متوجه این اصل در سیاست آمریکا باشید
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۶    ۱۳۹۶/۲/۱۳ کد خبر: 132627 منبع: پرینت

تشابه خصايل فردى و ويژگى هاى روان شناختى و همانندى فكرى و راهبرد تماميت خواهانه واحد ميان حكمتيار و غنى، اين دو را در يك رابطه معنادار به سوى القاى رياست اجرايي و تحكيم و تقويت نظام متمركز كنونى خواهد كشاند.

اينها دير يا زود گام بعدى استراتژى خود را در جهت حذف داكتر عبدالله و يكسان سازى قدرت سياسى خواهند برداشت. هر دو بدين باور اند كه داكتر عبدالله پل هاى عقبى خود را به كلى تخريب كرده و در صورت كنار زدن وى از قدرت، حزب جمعيت و ساير متحدين او كوچک ترين واكنشى بروز نخواهند داد.

از سويى داكتر عبدالله و مشاوران او بدون اينكه سازوكار مناسبى را براى ايجاد ارتباط با طيف هاى مختلف سياسى حوزه مقاومت و اقناع آنها روى دست گيرند، فريب توافقنامه دولت وحدت ملى و حضور ضمانتگر آمريكايى ها را در اين توافقنامه خورده اند. آنها متوجه اين اصل در سياست آمريكا در اصل روابط جهانى نيستند كه هر گاه سياست هاى كلان و استراتژيک آمريكا تحت تاثير متغيرهاى جديد تغيير كند، سياست هاى كوچك و تابع و ثانوى آن به طريق اُولٰى دستخوش تحول خواهد شد.

عبدالله پیمان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیاست آمریکا
حکمتیار
نظرات بینندگان:

>>>   الغای ریاست اجرایی؟؟!! هر چه زودتر بهتر!!!!

>>>   استاد عطا با مذاکرات ودست آورد هایش چی شد؟؟

>>>   از رور اول انتخابات دور جدید، سیاست کرزی چنین بود که اتحاد شمال را که شامل تاجک و ازبک و هزاره بود، تحت نام آن که وحدت ملی را حفظ کنیم، از بین ببرد و آنها را در گروپ های مختلف کاندیداد ها تقسیم کند و برای هرکدام آنها محافل تبلیغاتی انتخاباتی با مصرف خود دولت، فراهم کند.
در نتیجه دوستم و ضیا مسعود را با اشرف غنی یکجا کرد و محقق و عطا را با داکتر عبدالله.
در مرحله بعدی حذف دوستم از قدرت بود که توسط توطیه صورت گرفت.
مرحله بعدی ایجاد اختلافات بین عطا و داکتر عبدالله بود.
مرحله فعلی حذف احمد ضیا مسعود.
حالا نه تنها اتحاد تاجک و ازبک و هزاره را از بین بردند، بلکه در میان خود تاجک ها نیز با ایجاد اختلافات، آنها را به سه گروه، یعنی گروه داکتر عبدالله و گروه استاد عطا و گروه احمد ضیا مسعود تقسیم کرده اند.
در عوض گلبدین را با افراد مسلح اش در بدنه دولت آورده اند تا آخرین بقایای تاجک ها را، یعنی داکتر عبدالله و استاد عطا را از دولت خارج سازند.
این که دوباره تاجک ها و ازبک ها و هزاره ها، اتحاد قبلی خویش را ،یعنی اتحاد شمال را بدست می آورند و این که آیا آنها سلاح کافی در مبارزه با دولت و نفر های گلبدین دارند و یا این که روسیه و ایران آنها را تمویل و تجهیز خواهند کرد، چیز هایی است که آینده نشان خواهد داد و مسیر انتخاب سیاست خارجی روسیه و ایران، در زمینه افغانستان نشان خواهد داد.
هرچند بخاطر رقابت های هند و پاکستان، کشور هند نیز از موقف اتحاد شمال دفاع میکند، اما ازین که هند سرحد مشترک با افغانستان ندارد، شاید اکمالات مالی و نظامی و لوژیستیکی خویش را از طریق ایران و روسیه انجام دهد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است