به پند امیر گوش جان بسپارید!
حکمتیار پس از سال ها فرار و زندگی پنهانی در مقابل مردم و رسانه ها، طالبان را غرق پند و نصیحت کرد و از صلح گفت و اتحاد، در حالیکه چهل سال جنایت و جنگ خود را جهاد نامید و حق 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۸    ۱۳۹۶/۲/۱۰ کد خبر: 132462 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، گلبدین حکمتیار، نامی که گره خورده با جنگ و خونریزی افغانستان است رهبری متفاوت برای حزبی که از ساختار مرکزی محکم و نفوذ در میان پشتون ها برخوردار می باشد، روزگاری کابل را ویران و قتل گاه ده ها هزار بی گناه کرد و حال دم از صلح می زند و طالبان را دعوت به اتحاد می کند.

رهبر حزب اسلامی که بیش از چهاردهه در ساختار سیاسی افغانستان نقش آفرینی جز دسیسه و نفاق نداشته و در کارنامه خود جدای از جنگ علیه تمامی حکومت های گذشته، کودتاهای نافرجام نیز دارد اکنون در استقبالی کم نظیر از مقام های حامی گرفته تا ارگ در آستانه ورود به کابل است.

حکمتیار طی سخنرانی در ولایت لغمان در حالی که از طالبان خواستار پیوستن به روند صلح شد، افزود: "اگر از جنگ دست بکشید، دوست و اگر بر ضد اسلام نبرد کنید دشمن من هستید زیرا این جنگ غیر مشروع و افغان کشی است".

رهبری که متهم به قتل عام ده ها هزار شهروند کابل طی جنگ های داخلی است، می گوید که زمانی که نیاز به جهاد بود جهاد کردیم اما اکنون زمان صلح است و خطاب به طالبان گفت: آنانی که فکر می کنند با شهید کردن بیماران در شفاخانه و نمازگزاران به جایی می رسند، اشتباه مطلق می کنند، هیچ کسی نمی‌تواند با زور بر افغانستان حکمروایی کند.

چنین گفته های در حالی صورت می گیرد که حکمتیار به دلیل دست داشتن در قتل عام مردم بی گناه و جنگ علیه حکومت، ناقض حقوق بشر و از سوی دولت امریکا جایزه ای 25 میلیون دالری برای سر وی تعیین شده بود که پس از امضای توافقنامه صلح با حکومت افغانستان، تحریم ها علیه حزب اسلامی برطرف و نام وی از لیست سیاه حذف شد.

سخنان وی از صلح گرفته تا اتحاد و مقابله با هراس افکنان، تمامی در نقض عملکرد این حزب از زمان تشکیل تا اکنون می باشد، طی چهار دهه گذشته این حزب سرمنشا دسیسه، نفاق و جنگ علیه مردم و کشور بوده و اکنون در دوران انزوا تبدیل به وزنه سیاسی حکومت اشرف غنی شد تا با سودبردن از نفوذ این حزب در میان قوم پشتون و قدرت نظامی سدی در برابر مقام های مخالف دیگر اقوام باشد.

هرچند حکومت روند صلح با حزب اسلامی را الگویی برای مصالحه با سایر گروه های مخالف مسلح دانستند اما طالبان، این توافقنامه را معادل تسلیم شدن حکمتیار به امریکا خواندند.

ارگ با کنارزدن مقام های بلندپایه مخالف و جابه جایی چهره های حزب اسلامی در ساختار قدرت دست به سازماندهی حکومتی زد که برای تشکیل کشوری پشتونیزم و در سایه قرار دادن دیگر اقوام از هر منبعی حال جانی باشد یا دشمن استفاده می کند.

با ادغام شدن حکمتیار در ساختار قدرت دیگر فضایی برای حضور جنرال دوستم و عبدالله و دیگر مخالفان نمی ماند، فرصت برای هر مخالفتی را از میان می برد و از این پس روند گفتگوهای عطا محمد نور با ارگ به خود شکل دیگر خواهد گرفت.

از سوی دیگر، گروه طالبان که از حمایت کشوری چون پاکستان برخوردار است هیچ گاه نه بر اساس قومیت بلکه بر مبنای ایدیولوژی خواست اسلام آباد شکل گرفته و احتمال وارد شدن به روند صلح به مانند حزب اسلامی از سوی این گروه بسیار در از واقعیت می باشد.

از سوی دیگر، زمانی گلبدین حکمتیار حاضر به صلح شد که در انزوای سیاسی به سر می برده و دیگر حتی مخالفی جدی برای حکومت نبود، اما برای ارگ می تواند نقش حامی قدرتمند در جهت منافع انحارطلب حکومت را ایفا کند.

آنچه حکمتیار پس از چندین سال در مقابل رسانه ها بیان و مردم را حیرت زده کرد، عدم پشیمانی وی از جنایت های گذشته ای بود که به رهبری وی و حزب اسلامی به وقوع پیوست، جهادی که وی نام می برد همان جنایاتی است که اکنون طالبان در جای جای افغانستان صورت می دهند.

هرچند نمی توان از فردی که عامل جنایات بسیار کابل و افغانستان است سخنی جز دم زدن از صلح، حق و جهاد انتظار داشت اما باید گفت که مسیری که حکومت با همراهی حکمتیار در پیش گرفته به راهی جز گذشته و جنگ نخواهد رفت.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
نظرات بینندگان:

>>>   حكمتيار هميش بيشتر از ديگران لاف ميزند، خودش زور خود را ديده است، يك روز در مقابل طالب مقاومت نتوانست، و از لوگر فرار كرد.

>>>   صلح با حکمتیار صلح نیست فقط امتیاز دهی یکجانبه به یک مهره سوخته است، آنهم صرف بنام قوم و پشتونولی۰ اگر گلبدین صلح کند در کدام جبهات و کدام نقاط کشور جنگ ختم خواهد شد؟ هیچکدام۰ آیا تمام افراد گلبیدین همین حالا هم در همین حکومت فاسد شامل نیستد؟
هزاره ها، تاجیک ها، ازبیک ها، ترکمن ها، و غیره باید بدانند که درین معادله تمامیت خواهی پشتونها ویا همان اوغان ها هر کدام آنها جدا جدا بازنده هستند۰ این نکته بسیار مهم است که تمام قوم های غیر پشتون باید خصومت های مختلف گذشته بین هم را کنار بگذارند و باید سخت باهم متحد شوند تا بتوانند برضد تمامیت خواهی این اوغان های بدوی ایستادگی کنند۰
این نکته حیاتی را نمیشود با جنگ و گلایه ویا رویه منفی بالمثل به یکدیگر آموخت۰ درینجا ازخودگزری، تحمل، و ایثار کار است۰
درین کشور که امروز به کمک انگلیس اوغانستان بدنام گذاری شده است هزاره ها، تاجیک ها، ازبیک ها، ترکمن ها، و غیره غیر اوغانها متحد های طبعی هستند۰

>>>   زمانيكه بعد از نزاع وجنگ صلح و آشتى صورت ميگيرد
كارها و اعمال سابق به رخ يكدبگر كشانيده نميشوند،
در غير ان صلح و اشتى ناممكن گرديده و كدام مفهوم نداشتو ندارد

>>>   حکمتیار باید محاکمه شود.
او جنایتکار جنگی است
او باید بابت جنایتهایش مجازات شود
این خواست همه عدالتخواهان است

>>>   دوستان محترم امدن حکمت یار رهبر حزب اسلامی را به فا لی نیک محاسبه میکنیم هر کس بخا طر صلح یک قدم بر میدارد باید خوش امدید گفت جنگ هچ وقت یکطرفه نبوده هر گاه در ابتدای امدن مجا هدین قدرت به شکل اسا سی ان تقسیم میشد چرا کا بل ویران میشد این وطن تنها مر بوط به حزب جمیت نیست که مادام لعمر باید حاکمیت داشته باشند نمونه ان اعلامیه احمد ضیا؟ است.

>>>   حکمتیار مرد است، مرد سیاست و میدان! کسیکه توانیست نام خود را از لست سیاه بکشد، تمام خواسته های خود را بالائی حکومت و امریکائی ها قبولاند و هم مثل یک فاتح دو جهاد به کشور بر میگردد. سیاست را باید از وی آموخت. او تصمیم دارد تا تمامی احزاب که اساس و پایه ها یش قومی است از بین ببرد. حزب او یک حزب افغانستان شمول است. بیبینید کدام یکی از رهبران بدین سویه استفابال میشود هم از طرف مردم و هم از طرف دولت.
حسن از کابل

>>>   زمان زمان زمبورک شاه و عبدالرحمن شاه نیست زمان و عصر ساینس و کمپیوتر است قرن 21 است حرف های کهنه که قبیله در نظر دارد ویاپلان داشته باشدپیش پا افتاده و غیر عملی است زمان در گذر است واینده هم پیش رودیده شود که چه خواهد شد

>>>   مشکلات که افغانستان در گیر آن است با آمدن حکمتیار دو چند خواهد شد . معنی این پند ها و نصحیت ها را همه مردم خوب میدانند.
چون محکی تجربه آید به میان
تا سیاه روی شود هر کی در اوغیش باشد

>>>   سلام دوستان بایدگفت که توبه گرگ مرگ است.این
شخص اگرتسلیم شدنی بودچرا۳۰سال پیش تسلیم دولت دولت نجیب الله نشدکه میلیونها خانه راویران
ومیلیونهاانسان بیگناه رازیرنام جهاد در راه اسلام به کام مرگ بردند مگرشرایط فعلی افغانستان بازمان داکترنجیب الله چی فرقی داردکه شخص مجاهد تسلیم دولت شده

>>>   ارگ با کنارزدن مقام های بلندپایه مخالف و جابه جایی چهره های حزب اسلامی در ساختار قدرت دست به سازماندهی حکومتی زد که برای تشکیل کشوری پشتونیزم و در سایه قرار دادن دیگر اقوام از هر منبعی حال جانی باشد یا دشمن استفاده می کند.
با ادغام شدن حکمتیار در ساختار قدرت دیگر فضایی برای حضور جنرال دوستم و عبدالله و دیگر مخالفان نمی ماند، فرصت برای هر مخالفتی را از میان می برد و از این پس روند گفتگوهای عطا محمد نور با ارگ به خود شکل دیگر خواهد گرفت.
ع

>>>   هههههههههه به جز خنده چه باید گفت

>>>   این عکس بخوبی نشان میته که سرور دانش نقش مولی را داشته و حتا صحبت بین حکمتیار و اتمر بوده

>>>   امیداوارم دانش دلگویی نکرده باشد

>>>   غنی از دانش به عنوان یک ابزار و مهره در برابر حکمتیار استفاده کرد. امیدوارم چند روز دیگر دانش هم مانند احمد ضیا مسعود مجبور به عذر خواهی از ملت به خاطر این سخنان و عملکردش نگردد. راکتیار را همه می شناسند و آزموده را آزمودن خطاست.

>>>   خداوند ملت مظلوم را از شر همه شما ددمنشان نجات دهد.

>>>   حکمتیار صاحب تو اول از حقوق پختون های داخل خاک دیورندکه در پخاور و وزیرستان قراردارند دفاع کن .سالهاست که پنجابی هابالای شان حکومت میکنند مناطق پختون نشین عقب افتاده ترین نقاط پاکستان است . گرچه با این حرفها دل امریکائی هارا بدست آورده میتوانی وهم ترکیه ازین نظراتت خوشنود میشود> قبلا روی دختران تیزاب می پاشیدید اما حالا مانند امریکائی ها برای زنان حقوق قایل شده اید قبلا این حکومت را دست نشانده می خوااندیداما فعلا بحیث حکومت قانونی می شناسید قبلا می گفتید تا یک خارجی باشد من دست از جنگ برنمیدارم اما حالا با آمدن بیشتر امریکائی ها خودت هم آمدی همراه با آمدن خودت سه صد نیروی بحری امریکا هم درهلمند پیاده شدند حکمتیار صاحب زیاد تغیرکرده این سالها که در خفا بسر میبرده حتما کتاب خوانده مطالعه کرده تا به اینحالت رسیده اند

>>>   این صلح نیست فقط امتیاز دهی یکجانبه به یک مهره سوخته است، آنهم صرف بنام قوم و پشتونولی۰ اگر گلبدین صلح کند در کدام جبهات و کدام نقاط کشور جنگ ختم خواهد شد؟ هیچکدام۰ آیا تمام افراد گلبیدین همین حالا هم در همین حکومت فاسد شامل نیستد؟

>>>   میگوید کار را می‌کند مساله لاف می‌زند بی بی راکتیار را آمریکا آورده و حالا جفگ گفته میرود آقای راکتیار مردم این نوکر جاسوس را خوب می‌شناسد قتل عام دیروز امروز را کسی فراموش کرده نمی‌تواند تاریخ معاصر گوا بر مستندات است که در ارشیف هر خانه افغان موجود است​ نیاز به پروپاگاند مزدوران دولتی نیست چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است به امید عدالت فردا

>>>   آقای حکمتیار اعمال گذشته خود را چگونه توجیه می کند؟

>>>   حکمتیار که شهر کابل مرکز مملکت را باخون شسته بود به هوش آمد و لاف از حکومت مردم سالار میزند ای کاش این عقل از سابق در کله اش خطور می کرد.....

>>>   خدا کنه حافظه حکمتیار از بین نرفته باشه چرا که تا امروز مسبب هر نا امنی و خشونت جناب ایشان و طرز تفکی اشتباه وی بوده است و حالا که حرف های خوب می زند دوباره فردا یادش بماند که چه حرف ها زده است. سعیدی

>>>   يك سخنرانى گلبدين را ديروز ديدم ميگفت:أمريكا فقط از آدم فاسد و بد اخلاق حمايت ميكند!
و سربلندی در کابل بګردند

>>>   اینها باید محاکمه شوند

>>>   اگر مردم ما ریشه های بد بختی را این وطن که از هفت ثور شروع شده وبا تغیر تاریخ از 7 به 8 ادامه یافته است بدانند که یکی است آن وقت بی طرف وبی تفاوت نه نشسته دست بیک اقدام مردمی زده همه خارجی ها از وطن دور کرده و در یک انتخابات بی تقلب انسان های خوب وطن را نما ینده پارالمان ، شورای ولایتی و ولسوالی تعین میکنند تا یک حکومت خوب بوجود ارند.

>>>   Zahir Ariaie
سالها قبل شنيده بودم كه حكمتيار در زاهدان ايران در مسجدى ميخواست سخنرانى كند ، تا از دروازه مخصوص ملا ها وارد مسجد شد توسط مردم مهاجر كه تعدادى كمى ان جا در صف نماز گذاران وجود داشته از مسجد رانده ميشود و فرار ميكند. اميد وإرم كابليان و ديگر ولايات اماده راندن او باشند و در حد مهاجرين شجاع شهامت نشان دهند.

>>>   Bagramyan
گلب الدین در نشستی در جلال آباد گفت: آمدم تا دولت مرکزی را تحکیم و تقویت ببخشم!؟
از نگاه من، منظور گلب الدین از تقویت و تحکیم دولت مرکزی به معنی و مفهوم تحکیم و تقویت حاکمیت سنتی قبیله ایی در افغانستان خدا داد است!

>>>   ریشه ی تمام این وحشیگریها از هفت ثور به بعد شروع شد خداوند به جزای اعمالشن برساند

>>>   مشارکت درحیات سیاسی واجتماعی حق تمام
اقوام ساکن درکشوراست ولی نباید افراد دزد ،قاتل واستفاده جو ازنامجهادومقاومت
درکرسی های دولت نماینده اقوام شریف افغانستان باشدشخصیت های تحصیل یافته
وشایسته باید درحکمت نماینده گی کند واشخاص فعلی باید ازکرسی ها کناربرود تاباشد کشوربه طرف ترقی وابدانی برود.

>>>   اگراآقای حکمتیار یک مجاهد درست میبود درقدم اول از پیروزی هشت ثور سال 1371 استقبال میکردآیا رولاغنی ازاستادبرهان الدین ربانی کرده علمیت اسلام شناسی زیاد است بنظربنده آقای حکمتیاریک شخص پروژه یهودآمریکابیش نیست.

>>>   کشوربه رهبر قوی ضوت دارد.اګرازنګاه جنګسالاری نظرمنیم همه رهبران برعلاوه جنګسالاری مرتکب دزدی رشوت وفساد اداری هم هستند.لذا حکمتیاراز آنها بدترنسیت ولی جدیتش وصلابتش روی فسادومفسدین را خواهد ګدفت
محمد ارین

>>>   ریشه ی تمام این وحشیگریها از هــشــت ثور به بعد شروع شد خداوند به جزای اعمالشن برساند اینها حتی در زمان داوذد خان بدستور پاکستان جنگ راشروع کرده بودند>>>   همین دوستم نبود که با حکمتیار یکجا شده بود و برضد دولت ربانی در کابل میجنگید؟

>>>   آقاي دانش بيچاره وبيكاره، در بين دو جاسوس، جنايتكار و مكار. اين هردو قبر كلمرغ را هم ميكنند. در اخير حكمتيار به آرزوهاي پنجاه ساله خود ميرسد و يكه تاز ميدان ميشود.

>>>   سلام خدمت هموطنان عزیز یکی از بزرگان چه خوب گفته افسوس که نان پخته خامان دارند.اسباب تمام نا تمامان دارند. آنان که به بندگی نمی​ ارزیدند. امروز کنیزان وغلامان دارند. میگویند ملتی که کتاب نمی خواند باید تمام تاریخ را تجربه کند این راکتیار در فکر قرون وسطایی است امروز در صفات اجتماعی نظر به انداز از گذشته خود جلو رسوایی خود را گرفته نمتوانی قرن علم تکنولوژی است

>>>   حالا كه فكر كمك ها خلاص شد ريس جديد امريكا پول مفت روان نميكند هيچ راه برايش نمانده او وقتكه صلح كرد يك وقت ميخواست كه تا زمانيكه عساكر امريكا در افغانستان باشد او بخاك افغانستان نمي ايد اينه چه شد اب هم شور نخورد پشيمان شده پس امد هيچ كس آرزوي ديدارش را در كابل نداره بدون اوغان هاي انتحاري كه دغه خودش شان است دگر كس نميخواهد همراي لنگي سياه بيايد با ديدن او همو راكت ها يادم ميايد.

>>>   دوتاکاربایددرباره گلبدین انجام شود .۱بایدمعاینه شودکه ایاگلبدین است یاجنرال پکستانیوانگلیسی درلباس گلبدین .۲ دوباره حزب جنگی نکند .‌.امیدوارم که ازکشورهای بیرون اموخته باشد همه اقوام درحکومت شان سحم دارن به زبان اهمیت نمیدهن مثل ایران دیگه اقوامشان زیادترازفارس است امازبانی رسمی شان فارس است اینها به این ایماندارنکه زبان وسیله افهام وتفهیم است نمیدانم که درکدام کتاب امده زبان پشتو درافغانستان فرض است برایزبان این همه بیگناه را میکشید غنی بخاطرتعصب زبانی بیسواداست چونتعصب کار بیسواداست نه متفکر جهان
ضمیر

>>>   شاغلی قانون پوه صییب دانش را ببینید و توبه کنید ههههه۰۰۰
دانش خودش را به غنی کوچی فرزند شناخته شده قبیله فروخت و نتیجه آنهم این بود که بشکل مهره تزئینی و اضافی دربین اتمر اوغان و گلبیدین اوغان قرار گرفت۰ اینهم نتیجه معامله سیاسی و چشم پوشی از حق بخاطر چند جیفه چوکی نمایشی معاونیت، شاغلی قانون پوه صیییب دانیش۰
ههههههه۰۰۰

>>>   صلح با حکمتیار صلح نیست فقط امتیاز دهی یکجانبه به یک مهره سوخته است، آنهم صرف بنام قوم و پشتونولی۰ اگر گلبدین صلح کند در کدام جبهات و کدام نقاط کشور جنگ ختم خواهد شد؟ هیچکدام۰ آیا تمام افراد گلبیدین همین حالا هم در همین حکومت فاسد شامل نیستد؟

هزاره ها، تاجیک ها، ازبیک ها، ترکمن ها، و غیره باید بدانند که درین معادله تمامیت خواهی پشتونها ویا همان اوغان ها هر کدام آنها جدا جدا بازنده هستند۰ این نکته بسیار مهم است که تمام قوم های غیر پشتون باید خصومت های مختلف گذشته بین هم را کنار بگذارند و باید سخت باهم متحد شوند تا بتوانند برضد تمامیت خواهی این اوغان های بدوی ایستادگی کنند۰
این نکته حیاتی را نمیشود با جنگ و گلایه ویا رویه منفی بالمثل به یکدیگر آموخت۰ درینجا ازخودگزری، تحمل، و ایثار کار است۰
درین کشور که امروز به کمک انگلیس اوغانستان بدنام گذاری شده است هزاره ها، تاجیک ها، ازبیک ها، ترکمن ها، و غیره غیر اوغانها متحد های طبعی هستند۰

>>>   راکتیار با همه لاف و پتاق که میزد بلاخره به همان دولتی که خودش آنرا دست نشانده کفار و امریکائی ها میدانست سرخم مثل ک۰۰ ها تسلیم شد۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است