منبع آگاه نشست را ترک کردند.
براساس گزارش های منتشره، معارضان خواسته اند تا نیروهای ارتش سوریه و حامیان این کشور عملیات زمینی و هوایی را به مناطق تحت کنترل مخالفان متوقف کنند و نظامیان سوری و نیروهای مردمی، مناطقی را که از آغاز سال 2017 تصرف کرده اند، بازپس دهند.

** همزمان با آغاز مذاکرات سوری-سوری در آستانه پایتخت قزاقستان، امضای توافق تشکیل مناطق بدون جنگ در سوریه و همچنین آتش بس با گروه ضددولتی احرارالشام در زودترین زمان ممکن در دستور کار قرار گرفته است و سند مربوط به نواحی امن در سوریه 24 ساعت پس از امضا اعتبار می یابد، اما تعیین مرزهای نواحی در برگیرنده که دشوارتر است، حدود دو هفته طول خواهد کشید.

** دور جدید مذاکرات اصلی سوری آستانه با حضور هیات های ایران، روسیه و ترکیه بانیان این نشست، هیات سازمان ملل، نمایندگان دولت سوریه و هیات معارضان مسلح امروز (چهارشنبه) در پایتخت قزاقستان آغاز شد.

** حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در حاشیه چهارمین دور نشست سوری در آستانه پایتخت قزاقستان با استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه دیدار و آخرین تحولات سوریه را بررسی کرد.

** یک خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی مسجد المیتم در مرکز شهر اعزاز در حومه شمالی حلب سوریه منفجر شد که در اثر آن تاکنون 7 تن کشته و 20 تن دیگر زخمی شده اند.

** همزمان با تحرکات آمریکا و انگلیس در جنوب سوریه، مسئولان اردنی اعلام کردند که به زودی با کمک یک شرکت آمریکایی در مرز خود با سوریه یک فرودگاه نظامی خواهند ساخت.
این فرودگاه با ظرفیت و گنجایش پذیرش هواپیماهای باری بزرگ نظامی به منظور انتقال نیرو و تجهیزات نظامی برای حضور در خاک سوریه در استان مفرق که هم از شمال با سوریه و از شرق با عراق هم مرز است، ساخته می شود.

** آمریکا که تاکنون با حضور سفیر این کشور در قزاقستان به عنوان ناظر در مذاکرات سوری آستانه شرکت می کرد، سطح مشارکت در این نشست را ارتقا داده و استوارت جونز قائم مقام دستیار وزیر خارجه آمریکا را به عنوان ناظر در مذاکرات آستانه در راس هیاتی به این نشست اعزام کرده است.

** براساس اعلام روز گذشته وزارت دفاع روسیه، سرهنگ دوم آلکسی بوچلنیکوف که در قالب مستشاران نظامی روسیه در سوریه ماموریت آموزش پرسنل واحد توپخانه ارتش این کشور را برعهده داشت؛ در جریان تیراندازی تروریست های تک تیرانداز به سوی واحدهای سوری کشته شد.

** سخنگوی وزارت دفاع روسیه با اعلام این موضوع که مهمات شیمیایی هاب-250 ساخت شوروی به هیچ کشوری صادر نشده است، ادعای بکارگیری این مهمات شیمیایی ساخت شوروی سابق توسط ارتش سوریه در خان شیخون را کذب محض خواند.
سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر 'هیومن رایتز واچ' با انتشار گزارشی مدعی شد که ارتش سوریه در حمله شیمیایی به خان شیخون از مهمات هوایی شیمیایی ساخت شوروی از نوع هاب-250 و پر شده از گاز سارین استفاده کرده است.

** براساس اعلام منابع خبری، یکصد فرد مسلح به همراه اعضای خانواده هایشان با نظارت هلال احمر سوریه از شهرک سبنا در شمال غرب دمشق به شهر الرحیبه در شمال شرق آن منتقل شدند.
این افراد براساس توافق گروه های مسلح با دولت سوریه و در ادامه اجرای توافق خروج افراد مسلح از وادی بردی این منطقه را ترک کردند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سوریه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است