حکمتیار حکومت دیگری می سازد
حکمتیار در گفته های خود نشان داد که نه حکومت وحدت ملی را قبول دارد و نه حکومتی که اقتدارش برای تمام کشور باشد و از فحوای کلامش پیدا بود که با آمدن به بدنه حکومت می خواهد حکومت دیگری بسازد! 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۳    ۱۳۹۶/۲/۱۰ کد خبر: 132463 منبع: پرینت

سرانجام رهبر حزب اسلامی پس از ماه ها گفتگو در یکی از ولسوالی های لغمان ظاهر گشت و سپس به ننگرهار رفت. حکمتیار در صحبت هایش، حکومت فعلی را شرکت سهامی خوانده است که باید از این وضعیت خارج شود. درحالیکه برخی وی را مهره سوخته تلقی کرده اند که صلح با وی تاثیری در روند جنگ و صلح نخواهد داشت اما گلبدین از زمان رسیدن صلح صحبت کرده است و اینکه تصمیم دارد آوردن صلح را از لغمان آغاز کند!

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، رجب علی ابراهیمی، فعال جامعه مدنی در برنامه "محور" در خصوص بازتاب سخنرانی های حکمتیار در لغمان گفت: ظاهر شدن وی در یکی از ولسوالی ها و اشتراک برخی از طرف دولت در این نشست نشان داد که وی بعد از 20 سال با حکومت یکجا شده و طرح های خود را اعلام کرده است اما مردم در تاریخ و تجربه هر یک از رهبران سیاسی و جهادی در چهار دهه جنگ گذشته با چهره ها، نام، احزاب و مفکوره هر یک از اینها آشنا هستند.

ابراهیمی می گوید: آنانی که تجربه شدند و تجربه خود را به مردم نشان دادند، در قبال آمدن و رفتن هر یک از اینها خاطرات خوب و بدی رقم خورد که متاسفانه هیچگاه با آمدن و رفتن شان مساله به شکل درست حل نشد و برای این موضوع هم امیدواری چندانی نیست که مردم به آرامی برسند.

این فعال مدنی به حضور اعضای حزب اسلامی در بخش های مختلف حکومت در طی 16 سال حکومتداری اشاره کرد و افزود: معلوم است که اکثریت اعضای حزب اسلامی طی سالیان متمادی در بدنه حکومت با دولت همراه بودند و حکمتیار تنها با جمع کوچکی در بیرون حکومت فعالیت داشت. بارها در بحث ها گفته شده است که هر کس وارد دولت می شود و در صلح و مذاکره سهیم می شود باید مشخصا صحبت شود که در چه مناطقی نفوذ دارند و با آوردن ثبات در آن مناطق برای همه ثابت شود که آیا اینها واقعا برای صلح یکجا شده اند یا اینکه بدنبال شکاف های تازه ای برای خود، اقتدار حزب و طرفای خود باز می کنند.

وی، سخنرانی حکمتیار در لغمان را ناواضح خواند و اظهار کرد: حکمتیار با گفته های خود نشان داد که نه حکومت وحدت ملی را قبول دارد و نه حکومتی که اقتدارش برای تمام کشور باشد. انتقاد وی از رسانه ها، حکومت و اینکه پروسه صلح بدست بیرونی ها است و از فحوای کلامش پیدا بود که با آمدن به بدنه حکومت می خواهد حکومت دیگری بسازد!

ابراهیمی افزود: حکمتیار موقف خود را در صحبت هایش روشن نکرد که از اوضاع امنیتی کشور چه می داند و چه می تواند انجام دهد و اینکه اگر امروز به این موقعیت آمده است چطور می تواند با طالبان و داعش مذاکره کند.

این منتقد، درباره اینکه حکمتیار در سخنرانی اش از هشتم ثور و پیروزی مجاهدین یاد نکرد معتقد است: زمانیکه از هشتم ثور در صحبت های حکمتیار سخنی به میان نمی آید، این خودش تنش و تقابل را بین مجاهدین بوجود خواهد آورد و از طرف دیگر از پیام عطا محمد نور در مراسم تجلیل از هشت ثور در بلخ نیز نگرانی هایی بوجود می آید چرا که انتظار می رفت بعد از آمدن حکمتیار سلاح های افراد این حزب تسلیم شود نه اینکه سلاح های اضافی در اختیار آنان قرار داده شود و به سمت بوجود آمدن یک جزیره نظامی قدرت پیش بروند.

ابراهیمی، درخصوص پوزش نخواستن حکمتیار از جنایات گذشته و اینکه در صورت پذیرفته نشدن تغییرات خواسته شده چه پیش خواهد آمد اظهار کرد: زمانیکه کس یا نیرویی به دولت می پیوندد مطابق قانون اساسی به خواست اکثریت مردم سر می گذارد. حکمتیار باید می گفت که در طی سال های متمادی که در دولت نیامده، در بیرون از دولت چه جرم و جنایتی صورت گرفته و آنها در کجای آن قضایا بوده اند، باید قصور و کوتاهی خود را بیان می کرد و از مردم پوزش می طلبید که این مورد هم به نفع خودش بود و هم به پروسه صلح کمک می کرد.

این فعال مدنی افزود: در سال های متمادی جنگ های حزبی و تنظیمی مردم به بدبختی های گوناگون کشانده شدند و آمدن حکمتیار در دور اول مجاهدین هم نشان داد که اینها نمی توانند آرزو های مردم را برآورده بسازند هرچند که آمدن دوباره آنان را به فال نیک می گیریم و آرزو داریم که در دیدگاه خود تجدید نظر کنند و دست دوستی را به تمام طرفای درگیر با نیروهای امنیتی کشور صادقانه دراز کنند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
نظرات بینندگان:

>>>   این صلح نیست فقط امتیاز دهی یکجانبه به یک مهره سوخته است، آنهم صرف بنام قوم و پشتونولی۰ اگر گلبدین صلح کند در کدام جبهات و کدام نقاط کشور جنگ ختم خواهد شد؟ هیچکدام۰ آیا تمام افراد گلبیدین همین حالا هم در همین حکومت فاسد شامل نیستد؟

>>>   شما اشتباه فهمیدید حکمتیارحکومت دیگری نمیخواهد بلکه میگوید که درراس حکومت باید یک نفرقرار داشته باشد زیرا حکومت دونفری نتیجه نداد درهیچ کشورهم حکومت دونفری وجود ندارد چرابه گپ مشروع یکنفر پرداس بیجا میدهید درکاروائیهای سالهای 70 کاشکی منتقد میبودی

>>>   چرا از آمدن حکمتیار در هراس هستید در صورتیکه میگوید که افراد چند تن ندارد؟ ما باید هر حرکت که یک زره باعث صلح میشود تمجید نمود. سیاست باید از حکمتیار آموخت که با نداشتن افراد بگفته تو فعال مدنی امریکا را وادار بر آن کرد که نام خود را از لست سیاه شان بکشد و به استفبالی معاون دوم رئیس جمهور آفائی دانش بمشرقی برود. تشکر
فرهاد از کابل

>>>   من با این شخص که در دامن ای اس ای وسیاه کلان شده باور ندارم زبان این شخص زبان انسانیت وشرافت وصلح نیست نیت این شخص در قبال مردم خوب نیست

>>>   متعصبین بدانند که هر اندازه تلاش کنند مردم افغانستان را از خود نخواهند کرد چون شماها خودفروخته اید و به بیگانگان کارارزانی می کنید و میخواهید منافع آنها در تفرق افغانها تامین گردد.

>>>   لطفا درمقابل مغز برامده گی ها صرف کل رامخاطب قرارندهید

>>>   حکومت بایدفدرالی باشد حرف رهبرشهید بابه مزاری

>>>   حکمتیار هم برادر مجاهد مسعود ضیا است! هریک دولت میسازند! خدا خانه هردو ..... را خراب کند!

>>>   پشتونها به مساوات برابری و احترام ارزش های متقابل دیگر اقوام باور ندارند. بهترین کاری که آنها میکنند اینست که بزور ویا به رضا یکسان سازی میکنند و اسمش را هم گذاشته اند وحدت ملی. هویت دیگران را هذف میکنند و همه را به جبر افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی تلقی میکنند.

>>>   منحیث یک واقعت حزب اسلامی درکدام نقاط علیه حاکمیت دولت میچنگد ابن حزب عملا شریک قدرت است لطفا ملت را فریب بیش ندهید همه مردم این موضوع را درک میکنند تمسخر هم حد واندازه دارد ودربحث کلی دیگر حزب اسلا می توان بیست سال قبل را ندارد وبه تاریخ پیوسته است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است