بهترین گزینه در برابر مخالفان مسلح صلح است
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۱    ۱۳۹۶/۲/۱۰ کد خبر: 132464 منبع: پرینت

حکمتیار در باره صلح به نشست های بین الافغانی اعتقاد داشته و گفته است که مذاکرات صلح باید بین الافغانی باشد و ما برای آوردن صلح مبارزه می کنیم تا صلح سراسری در کشور تامین شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، موسی فریور استاد دانشگاه در برنامه «نگرش» در خصوص دلیل جنگ مخالفان مسلح افغانستان بیان داشت:رابطه بین حضور قوای خارجی و مخالفت های مسلحانه یک رابطه متناظر است، هر قدر که دولت افغانستان بر فشار نظامی، حمایت مشروط خارجی، تاکید کند و به همان اندازه مخالفان مسلح دولت را تهدید به از بین بردن کند، به همان تناسب، مخالفان مسلح دولت هم ناگزیر است حرکت یا حرکات بالمثل را نشان دهد. پس مخالفان مسلح دولت اگر خواهان خروج با برنامه قوای خارجی در افغانستان هستند، از جنگ و شدت و حدت و خصوصا ضربه زدن به تاسیسات زیربنایی افغانستان خودداری کنند.

به باور وی، مخالفان مسلح دولت مطالبات و خواست هایی دارند، این خواست ها آیا از راه اعمال فشار نظامی به دست می آید، یا از راه مذاکره و مفاهمه؟ فکر می کنم که بهترین گزینه، گزینه صلح است، دین ما بر صلح و خیر حکم می کند. تجارب چهل سال اخیر افغانستان، عملا به اثبات رساند که جنگ ما را به نتیجه نمی رساند. بنابراین بهترین گزینه در برابر مخالفان مسلح دولت، همچنان در قبال دولت این است که در یک صلح واقعی و آبرومند دو طرف حاضر شوند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صلح
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است